Prijsstrategie doet Colruyt verder groeien | RetailDetail

Prijsstrategie doet Colruyt verder groeien

Prijsstrategie doet Colruyt verder groeien

De permanente focus op lage prijzen doet Colruyt verder groeien: de warenhuisgroep boekte tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar 2012/2013 (april-december) een omzet van 6,26 miljard euro. Dat is 6,1% meer dan in dezelfde periode van een jaar eerder. Over winstcijfers maakt Colruyt tijdens een kwartaalupdate niets bekend.

Groei ondanks afstoting

Op vergelijkbare basis bedroeg de omzetgroei bij Colruyt zelfs 6,4%. Dat het uiteindelijk iets minder werd, was het gevolg van het afstoten van Intrion, dat zich toelegt op het automatiseren van processen. Die werd in 2012 leverancier in plaats van deel van Colruyt, omdat die te ver afstond van Colruyts kernactiviteiten.

 

Colruyt presteerde daarmee beter dan concurrenten als Delhaize en Carrefour, die in 2012 maar aan een toename van hun verkoopcijfers van 2,2% en 1,6% kwamen. Colruyt schrijft de sterke verkoopcijfers onder meer toe aan het succes van bijkomende kortingcampagnes, waardoor het bedrijf marktaandeel kon winnen. Door het onzekere economische klimaat is de consument erg gevoelig voor dit soort acties. Ook de eindejaarsverkopen waren goed.

 

Overal positieve cijfers

De detailhandelsactiviteit van de groep zag zijn omzet met 5,1% stijgen tot 4,75 miljard euro. Die werd verdiend in 227 Colruyt-winkels, 86 OKay-winkels en 8 Bio-Planet-winkels in België en 61 geïntegreerde winkels (Colruyt) in Frankrijk en in de 48 non-foodwinkels van de speelgoedketen Dreamland in België en Frankrijk.

 

De groothandels- en foodservicetakken zagen hun omzet met 7,0% stijgen tot 1,04 miljard euro. Die toename kwam vooral op rekening van de toelevering aan Spar en de Franse foodservice. Bij Spar begint de verwijzing in de campagnes naar hun scherpe prijzen dankzij de samenwerking met Colruyt vruchten af te werpen.

 

De omzet van de overige activiteiten (vooral DATS24-tankstations) groeide zelfs met 12,5% tot 567,2 miljoen euro. De tankstations profiteerden van zowel prijs- als volumestijgingen in bestaande verkooppunten en van 11 nieuwe openingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.