Orangina Schweppes sluit fabriek in Genval

Orangina Schweppes sluit fabriek in Genval

Frisdrankenproducent Orangina Schweppes gaat zijn fabriek in het Waals-Brabantse Genval sluiten. In de fabriek, die al 50 jaar bestaat, worden onder meer Schweppes Tonic, Gini, Orangina en Canada Dry gebotteld. Er staan 40 banen op de tocht.

"Minder dan 25% capaciteit benut"

De sluiting van de fabriek in Genval is niet zozeer een gevolg van de dalende populariteit van de geproduceerde frisdranken - toch niet in de distributie - maar wel van de dalende vraag naar de formaten die in Genval worden gebotteld. Consumenten geven in de supermarkt vandaag de voorkeur aan blikjes en kleine flesjes, terwijl in Genval grotere petflessen worden gebotteld.

 

Tegelijk ziet de groep ook de vraag naar zijn producten dalen in de horecasector, en dat al meerdere jaren. Daardoor verkopen de kleine glazen flesjes met statiegeld - die ook al in Genval worden gebotteld - minder goed. Resultaat: de productie in Genval draait op minder dan 25% van de capaciteit. "Bijgevolg zijn de productiekosten per liter te hoog en investeringen om de fabriek aan te passen aan de huidige vereiste technologie economisch niet te rechtvaardigen", klinkt het bij de directie.

 

Volgens de vakbonden en het personeel zat het nieuws eraan te komen: zij merkten ook de volumedaling en tegelijk stak het bedrijf niet weg dat er in Franse bottelarijen van de groep tests liepen met flessen die de installaties in Genval verlieten. Niettemin kwam het nieuws van de sluiting hard aan bij de 40 getroffen arbeiders. Die legden gisteren het werk neer, maar zouden vandaag weer aan de slag gaan.

 

Voor de verkoop- en marketingafdeling, de logistiek, financiën/IT en human resources - waar 88 mensen werken - heeft de intentieverklaring tot sluiting geen gevolgen. "De verkoop en distributie van de merken van Orangina Schweppes op de Belgische markt zullen ongewijzigd blijven", laat het bedrijf weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top