Nederland voor het eerst belangrijkste uitvoermarkt Belgische voedingsindustrie | RetailDetail

Nederland voor het eerst belangrijkste uitvoermarkt Belgische voedingsindustrie

Nederland voor het eerst belangrijkste uitvoermarkt Belgische voedingsindustrie

Niet langer Frankrijk, maar wel Nederland is de belangrijkste uitvoermarkt voor de Belgische voedingsindustrie. Dat meldt sectorfederatie Fevia, die zich echter wel ernstig zorgen maakt over de sterk gedaalde rendabiliteit van onze voedingsbedrijven.

Nederland stoot Frankrijk van de troon

Ondanks een moeilijke economische context is 2012 opnieuw een groeijaar voor de Belgische voedingsindustrie geworden. De omzet is ten opzichte van het jaar voordien met 1,8% gestegen tot 46,6 miljard euro, zo berekende sectorfederatie Fevia.

 

Vooral de uitvoer - goed voor 24,3 miljard euro - is er flink op vooruitgegaan: +5,1%. Vorig jaar werd meer dan 52% van de in ons land verhandelde voedingsmiddelen verkocht in het buitenland, vooral in onze buurlanden Frankrijk, Nederland en Duitsland. Voor de eerste keer was Nederland de belangrijkste uitvoermarkt voor Belgische voedingswaren.

 

De uitvoer naar de nieuwe EU-lidstaten en naar verder verwijderde markten als de Verenigde Staten en Japan stijgt wel mee, en uiteraard ontbreken ook de BRICS-landen  niet: "Zo bekleedde Brazilië vorig jaar de vierde plaats van onze verre exportlanden en kende de uitvoer naar China een forse groei (+53%)", zo meldt Fevia.

 

"Sterke pijler van Belgische economie", maar...

In termen van werkgelegenheid tekent de voedingsindustrie met 89.372 banen nu al voor het tweede jaar op rij een stijging op. Het voorbije decennium kende de sector een groei met 1,6%, terwijl de werkgelegenheid in de industrie als geheel met meer dan 21% daalde. De voedingsindustrie telt in ons land 4.768 werkgevers.

 

Ondanks de goede resultaten staat de groei van de sector sterk onder druk door de hoge loon- en energiekosten: volgens de laatst beschikbare cijfers (die voor 2011) is de rendabiliteit gedaald met 8,8% terwijl nu ook nog eens de binnenlandse omzet 1,6% achteruit is gegaan (cijfers 2012). Zeker gezien de groeivertraging sinds de tweede helft van 2012 belooft 2013 "een moeilijk jaar" te worden, waarschuwt Fevia.

 

"De voedingssector zet zeer mooie economische prestaties neer, zowel op het vlak van de tewerkstelling als van de uitvoer en uiteindelijk van de handelsbalans. Deze prestaties zijn echter niet houdbaar op lange termijn zonder structurele maatregelen om de loonlasten en de energieprijzen in België te verminderen", aldus Bernard Deryckere, voorzitter van Fevia. "Die maatregelen moeten er snel komen als we de toekomstperspectieven voor de Belgische industrie willen veiligstellen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.