Pepsi binnenkort in Belgische handen?

Pepsi binnenkort in Belgische handen?

De Belgisch-Braziliaanse brouwerijgroep AB InBev heeft zopas een overnamebod gelanceerd op de aandelen van Corona-brouwer Grupo Modelo die ze nog niet in haar bezit heeft. Intussen zwellen de geruchten aan dat AB InBev aast op de drankenafdeling van PepsiCo, nu duidelijk wordt dat Mondelēz (ex-Kraft) de snackafdeling van PepsiCo wel lust.

15 miljard euro voor Corona

AB InBev, dat vandaag al de helft van Grupo Modelo in handen heeft, biedt voor elk Modelo-aandeel 9,15 dollar. Het bod loopt af op 31 mei en waardeert de overname op 15 miljard euro.

 

De Belgische groep moet wel meteen de Amerikaanse activiteiten van Grupo Modelo weer verkopen, aangezien AB InBev in de Verenigde Staten al marktleider is dankzij Budweiser. Die toegeving moest AB InBev doen aan de Amerikaanse concurrentiewaakhond, die zich tegen de overname had verzet omdat AB InBev meer dan de helft van de Amerikaanse markt in handen zou krijgen.

 

Toch is dat ruim voldoende voor 's werelds grootste brouwer, die zo meteen een cruciale rol speelt in Mexico, een absolute groeimarkt voor bier, en meteen ook voor een miljard dollar aan synergieën verwacht.

 

Volgende stap: Pepsi & co?

Intussen gonst het van de geruchten over een nieuwe paringsdans, dit keer tussen AB InBev en PepsiCo. Het is een publiek geheim dat beide bedrijven al jaren met elkaar flirten. AB InBev neemt vandaag al het gros van de distributie van PepsiCo buiten de Verenigde Staten voor zijn rekening en bottelt eveneens voor de Amerikaanse fridrankenreus. Voor AB InBev vertegenwoordigen de frisdrankactiviteiten intussen aleen tiende  van de groepsomzet.

 

Dat de geruchtenmolen opnieuw op volle toeren draait, is te danken aan Nelson Peltz. Die Amerikaanse miljardair en belangrijk aandeelhouder van PepsiCo stuurt openlijk aan op een fusie met Mondelēz. De miljardair is trouwens ook een belangrijke aandeelhouder in het vroegere Kraft. Uit die fusie zou een absolute wereldspeler op de snackmarkt moeten groeien, maar in dat nieuwe concern zou voor de frisdrankenafdeling nog slechts een ondergeschikte rol zijn weggelegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top