Nederland voor het eerst belangrijkste uitvoermarkt Belgische voedingsindustrie

Nederland voor het eerst belangrijkste uitvoermarkt Belgische voedingsindustrie

Niet langer Frankrijk, maar wel Nederland is de belangrijkste uitvoermarkt voor de Belgische voedingsindustrie. Dat meldt sectorfederatie Fevia, die zich echter wel ernstig zorgen maakt over de sterk gedaalde rendabiliteit van onze voedingsbedrijven.

Nederland stoot Frankrijk van de troon

Ondanks een moeilijke economische context is 2012 opnieuw een groeijaar voor de Belgische voedingsindustrie geworden. De omzet is ten opzichte van het jaar voordien met 1,8% gestegen tot 46,6 miljard euro, zo berekende sectorfederatie Fevia.

 

Vooral de uitvoer - goed voor 24,3 miljard euro - is er flink op vooruitgegaan: +5,1%. Vorig jaar werd meer dan 52% van de in ons land verhandelde voedingsmiddelen verkocht in het buitenland, vooral in onze buurlanden Frankrijk, Nederland en Duitsland. Voor de eerste keer was Nederland de belangrijkste uitvoermarkt voor Belgische voedingswaren.

 

De uitvoer naar de nieuwe EU-lidstaten en naar verder verwijderde markten als de Verenigde Staten en Japan stijgt wel mee, en uiteraard ontbreken ook de BRICS-landen  niet: "Zo bekleedde Brazilië vorig jaar de vierde plaats van onze verre exportlanden en kende de uitvoer naar China een forse groei (+53%)", zo meldt Fevia.

 

"Sterke pijler van Belgische economie", maar...

In termen van werkgelegenheid tekent de voedingsindustrie met 89.372 banen nu al voor het tweede jaar op rij een stijging op. Het voorbije decennium kende de sector een groei met 1,6%, terwijl de werkgelegenheid in de industrie als geheel met meer dan 21% daalde. De voedingsindustrie telt in ons land 4.768 werkgevers.

 

Ondanks de goede resultaten staat de groei van de sector sterk onder druk door de hoge loon- en energiekosten: volgens de laatst beschikbare cijfers (die voor 2011) is de rendabiliteit gedaald met 8,8% terwijl nu ook nog eens de binnenlandse omzet 1,6% achteruit is gegaan (cijfers 2012). Zeker gezien de groeivertraging sinds de tweede helft van 2012 belooft 2013 "een moeilijk jaar" te worden, waarschuwt Fevia.

 

"De voedingssector zet zeer mooie economische prestaties neer, zowel op het vlak van de tewerkstelling als van de uitvoer en uiteindelijk van de handelsbalans. Deze prestaties zijn echter niet houdbaar op lange termijn zonder structurele maatregelen om de loonlasten en de energieprijzen in België te verminderen", aldus Bernard Deryckere, voorzitter van Fevia. "Die maatregelen moeten er snel komen als we de toekomstperspectieven voor de Belgische industrie willen veiligstellen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6 procent gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6 procent gedaald. Dat blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Daarnaast is het aantal drankenhandels met personeel wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Back to top