Ook Cora stopt verkoop vlees van gecastreerde biggen | RetailDetail

Ook Cora stopt verkoop vlees van gecastreerde biggen

Ook Cora stopt verkoop vlees van gecastreerde biggen

Supermarktketen Cora zal geen vlees van gecastreerde biggen meer verkopen. Ten laatste eind 2013 verdwijnt het vlees uit de winkelrekken, zo heeft de distributeur besloten na overleg met dierenrechtenorganisatie Gaia.

"11.000 biggetjes gered"

Zo’n 11.000 biggetjes zullen dankzij het besluit van Cora ontsnappen aan de pijn van onverdoofde chirurgische castratie. Die castratie gebeurt vandaag nog op grote schaal om de typische "berengeur" tegen te gaan, die anders vrijkomt bij het braden van het vlees van mannelijke varkens.

 

Er zijn echter voldoende alternatieven voorhanden – zoals vaccinatie – om de biggen niet chirurgisch te hoeven castreren, meent Gaia. Het was dan ook gemakkelijk om deze beslissing te nemen, beaamt Cora-directeur Luc Janssens. De supermarktketen laat leveranciers vrij kiezen voor welk alternatief ze zullen opteren.

Meeste Belgische distributeurs aan boord

Eerder gingen ook al Carrefour, Delhaize, Makro en Aldivia slagerijketen Renmans – overstag: ook zij zijn tot de overeenkomst gekomen tegen het jaareinde geen vlees van gecastreerde biggen meer aan te zullen bieden.

 

Colruyt en Lidl zijn reeds volledig gestopt met de verkoop van het volgens dierenrechtenactivisten ethisch onverantwoorde vlees. Daarmee is het leeuwengrote deel van de Belgische supermarktketens tegen Nieuwjaar gestopt met de verkoop van zulk flees.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.