Ook Cora stopt verkoop vlees van gecastreerde biggen | RetailDetail

Ook Cora stopt verkoop vlees van gecastreerde biggen

Ook Cora stopt verkoop vlees van gecastreerde biggen

Supermarktketen Cora zal geen vlees van gecastreerde biggen meer verkopen. Ten laatste eind 2013 verdwijnt het vlees uit de winkelrekken, zo heeft de distributeur besloten na overleg met dierenrechtenorganisatie Gaia.

"11.000 biggetjes gered"

Zo’n 11.000 biggetjes zullen dankzij het besluit van Cora ontsnappen aan de pijn van onverdoofde chirurgische castratie. Die castratie gebeurt vandaag nog op grote schaal om de typische "berengeur" tegen te gaan, die anders vrijkomt bij het braden van het vlees van mannelijke varkens.

 

Er zijn echter voldoende alternatieven voorhanden – zoals vaccinatie – om de biggen niet chirurgisch te hoeven castreren, meent Gaia. Het was dan ook gemakkelijk om deze beslissing te nemen, beaamt Cora-directeur Luc Janssens. De supermarktketen laat leveranciers vrij kiezen voor welk alternatief ze zullen opteren.

Meeste Belgische distributeurs aan boord

Eerder gingen ook al Carrefour, Delhaize, Makro en Aldivia slagerijketen Renmans – overstag: ook zij zijn tot de overeenkomst gekomen tegen het jaareinde geen vlees van gecastreerde biggen meer aan te zullen bieden.

 

Colruyt en Lidl zijn reeds volledig gestopt met de verkoop van het volgens dierenrechtenactivisten ethisch onverantwoorde vlees. Daarmee is het leeuwengrote deel van de Belgische supermarktketens tegen Nieuwjaar gestopt met de verkoop van zulk flees.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.