Omzet Nespresso elk jaar een half miljard hoger

Omzet Nespresso elk jaar een half miljard hoger

Elk jaar wordt het koffiemerk Nespresso 500 miljoen Zwitserse frank (net geen half milard euro) groter. Topman Jean-Marc Duvoisin is vast van plan dat tempo in de toekomst vol te houden, zo vertelt hij in een interview met zakenkrant De Tijd.

Indrukwekkende cijfers

Sinds 2012 publiceert Nestlé geen afzonderlijke resultaten meer van zijn 'goudhaantje', maar volgens De Tijd groeide Nespresso "van 210 miljoen Zwitserse frank in 2000 naar een beoogde omzet van zo'n 5 miljard frank in 2014" en is het intussen goed voor "zo'n 5 procent van de totale omzet van het moederbedrijf".

 

En dat is niet het enige indrukwekkende cijfer: "Analisten ramen de winstmarges van de goed geoliede machine op zo'n 30 procent, ver boven de meeste andere miljardenmerken die Nestlé in portefeuille heeft."

 

Geportioneerde koffie is groeimarkt

Ondanks de groeiende concurrentie (en de bijbehorende rechtszaken) steeg de omzet van Nespresso de voorbije 7 jaar met 500 miljoen Zwitserse frank per jaar. "En ik ben ervan overtuigd dat we dat tempo de komende jaren kunnen volhouden", zegt CEO Jean-Marc Duvoisin in het interview. "We groeien in de bestaande markten en tegelijk komen er nieuwe landen bij waar mensen overstappen op geportioneerde koffie."

 

De Nespresso-topman gelooft dat de markt van geportioneerde koffie de komende jaren zal stijgen van zo'n 10 procent nu naar "30 à 50 procent. In sommige grote landen, zoals Mexico, moet de omschakeling nog komen en grote landen als China en India zullen over 8 à 10 jaar ook koffie drinken", klink het.

 

"N-Cube zal boetieks nooit vervangen"

Nespresso verkoopt ongeveer een derde van zijn koffie via internet, nog eens een derde via callcenters en nog eens derde via eigen boetieks. "We moeten meer boetieks hebben, ook in België, we moeten ervoor zorgen dat wij de beste koffie kunnen kopen, en we moeten nog meer innoveren, in onze producten en onze diensten. Zoals met de N-Cube die we dit jaar introduceerden."

 

Maar, zo voegt Duvoisin er meteen aan toe, "de cubes zullen de boetieks nooit vervangen. En de boetieks waar we een zelfbedieningssysteem hebben geïnstalleerd, daar is het personeel gebleven. Alleen zijn ze nu bezig met het serveren van koffie en het geven van uitleg in de plaats van het verwerken van bestellingen en de afrekening. Het zijn koffie-experts, dan moeten ze dat ook zijn."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top