Na Carrefour nu ook Delhaize gestart met "sushibar" | RetailDetail

Na Carrefour nu ook Delhaize gestart met "sushibar"

Na Carrefour nu ook Delhaize gestart met "sushibar"

Sinds 25 april biedt Delhaize zijn klanten in de vestiging van Waterloo verse sushi aan, ter plekke bereid door professionele sushichefs. Met dit "pilootproject" treedt Delhaize in de voetstappen van grote concurrent Carrefour, die op dat vlak in ons land intussen wel al een flinke voorsprong heeft.

Pilootproject voor Delhaize...

De Delhaize van Waterloo heeft er een attractie bij: een gloednieuwe stand waar speciaal opgeleide "sushimasters" dagelijks ultraverse sushi bereiden, voor de ogen van de klanten. Het assortiment omvat een vijftigtal referenties en wordt aangevuld met andere Japanse snacks en dranken.

 

"In tegenstelling tot de meeste sushi's" - zo laat Delhaize fijntjes weten - gaat het om sushi gemaakt van 100% duurzame vis: "Sinds december 2012 is alle verse vis, en dus ook de vis die gebruikt wordt in sushi, afkomstig van duurzame visvangst of kweek." Dit initiatief, dat meer dan vijf jaar geleden is opgestart en waarvoor Delhaize onlangs in de prijzen viel, wordt ondersteund door WWF. "Zo zit er geen rode tonijn in de sushi van Delhaize maar wel geelvintonijn, die op duurzame wijze is gevist en die niet bedreigd is."

 

"De sushistand is een pilootproject dat samen met Sushi Gourmet werd ontwikkeld en dat in de komende maanden uitgebreid kan worden naar andere Delhaize-supermarkten", klinkt het in Brussel.

 

...al 14 sushibars bij Carrefour

Terwijl Delhaize nog voorzichtig de markt aftast, is concurrent Carrefour al volop gewonnen voor het concept. Half april opende het zelfs al zijn veertiende sushibar, in de hypermarkt van Turnhout.

 

Met succes, zo blijkt: "Een van de afdelingen in de vernieuwde hypermarkten die bijzonder succesvol is, is de sushi bar die vers bereide sushi's, maki's en sashimi's aanbiedt", zegt Vera Vermeeren van Carrefour. "De liefhebbers van deze caloriearme lekkernijen kunnen zelf hun schotel samenstellen en onmiddellijk meenemen. De professionele sushimeesters, opgeleid door een gespecialiseerde Japanse school, bereiden deze Oosterse specialiteit ter plaatse, de hele dag door en voor de ogen van de klanten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.