Ocado boekt forse operationele winst

Ocado boekt forse operationele winst

De Britse online levensmiddelendistributeur Ocado rapporteert vandaag een winststijging met 79% in de eerste jaarhelft dankzij de succesvolle samenwerking met Morrissons. Ocado wil verder groeien en sluit een internationale operatie niet uit.

Verdere expansie in het VK

Of dit goede halfjaarresultaat betekent dat Ocado voor het eerst in haar veertienjarige bestaan over een volledig boekjaar zwarte cijfers gaat schrijven, is echter twijfelachtig: de online retailer heeft immers aangekondigd dat te gaan investeren in de bouw van een derde distributiecentrum, dat naar verluidt zo'n 250 miljoen euro gaat kosten.

 

Daarnaast wil Ocado de komende drie jaar 100 miljoen pond (125 miljoen euro) aan extra werkkapitaal investeren in de verdere expansie van de operatie in het Verenigd Koninkrijk. Naast de bouw van het nieuwe customer fulfilment center, zal onder meer ook het bestaande centrum in Dordon verder worden uitgebreid.

 

Investeringen in Morrisons

Al die investeringen zijn alleen valide als de operationele basis klopt. Vandaar ook, dat het operationele resultaat in de 24 weken tot 18 mei 2014 een opsteker is voor Ocado. De winst van 7,5 miljoen pond sterling (9,4 miljoen euro) is een veel beter resultaat dan de eerste jaarhelft van 2013, toen Ocado een operationeel verlies van 1 miljoen pond (1,25 miljoen euro) moest slikken.

 

In februari dit jaar rapporteerde Ocado over heel 2013 nog een verlies van 12,5 miljoen pond (15,6 miljoen euro), terwijl het in 2012 bijna zwarte cijfers noteerde. Toen was er immers sprake van een minimaal verlies van 0,6 miljoen pond (750.000 euro). Dat het verlies in 2013 opliep, had alles te maken met de investeringen in de capaciteit, met name om de samenwerking met Morrissons - destijds de enige van de vier grote Britse supermarktorganisaties die online nog echt van start moest - van de grond te tillen.

 

Meer omzet, meer items

Die samenwerking - die startte op 10 januari dit jaar - leidt nu tot een 15,6 procent hogere omzet in het eerste halve jaar, die uitkomt op 442,4 miljoen pond (ruim 552 miljoen euro). Ocado voert nu ruim 35.000 items tegen 31.000 een jaar geleden en bovendien heeft het een webshop voor diervoeding en -benodigdheden gestart met 8.000 items en zijn er plannen om in de tweede helft van 2014 een speciale webshop voor huishoudelijke artikelen te starten.

 

"De online markt voor levensmiddelen blijft sneller groeien dan de omzet via de traditionele fysieke supermarkten", reageert Ocado-topman Tim Steiner, die zich echter realiseert dat het online groeitempo iets onder druk staat. "De totale groei wordt op dit moment wat afgeremd door voorzichtige consumenten, die wat terughoudender zijn in hun bestedingen", aldus Steiner. "Maar tegelijkertijd heeft Ocado wel beter gepresteerd dan zijn belangrijkste online concurrenten."

 

Steiner preludeert zelfs op een internationale uitrol van het Ocado-systeem. "De succesvolle start van Morrisons.com is zeer bemoedigend en zorgt voor mogelijkheden om in de toekomst via samenwerking de waarde van ons intellectueel eigendom verder te commercialiseren", aldus de Ocado-chef. "We blijven investeren in mogelijke samenwerking, want de vraag naar online boodschappen doen groeit internationaal."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de Hypermarkt van Bierges aanvaardt Carrefour nu bij alle Hypermarkten en bij alle eigen Carrefour Markets herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen, om zo minder afval te hebben.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar komt Greenpeace echter op de proppen met een eigen parodie, waarin het de aandacht legt op de vervuiling waarvoor het bedrijf verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Vlaanderen is alweer een foodhal rijker: in Leuven opende dit weekend De Smidse. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top