Orval krijgt vrouwelijk kantje | RetailDetail

Orval krijgt vrouwelijk kantje

Orval krijgt vrouwelijk kantje

Trappistenbrouwerij Orval zorgt voor een heuse revolutie in het wereldje: Anne-Françoise Pypaert wordt er in oktober de eerste vrouwelijke meesterbrouwer in een trappistenbrouwerij. De trappisten zelf zien daar alvast geen graten in.

Twintig jaar trouwe dienst

Jean-Marie Rock, de huidige meesterbrouwer van de trappistenabdij van Orval, gaat in oktober met pensioen en de Franstalige beurskrant L'Echo meldde dat zijn huidige rechterhand zijn taak zal overnemen.

 

Die rechterhand is Anne-Françoise Pypaert, al twintig jaar actief in Orval en verantwoordelijk voor het labo en de kwaliteit van het bier. Dat de bewuste rechterhand in kwestie een dame is, druist alvast niet in tegen de trappistenregels die stellen dat "het bier moet gebrouwen worden in de abdij en door de monniken zelf of onder hun toezicht".

 

Nog dames

Er zijn wel meer dames die in het Belgische bierlandschap een belangrijke functie vervullen: Val Dieu heeft een vrouwelijke meesterbrouwer, Gruut en Ter Dolen werden door vrouwen boven de doopvont gehouden en de vierde generatie van Geuzestekerij Hanssens is een vrouw.

 

Ondertussen gaat de crisis duidelijk aan Orval voorbij: ook vorig jaar steeg de productie licht naar 69.000 hectoliter bier. Orval af wil van haar imago van schaars bier, maar toch is het voor de abdij heel moeilijk om aan de stijgende vraag naar hun gegeerde bier te voldoen.   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.