Personeel IJsboerke keurt overname door Glacio goed

Personeel IJsboerke keurt overname door Glacio goed

UPDATE - Het personeel van de noodlijdende roomijsproducent IJsboerke heeft het overnamebod van streekgenoot Glacio goedgekeurd. Ijspralineproducent Glacio wil 207 van de huidige 335 werknemers overnemen, de anderen - vooral in de thuisverkoop - worden ontslagen. De overname wordt wel pas definitief als de grootste schuldeiser, BNP Paribas Fortis, ook zijn fiat geeft.

Zwaarste slag voor huis-aan-huisverkoop

Het opvallendste punt in het overnameplan: Glacio heeft geen interesse in de huis-aan-huisverkoop waar IJsboerke groot mee is geworden. In die afdeling moeten 88 van de 151 medewerkers vertrekken. Wie mag blijven, moet een vijfde van zijn loon inleveren. Glacio wil ook zo snel mogelijk op zoek naar een overnemer voor die activiteit.

 

De goedkeuring was dan ook niet van harte: "Het was kiezen tussen de pest en de cholera", zei Laura Snyders van het ABVV, "maar het was dit, of het faillissement." De grootste tevredenheid was er bij de productiearbeiders. Die moeten immers niet inleveren en mogen (bijna) allemaal blijven. Ook de hogere bedienden mogen blijven, maar zij moeten wel inleveren.

 

Huis-aan-huisverkoop van enkel ijs is niet meer van deze tijd, zei CEO Peter Janssen van Glacio aan Het journaal. "De huis-aan-huisbedrijven van nu hebben niet alleen ijs bij, maar ook pizza's, groenten, vlees en vis. Hun 'drop-size' per voordeur ligt dan ook veel hoger, en in de huidige economische omstandigheden is het dus niet meer efficiënt om enkel en alleen nog ijs aan de voordeur te gaan leveren."

 

 

Doorstart op 1 maart?

Na het akkoord van het personeel moet Glacio ook nog de goedkeuring krijgen van de grootste schuldeiser, BNP Paribas Fortis. Alle partijen willen de overname rond hebben tegen 1 maart. Als Glacio de Belgian Icecream Group (BIG, de holding boven IJsboerke) overneemt, krijgt de combinatie twintig procent van de Belgische roomijsmarkt in handen.

 

Glacio wil IJsboerke weer veel sterker in de markt zetten, zei topman Janssen nog tegen Belga. "De vestigingen liggen nauwelijks acht kilometer uit elkaar. Glacio heeft een sterke specialisatie en dan vooral voor export, terwijl BIG vooral het binnenland bedient. Hier zijn dan ook sterke synergieën mogelijk."

 

De kandidaat-overnemer wijst ook op de complementariteit van het assortiment van beide merken. Zo draait Glacio het merendeel van zijn omzet dankzij ijstaarten en ijspralines in de eindejaarsperiode, terwijl IJsboerke zich vooral op de zomerconsumptie richt.

 

Glacio produceert ijspralines in individuele porties en bulkverpakkingen. Dagelijks rollen er in Beerse zo'n 250.000 ijspralines van de band. Bij de onderneming werken momenteel 200 mensen.

 

Update: Maarten Reul

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top