Prijsstrategie doet Colruyt verder groeien

Prijsstrategie doet Colruyt verder groeien

De permanente focus op lage prijzen doet Colruyt verder groeien: de warenhuisgroep boekte tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar 2012/2013 (april-december) een omzet van 6,26 miljard euro. Dat is 6,1% meer dan in dezelfde periode van een jaar eerder. Over winstcijfers maakt Colruyt tijdens een kwartaalupdate niets bekend.

Groei ondanks afstoting

Op vergelijkbare basis bedroeg de omzetgroei bij Colruyt zelfs 6,4%. Dat het uiteindelijk iets minder werd, was het gevolg van het afstoten van Intrion, dat zich toelegt op het automatiseren van processen. Die werd in 2012 leverancier in plaats van deel van Colruyt, omdat die te ver afstond van Colruyts kernactiviteiten.

 

Colruyt presteerde daarmee beter dan concurrenten als Delhaize en Carrefour, die in 2012 maar aan een toename van hun verkoopcijfers van 2,2% en 1,6% kwamen. Colruyt schrijft de sterke verkoopcijfers onder meer toe aan het succes van bijkomende kortingcampagnes, waardoor het bedrijf marktaandeel kon winnen. Door het onzekere economische klimaat is de consument erg gevoelig voor dit soort acties. Ook de eindejaarsverkopen waren goed.

 

Overal positieve cijfers

De detailhandelsactiviteit van de groep zag zijn omzet met 5,1% stijgen tot 4,75 miljard euro. Die werd verdiend in 227 Colruyt-winkels, 86 OKay-winkels en 8 Bio-Planet-winkels in België en 61 geïntegreerde winkels (Colruyt) in Frankrijk en in de 48 non-foodwinkels van de speelgoedketen Dreamland in België en Frankrijk.

 

De groothandels- en foodservicetakken zagen hun omzet met 7,0% stijgen tot 1,04 miljard euro. Die toename kwam vooral op rekening van de toelevering aan Spar en de Franse foodservice. Bij Spar begint de verwijzing in de campagnes naar hun scherpe prijzen dankzij de samenwerking met Colruyt vruchten af te werpen.

 

De omzet van de overige activiteiten (vooral DATS24-tankstations) groeide zelfs met 12,5% tot 567,2 miljoen euro. De tankstations profiteerden van zowel prijs- als volumestijgingen in bestaande verkooppunten en van 11 nieuwe openingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top