Orangina Schweppes sluit fabriek in Genval

Orangina Schweppes sluit fabriek in Genval

Frisdrankenproducent Orangina Schweppes gaat zijn fabriek in het Waals-Brabantse Genval sluiten. In de fabriek, die al 50 jaar bestaat, worden onder meer Schweppes Tonic, Gini, Orangina en Canada Dry gebotteld. Er staan 40 banen op de tocht.

"Minder dan 25% capaciteit benut"

De sluiting van de fabriek in Genval is niet zozeer een gevolg van de dalende populariteit van de geproduceerde frisdranken - toch niet in de distributie - maar wel van de dalende vraag naar de formaten die in Genval worden gebotteld. Consumenten geven in de supermarkt vandaag de voorkeur aan blikjes en kleine flesjes, terwijl in Genval grotere petflessen worden gebotteld.

 

Tegelijk ziet de groep ook de vraag naar zijn producten dalen in de horecasector, en dat al meerdere jaren. Daardoor verkopen de kleine glazen flesjes met statiegeld - die ook al in Genval worden gebotteld - minder goed. Resultaat: de productie in Genval draait op minder dan 25% van de capaciteit. "Bijgevolg zijn de productiekosten per liter te hoog en investeringen om de fabriek aan te passen aan de huidige vereiste technologie economisch niet te rechtvaardigen", klinkt het bij de directie.

 

Volgens de vakbonden en het personeel zat het nieuws eraan te komen: zij merkten ook de volumedaling en tegelijk stak het bedrijf niet weg dat er in Franse bottelarijen van de groep tests liepen met flessen die de installaties in Genval verlieten. Niettemin kwam het nieuws van de sluiting hard aan bij de 40 getroffen arbeiders. Die legden gisteren het werk neer, maar zouden vandaag weer aan de slag gaan.

 

Voor de verkoop- en marketingafdeling, de logistiek, financiën/IT en human resources - waar 88 mensen werken - heeft de intentieverklaring tot sluiting geen gevolgen. "De verkoop en distributie van de merken van Orangina Schweppes op de Belgische markt zullen ongewijzigd blijven", laat het bedrijf weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Back to top