Orval haalt bakken bier uit supermarkt | RetailDetail

Orval haalt bakken bier uit supermarkt

Orval haalt bakken bier uit supermarkt

Ze zijn niet talrijk, de merken of producten die hun verpakkingseenheid verkleinen zodat de consument er niet te veel van zou kopen. Toch is dit exact wat de paters trappisten van Orval nu doen, omdat het aantal geïnteresseerden gewoon te groot is.

Ontoereikend aanbod

De brouwerij van Orval produceert jaarlijks 69.000 hectoliter bier, maar dat is lang niet genoeg om tegemoet te komen aan de enorme vraag. Er moesten al hele strategieën uitgedokterd worden om te bepalen wie wat krijgt: zo werd besloten om bierhandelaars een beperkte voorraad ter beschikking te stellen om aan cafés te leveren.

 

Omdat die beperkte voorraad snel was uitverkocht, gingen cafébazen hun heil (en hun bier) zoeken in de supermarkt, waar Orval vervolgens met de bakken werd buiten gehaald, aldus François de Harenne, directeur van de Orval-brouwerij. Dat zorgde dan weer voor heel ongelukkige consumenten, die hun favoriete bier ook daar niet meer op de kop konden tikken.

 

Nieuwe strategie werkt in Delhaize

Een nieuwe verpakking zou dat nu moeten verhelpen: de paters trokken een tijd geleden naar Delhaize met de vraag Orval niet langer per bak te verkopen, maar per flesje of per pak van vier flesjes. Dergelijke verpakking zou cafébazen moeten demotiveren om grote hoeveelheden Orval in te slaan.

 

Nu deze strategie blijkt te werken, werd ook aan andere supermarkten gevraagd om de bakken uit de rekken te halen. Benieuwd of deze beslissing iedereen gelukkig maakt...   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.