Orval haalt bakken bier uit supermarkt

Orval haalt bakken bier uit supermarkt

Ze zijn niet talrijk, de merken of producten die hun verpakkingseenheid verkleinen zodat de consument er niet te veel van zou kopen. Toch is dit exact wat de paters trappisten van Orval nu doen, omdat het aantal geïnteresseerden gewoon te groot is.

Ontoereikend aanbod

De brouwerij van Orval produceert jaarlijks 69.000 hectoliter bier, maar dat is lang niet genoeg om tegemoet te komen aan de enorme vraag. Er moesten al hele strategieën uitgedokterd worden om te bepalen wie wat krijgt: zo werd besloten om bierhandelaars een beperkte voorraad ter beschikking te stellen om aan cafés te leveren.

 

Omdat die beperkte voorraad snel was uitverkocht, gingen cafébazen hun heil (en hun bier) zoeken in de supermarkt, waar Orval vervolgens met de bakken werd buiten gehaald, aldus François de Harenne, directeur van de Orval-brouwerij. Dat zorgde dan weer voor heel ongelukkige consumenten, die hun favoriete bier ook daar niet meer op de kop konden tikken.

 

Nieuwe strategie werkt in Delhaize

Een nieuwe verpakking zou dat nu moeten verhelpen: de paters trokken een tijd geleden naar Delhaize met de vraag Orval niet langer per bak te verkopen, maar per flesje of per pak van vier flesjes. Dergelijke verpakking zou cafébazen moeten demotiveren om grote hoeveelheden Orval in te slaan.

 

Nu deze strategie blijkt te werken, werd ook aan andere supermarkten gevraagd om de bakken uit de rekken te halen. Benieuwd of deze beslissing iedereen gelukkig maakt...   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oetker, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Back to top