Ook Belgisch voedselagentschap zoekt paardenvlees in runderlasagne

Ook Belgisch voedselagentschap zoekt paardenvlees in runderlasagne

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen en de Federale Overheidsdienst Economie zijn een onderzoek gestart naar de mogelijke aanwezigheid van paardenvlees in kant-en-klaarmaaltijden die in België worden verkocht. Een terugtrekking van producten uit de rekken is voorlopig echter niet aan de orde.

Paarden en ezels in 'runderlasagne'

"Horsegate" of "het paardenvleesschandaal", kwam in de voorbije weken geleidelijk meer en meer aan het licht in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Intussen blijkt uit onderzoek dat via een Frans bedrijf massaal Roemeens paardenvlees (of zelfs ezelsvlees) overal in West-Europa in diepvriesmaaltijden terechtkwam, hoewel op het etiket alleen sprake is van rundvlees.

 

De toevoeging van paardenvlees is niet verboden, maar indien het wordt verwerkt in een maaltijd moet het wel op de verpakking worden vermeld. Dat malafide bedrijven dit nalaten, heeft te maken met financiële motieven: paardenvlees is namelijk goedkoper dan rundvlees.

 

Vleescarrousel doorheen Europa

De bal ging aan het rollen in Groot-Brittannië, waar kort na elkaar verschillende keren de aanwezigheid van paardenvlees in voeding "met rundvlees" werd vastgesteld, zonder dat dit op het etiket stond. De eerste keer gebeurde dat in hamburgers van Burger King, nu in lasagnes.

 

De geviseerde lasagnes komen uit een Europese vleescarrousel: ze werden geproduceerd door het Zweedse Findus, dat ze op zijn beurt afnam bij het Luxemburgse filiaal van het Franse Comigel. Dat haalde het vlees echter via Nederlandse en Cypriotische traders uit Roemenië, hoewel de afspraken met Findus stipuleerden dat het vlees van Franse, Duitse of Oostenrijkse oorsprong moest zijn.

 

(Nog) geen infecties gevonden

De Roemenen wijzen elke klacht af: volgens hen zou elke verwisseling van paardenvlees voor rundvlees niet door de controle raken. Nochtans staat Roemenië bekend als een leverancier van paardenvlees. Dat komt mede omdat Europa het transport van levende paarden uit dat land erg moeilijk maakt, in een poging om een infectieziekte onder controle te houden. Desondanks is er voorlopig nog geen besmet vlees gevonden in de 'runderlasagnes'.

 

In afwachting van meer duidelijkheid werden in Frankrijk, Groot-Brittannië en Zweden toch al wel Comigel-producten als lasagne en moussaka uit de rekken gehaald. Dat gebeurde bij onder meer Auchan, Casino, Carrefour en Cora. De Belgische overheidsdiensten zien voorlopig dan weer geen reden om de lasagnes en kant-en-klaarmaaltijden uit de rekken te laten halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top