Orval haalt bakken bier uit supermarkt

Orval haalt bakken bier uit supermarkt

Ze zijn niet talrijk, de merken of producten die hun verpakkingseenheid verkleinen zodat de consument er niet te veel van zou kopen. Toch is dit exact wat de paters trappisten van Orval nu doen, omdat het aantal geïnteresseerden gewoon te groot is.

Ontoereikend aanbod

De brouwerij van Orval produceert jaarlijks 69.000 hectoliter bier, maar dat is lang niet genoeg om tegemoet te komen aan de enorme vraag. Er moesten al hele strategieën uitgedokterd worden om te bepalen wie wat krijgt: zo werd besloten om bierhandelaars een beperkte voorraad ter beschikking te stellen om aan cafés te leveren.

 

Omdat die beperkte voorraad snel was uitverkocht, gingen cafébazen hun heil (en hun bier) zoeken in de supermarkt, waar Orval vervolgens met de bakken werd buiten gehaald, aldus François de Harenne, directeur van de Orval-brouwerij. Dat zorgde dan weer voor heel ongelukkige consumenten, die hun favoriete bier ook daar niet meer op de kop konden tikken.

 

Nieuwe strategie werkt in Delhaize

Een nieuwe verpakking zou dat nu moeten verhelpen: de paters trokken een tijd geleden naar Delhaize met de vraag Orval niet langer per bak te verkopen, maar per flesje of per pak van vier flesjes. Dergelijke verpakking zou cafébazen moeten demotiveren om grote hoeveelheden Orval in te slaan.

 

Nu deze strategie blijkt te werken, werd ook aan andere supermarkten gevraagd om de bakken uit de rekken te halen. Benieuwd of deze beslissing iedereen gelukkig maakt...   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top