OKay wil komende 10 jaar 80 winkels openen

OKay wil komende 10 jaar 80 winkels openen

OKay, de keten van buurtsupermarkten van Colruyt Group, wil over tien jaar 180 winkels in ons land uitbaten. Daarbij verschuift de focus naar Wallonië: op termijn moet één op de drie OKay's ten zuiden van de taalgrens liggen.

Verdubbeling personeelsbestand

Volgens OKay-directeur Chris Van Wettere zit de buurtsupermarkt van Colruyt meer dan ooit op een groeipad. Dat vertelde hij bij de opening van de 100ste OKay, gisteren in De Pinte (bij Gent). Colruyt opende zijn eerste buurtsupermarkt 16 jaar geleden en runt er vandaag 85 in Vlaanderen, 12 in Wallonië en 3 in Brussel.

 

"De eerste tien jaar openden we 50 vestigingen, de jongste zes jaar ook 50", zegt algemeen directeur Chris Van Wettere. "We willen het tempo van de voorbije jaren aanhouden, met zo'n zeven tot acht nieuwe winkels per jaar, om over tien jaar over 180 vestigingen te beschikken. Maar dat hangt onder meer af van het vinden van locaties en het verkrijgen van de nodige vergunningen." Die 180 vestigingen zouden dan goed zijn voor circa 3.000 banen, twee keer meer dan vandaag.

 

Antwerpen, Limburg en Wallonië

Waar die 80 nieuwe winkels moeten komen, is nog geen uitgemaakte zaak. Wel ziet Van Wettere nog mogelijkheden in de provincies Antwerpen en Limburg en in Wallonië: "We zullen iets meer inzetten op Wallonië - vanaf Doornik over Mons naar Namen en Luik - maar niet nog zuidelijker." Op termijn moet één op de drie winkels - een 60-tal dus - in Wallonië liggen.

 

Of OKay ook interesse heeft in een aantal van de 14 vestigingen waar Delhaize van af wil, kon of wou de OKay-topman niet zeggen: "Ik denk dat Delhaize eerst kijkt hoe het dat zelf kan oplossen." Al moet gezegd dat zowel qua oppervlakte als qua ligging en aanbod een OKay meer aanleunt bij een AD Delhaize dan bij een Delhaize-supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top