Nederland voor het eerst belangrijkste uitvoermarkt Belgische voedingsindustrie | RetailDetail

Nederland voor het eerst belangrijkste uitvoermarkt Belgische voedingsindustrie

Nederland voor het eerst belangrijkste uitvoermarkt Belgische voedingsindustrie

Niet langer Frankrijk, maar wel Nederland is de belangrijkste uitvoermarkt voor de Belgische voedingsindustrie. Dat meldt sectorfederatie Fevia, die zich echter wel ernstig zorgen maakt over de sterk gedaalde rendabiliteit van onze voedingsbedrijven.

Nederland stoot Frankrijk van de troon

Ondanks een moeilijke economische context is 2012 opnieuw een groeijaar voor de Belgische voedingsindustrie geworden. De omzet is ten opzichte van het jaar voordien met 1,8% gestegen tot 46,6 miljard euro, zo berekende sectorfederatie Fevia.

 

Vooral de uitvoer - goed voor 24,3 miljard euro - is er flink op vooruitgegaan: +5,1%. Vorig jaar werd meer dan 52% van de in ons land verhandelde voedingsmiddelen verkocht in het buitenland, vooral in onze buurlanden Frankrijk, Nederland en Duitsland. Voor de eerste keer was Nederland de belangrijkste uitvoermarkt voor Belgische voedingswaren.

 

De uitvoer naar de nieuwe EU-lidstaten en naar verder verwijderde markten als de Verenigde Staten en Japan stijgt wel mee, en uiteraard ontbreken ook de BRICS-landen  niet: "Zo bekleedde Brazilië vorig jaar de vierde plaats van onze verre exportlanden en kende de uitvoer naar China een forse groei (+53%)", zo meldt Fevia.

 

"Sterke pijler van Belgische economie", maar...

In termen van werkgelegenheid tekent de voedingsindustrie met 89.372 banen nu al voor het tweede jaar op rij een stijging op. Het voorbije decennium kende de sector een groei met 1,6%, terwijl de werkgelegenheid in de industrie als geheel met meer dan 21% daalde. De voedingsindustrie telt in ons land 4.768 werkgevers.

 

Ondanks de goede resultaten staat de groei van de sector sterk onder druk door de hoge loon- en energiekosten: volgens de laatst beschikbare cijfers (die voor 2011) is de rendabiliteit gedaald met 8,8% terwijl nu ook nog eens de binnenlandse omzet 1,6% achteruit is gegaan (cijfers 2012). Zeker gezien de groeivertraging sinds de tweede helft van 2012 belooft 2013 "een moeilijk jaar" te worden, waarschuwt Fevia.

 

"De voedingssector zet zeer mooie economische prestaties neer, zowel op het vlak van de tewerkstelling als van de uitvoer en uiteindelijk van de handelsbalans. Deze prestaties zijn echter niet houdbaar op lange termijn zonder structurele maatregelen om de loonlasten en de energieprijzen in België te verminderen", aldus Bernard Deryckere, voorzitter van Fevia. "Die maatregelen moeten er snel komen als we de toekomstperspectieven voor de Belgische industrie willen veiligstellen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.