Omzet Unilever krijgt klap(je) omdat "alles tegen zit"

Omzet Unilever krijgt klap(je) omdat "alles tegen zit"

Unilever heeft een moeilijk derde kwartaal achter de rug: deflatie in Europa, negatieve wisselkoerseffecten, een sterk afnemende vraag in China en een zwakkere groei in de opkomende markten duwden de kwartaalomzet zo'n 2% lager.

Kleinste groei voorbije 5 jaar

De Brits-Nederlandse producent van voedings- en verzorgingsmerken als Knorr, Lipton, Axe en Dove zag de omzet vorig kwartaal met 2% dalen tot 12,2 miljard euro. Enige troost: exclusief het negatieve effect van de wisselkoersen was er een onderliggende groei van 2,1%. Toch is ook dat de magerste groei van de afgelopen 5 jaar, en zelfs die is bijna volledig te danken aan prijsverhogingen.

 

De verkoop van voedingsmiddelen nam met bijna 1% af, vooral door de slechte markt voor margarine. De kwakkelzomer in Europa deed de ijsverkoop dan weer geen goed (-1,1%). Unilever verkocht wel meer zeep, shampoo en deodorant (+1,1%), al neemt het groeitempo duidelijk af, vooral door de terugvallende vraag in China. De kleinste tak, die van de 'Home Care'-producten (o.m. Omo), groeide met 2,1%.

 

Regionaal blijft de Europese markt het zwakst, met een terugval van 4,3%. Azië liet nog een groei optekenen van 3,1% en Amerika ging er 6,8% op vooruit.

 

"Momenteel zit alles tegen"

In een toelichting aan persbureau AFN vond financieel directeur Jean-Marc Huët dat momenteel alles tegenzit voor Unilever. "De resultaten voldoen niet aan onze verwachtingen. De vertraging is sterker dan we aan het begin van het jaar voorzagen. Dat is zo in China en in Zuidoost-Azië, terwijl we ook last hebben van de onrust in het Midden-Oosten en in Rusland."

 

In Europa is volgens Huët duidelijk sprake van deflatie, met name in Groot-Brittannië en Frankrijk. "Op termijn zien we duidelijk kansen voor structurele groei, maar nu zitten we in een perfecte storm", zo zei hij.

 

Topman Paul Polman van zijn kant benadrukt dat Unilever het met een onderliggende groei van 3,2% over de voorbije 9 maanden beter doet dan de concurrentie. Het concern handhaaft dan ook de verwachting van een winstgevende groei in 2014, maar "de marktomstandigheden zullen moeilijk blijven, minstens voor de rest van het jaar", aldus Polman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top