Pepsi binnenkort in Belgische handen?

Pepsi binnenkort in Belgische handen?

De Belgisch-Braziliaanse brouwerijgroep AB InBev heeft zopas een overnamebod gelanceerd op de aandelen van Corona-brouwer Grupo Modelo die ze nog niet in haar bezit heeft. Intussen zwellen de geruchten aan dat AB InBev aast op de drankenafdeling van PepsiCo, nu duidelijk wordt dat Mondelēz (ex-Kraft) de snackafdeling van PepsiCo wel lust.

15 miljard euro voor Corona

AB InBev, dat vandaag al de helft van Grupo Modelo in handen heeft, biedt voor elk Modelo-aandeel 9,15 dollar. Het bod loopt af op 31 mei en waardeert de overname op 15 miljard euro.

 

De Belgische groep moet wel meteen de Amerikaanse activiteiten van Grupo Modelo weer verkopen, aangezien AB InBev in de Verenigde Staten al marktleider is dankzij Budweiser. Die toegeving moest AB InBev doen aan de Amerikaanse concurrentiewaakhond, die zich tegen de overname had verzet omdat AB InBev meer dan de helft van de Amerikaanse markt in handen zou krijgen.

 

Toch is dat ruim voldoende voor 's werelds grootste brouwer, die zo meteen een cruciale rol speelt in Mexico, een absolute groeimarkt voor bier, en meteen ook voor een miljard dollar aan synergieën verwacht.

 

Volgende stap: Pepsi & co?

Intussen gonst het van de geruchten over een nieuwe paringsdans, dit keer tussen AB InBev en PepsiCo. Het is een publiek geheim dat beide bedrijven al jaren met elkaar flirten. AB InBev neemt vandaag al het gros van de distributie van PepsiCo buiten de Verenigde Staten voor zijn rekening en bottelt eveneens voor de Amerikaanse fridrankenreus. Voor AB InBev vertegenwoordigen de frisdrankactiviteiten intussen aleen tiende  van de groepsomzet.

 

Dat de geruchtenmolen opnieuw op volle toeren draait, is te danken aan Nelson Peltz. Die Amerikaanse miljardair en belangrijk aandeelhouder van PepsiCo stuurt openlijk aan op een fusie met Mondelēz. De miljardair is trouwens ook een belangrijke aandeelhouder in het vroegere Kraft. Uit die fusie zou een absolute wereldspeler op de snackmarkt moeten groeien, maar in dat nieuwe concern zou voor de frisdrankenafdeling nog slechts een ondergeschikte rol zijn weggelegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top