Omzet Unilever krijgt klap(je) omdat "alles tegen zit" | RetailDetail

Omzet Unilever krijgt klap(je) omdat "alles tegen zit"

Omzet Unilever krijgt klap(je) omdat "alles tegen zit"

Unilever heeft een moeilijk derde kwartaal achter de rug: deflatie in Europa, negatieve wisselkoerseffecten, een sterk afnemende vraag in China en een zwakkere groei in de opkomende markten duwden de kwartaalomzet zo'n 2% lager.

Kleinste groei voorbije 5 jaar

De Brits-Nederlandse producent van voedings- en verzorgingsmerken als Knorr, Lipton, Axe en Dove zag de omzet vorig kwartaal met 2% dalen tot 12,2 miljard euro. Enige troost: exclusief het negatieve effect van de wisselkoersen was er een onderliggende groei van 2,1%. Toch is ook dat de magerste groei van de afgelopen 5 jaar, en zelfs die is bijna volledig te danken aan prijsverhogingen.

 

De verkoop van voedingsmiddelen nam met bijna 1% af, vooral door de slechte markt voor margarine. De kwakkelzomer in Europa deed de ijsverkoop dan weer geen goed (-1,1%). Unilever verkocht wel meer zeep, shampoo en deodorant (+1,1%), al neemt het groeitempo duidelijk af, vooral door de terugvallende vraag in China. De kleinste tak, die van de 'Home Care'-producten (o.m. Omo), groeide met 2,1%.

 

Regionaal blijft de Europese markt het zwakst, met een terugval van 4,3%. Azië liet nog een groei optekenen van 3,1% en Amerika ging er 6,8% op vooruit.

 

"Momenteel zit alles tegen"

In een toelichting aan persbureau AFN vond financieel directeur Jean-Marc Huët dat momenteel alles tegenzit voor Unilever. "De resultaten voldoen niet aan onze verwachtingen. De vertraging is sterker dan we aan het begin van het jaar voorzagen. Dat is zo in China en in Zuidoost-Azië, terwijl we ook last hebben van de onrust in het Midden-Oosten en in Rusland."

 

In Europa is volgens Huët duidelijk sprake van deflatie, met name in Groot-Brittannië en Frankrijk. "Op termijn zien we duidelijk kansen voor structurele groei, maar nu zitten we in een perfecte storm", zo zei hij.

 

Topman Paul Polman van zijn kant benadrukt dat Unilever het met een onderliggende groei van 3,2% over de voorbije 9 maanden beter doet dan de concurrentie. Het concern handhaaft dan ook de verwachting van een winstgevende groei in 2014, maar "de marktomstandigheden zullen moeilijk blijven, minstens voor de rest van het jaar", aldus Polman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.