Ook Belgisch voedselagentschap zoekt paardenvlees in runderlasagne | RetailDetail

Ook Belgisch voedselagentschap zoekt paardenvlees in runderlasagne

Ook Belgisch voedselagentschap zoekt paardenvlees in runderlasagne

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen en de Federale Overheidsdienst Economie zijn een onderzoek gestart naar de mogelijke aanwezigheid van paardenvlees in kant-en-klaarmaaltijden die in België worden verkocht. Een terugtrekking van producten uit de rekken is voorlopig echter niet aan de orde.

Paarden en ezels in 'runderlasagne'

"Horsegate" of "het paardenvleesschandaal", kwam in de voorbije weken geleidelijk meer en meer aan het licht in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Intussen blijkt uit onderzoek dat via een Frans bedrijf massaal Roemeens paardenvlees (of zelfs ezelsvlees) overal in West-Europa in diepvriesmaaltijden terechtkwam, hoewel op het etiket alleen sprake is van rundvlees.

 

De toevoeging van paardenvlees is niet verboden, maar indien het wordt verwerkt in een maaltijd moet het wel op de verpakking worden vermeld. Dat malafide bedrijven dit nalaten, heeft te maken met financiële motieven: paardenvlees is namelijk goedkoper dan rundvlees.

 

Vleescarrousel doorheen Europa

De bal ging aan het rollen in Groot-Brittannië, waar kort na elkaar verschillende keren de aanwezigheid van paardenvlees in voeding "met rundvlees" werd vastgesteld, zonder dat dit op het etiket stond. De eerste keer gebeurde dat in hamburgers van Burger King, nu in lasagnes.

 

De geviseerde lasagnes komen uit een Europese vleescarrousel: ze werden geproduceerd door het Zweedse Findus, dat ze op zijn beurt afnam bij het Luxemburgse filiaal van het Franse Comigel. Dat haalde het vlees echter via Nederlandse en Cypriotische traders uit Roemenië, hoewel de afspraken met Findus stipuleerden dat het vlees van Franse, Duitse of Oostenrijkse oorsprong moest zijn.

 

(Nog) geen infecties gevonden

De Roemenen wijzen elke klacht af: volgens hen zou elke verwisseling van paardenvlees voor rundvlees niet door de controle raken. Nochtans staat Roemenië bekend als een leverancier van paardenvlees. Dat komt mede omdat Europa het transport van levende paarden uit dat land erg moeilijk maakt, in een poging om een infectieziekte onder controle te houden. Desondanks is er voorlopig nog geen besmet vlees gevonden in de 'runderlasagnes'.

 

In afwachting van meer duidelijkheid werden in Frankrijk, Groot-Brittannië en Zweden toch al wel Comigel-producten als lasagne en moussaka uit de rekken gehaald. Dat gebeurde bij onder meer Auchan, Casino, Carrefour en Cora. De Belgische overheidsdiensten zien voorlopig dan weer geen reden om de lasagnes en kant-en-klaarmaaltijden uit de rekken te laten halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.