OKay wil komende 10 jaar 80 winkels openen

OKay wil komende 10 jaar 80 winkels openen

OKay, de keten van buurtsupermarkten van Colruyt Group, wil over tien jaar 180 winkels in ons land uitbaten. Daarbij verschuift de focus naar Wallonië: op termijn moet één op de drie OKay's ten zuiden van de taalgrens liggen.

Verdubbeling personeelsbestand

Volgens OKay-directeur Chris Van Wettere zit de buurtsupermarkt van Colruyt meer dan ooit op een groeipad. Dat vertelde hij bij de opening van de 100ste OKay, gisteren in De Pinte (bij Gent). Colruyt opende zijn eerste buurtsupermarkt 16 jaar geleden en runt er vandaag 85 in Vlaanderen, 12 in Wallonië en 3 in Brussel.

 

"De eerste tien jaar openden we 50 vestigingen, de jongste zes jaar ook 50", zegt algemeen directeur Chris Van Wettere. "We willen het tempo van de voorbije jaren aanhouden, met zo'n zeven tot acht nieuwe winkels per jaar, om over tien jaar over 180 vestigingen te beschikken. Maar dat hangt onder meer af van het vinden van locaties en het verkrijgen van de nodige vergunningen." Die 180 vestigingen zouden dan goed zijn voor circa 3.000 banen, twee keer meer dan vandaag.

 

Antwerpen, Limburg en Wallonië

Waar die 80 nieuwe winkels moeten komen, is nog geen uitgemaakte zaak. Wel ziet Van Wettere nog mogelijkheden in de provincies Antwerpen en Limburg en in Wallonië: "We zullen iets meer inzetten op Wallonië - vanaf Doornik over Mons naar Namen en Luik - maar niet nog zuidelijker." Op termijn moet één op de drie winkels - een 60-tal dus - in Wallonië liggen.

 

Of OKay ook interesse heeft in een aantal van de 14 vestigingen waar Delhaize van af wil, kon of wou de OKay-topman niet zeggen: "Ik denk dat Delhaize eerst kijkt hoe het dat zelf kan oplossen." Al moet gezegd dat zowel qua oppervlakte als qua ligging en aanbod een OKay meer aanleunt bij een AD Delhaize dan bij een Delhaize-supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top