Personeel IJsboerke keurt overname door Glacio goed | RetailDetail

Personeel IJsboerke keurt overname door Glacio goed

Personeel IJsboerke keurt overname door Glacio goed

UPDATE - Het personeel van de noodlijdende roomijsproducent IJsboerke heeft het overnamebod van streekgenoot Glacio goedgekeurd. Ijspralineproducent Glacio wil 207 van de huidige 335 werknemers overnemen, de anderen - vooral in de thuisverkoop - worden ontslagen. De overname wordt wel pas definitief als de grootste schuldeiser, BNP Paribas Fortis, ook zijn fiat geeft.

Zwaarste slag voor huis-aan-huisverkoop

Het opvallendste punt in het overnameplan: Glacio heeft geen interesse in de huis-aan-huisverkoop waar IJsboerke groot mee is geworden. In die afdeling moeten 88 van de 151 medewerkers vertrekken. Wie mag blijven, moet een vijfde van zijn loon inleveren. Glacio wil ook zo snel mogelijk op zoek naar een overnemer voor die activiteit.

 

De goedkeuring was dan ook niet van harte: "Het was kiezen tussen de pest en de cholera", zei Laura Snyders van het ABVV, "maar het was dit, of het faillissement." De grootste tevredenheid was er bij de productiearbeiders. Die moeten immers niet inleveren en mogen (bijna) allemaal blijven. Ook de hogere bedienden mogen blijven, maar zij moeten wel inleveren.

 

Huis-aan-huisverkoop van enkel ijs is niet meer van deze tijd, zei CEO Peter Janssen van Glacio aan Het journaal. "De huis-aan-huisbedrijven van nu hebben niet alleen ijs bij, maar ook pizza's, groenten, vlees en vis. Hun 'drop-size' per voordeur ligt dan ook veel hoger, en in de huidige economische omstandigheden is het dus niet meer efficiënt om enkel en alleen nog ijs aan de voordeur te gaan leveren."

 

 

Doorstart op 1 maart?

Na het akkoord van het personeel moet Glacio ook nog de goedkeuring krijgen van de grootste schuldeiser, BNP Paribas Fortis. Alle partijen willen de overname rond hebben tegen 1 maart. Als Glacio de Belgian Icecream Group (BIG, de holding boven IJsboerke) overneemt, krijgt de combinatie twintig procent van de Belgische roomijsmarkt in handen.

 

Glacio wil IJsboerke weer veel sterker in de markt zetten, zei topman Janssen nog tegen Belga. "De vestigingen liggen nauwelijks acht kilometer uit elkaar. Glacio heeft een sterke specialisatie en dan vooral voor export, terwijl BIG vooral het binnenland bedient. Hier zijn dan ook sterke synergieën mogelijk."

 

De kandidaat-overnemer wijst ook op de complementariteit van het assortiment van beide merken. Zo draait Glacio het merendeel van zijn omzet dankzij ijstaarten en ijspralines in de eindejaarsperiode, terwijl IJsboerke zich vooral op de zomerconsumptie richt.

 

Glacio produceert ijspralines in individuele porties en bulkverpakkingen. Dagelijks rollen er in Beerse zo'n 250.000 ijspralines van de band. Bij de onderneming werken momenteel 200 mensen.

 

Update: Maarten Reul

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.