Nederland voor het eerst belangrijkste uitvoermarkt Belgische voedingsindustrie

Nederland voor het eerst belangrijkste uitvoermarkt Belgische voedingsindustrie

Niet langer Frankrijk, maar wel Nederland is de belangrijkste uitvoermarkt voor de Belgische voedingsindustrie. Dat meldt sectorfederatie Fevia, die zich echter wel ernstig zorgen maakt over de sterk gedaalde rendabiliteit van onze voedingsbedrijven.

Nederland stoot Frankrijk van de troon

Ondanks een moeilijke economische context is 2012 opnieuw een groeijaar voor de Belgische voedingsindustrie geworden. De omzet is ten opzichte van het jaar voordien met 1,8% gestegen tot 46,6 miljard euro, zo berekende sectorfederatie Fevia.

 

Vooral de uitvoer - goed voor 24,3 miljard euro - is er flink op vooruitgegaan: +5,1%. Vorig jaar werd meer dan 52% van de in ons land verhandelde voedingsmiddelen verkocht in het buitenland, vooral in onze buurlanden Frankrijk, Nederland en Duitsland. Voor de eerste keer was Nederland de belangrijkste uitvoermarkt voor Belgische voedingswaren.

 

De uitvoer naar de nieuwe EU-lidstaten en naar verder verwijderde markten als de Verenigde Staten en Japan stijgt wel mee, en uiteraard ontbreken ook de BRICS-landen  niet: "Zo bekleedde Brazilië vorig jaar de vierde plaats van onze verre exportlanden en kende de uitvoer naar China een forse groei (+53%)", zo meldt Fevia.

 

"Sterke pijler van Belgische economie", maar...

In termen van werkgelegenheid tekent de voedingsindustrie met 89.372 banen nu al voor het tweede jaar op rij een stijging op. Het voorbije decennium kende de sector een groei met 1,6%, terwijl de werkgelegenheid in de industrie als geheel met meer dan 21% daalde. De voedingsindustrie telt in ons land 4.768 werkgevers.

 

Ondanks de goede resultaten staat de groei van de sector sterk onder druk door de hoge loon- en energiekosten: volgens de laatst beschikbare cijfers (die voor 2011) is de rendabiliteit gedaald met 8,8% terwijl nu ook nog eens de binnenlandse omzet 1,6% achteruit is gegaan (cijfers 2012). Zeker gezien de groeivertraging sinds de tweede helft van 2012 belooft 2013 "een moeilijk jaar" te worden, waarschuwt Fevia.

 

"De voedingssector zet zeer mooie economische prestaties neer, zowel op het vlak van de tewerkstelling als van de uitvoer en uiteindelijk van de handelsbalans. Deze prestaties zijn echter niet houdbaar op lange termijn zonder structurele maatregelen om de loonlasten en de energieprijzen in België te verminderen", aldus Bernard Deryckere, voorzitter van Fevia. "Die maatregelen moeten er snel komen als we de toekomstperspectieven voor de Belgische industrie willen veiligstellen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top