Prijsstrategie doet Colruyt verder groeien

Prijsstrategie doet Colruyt verder groeien

De permanente focus op lage prijzen doet Colruyt verder groeien: de warenhuisgroep boekte tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar 2012/2013 (april-december) een omzet van 6,26 miljard euro. Dat is 6,1% meer dan in dezelfde periode van een jaar eerder. Over winstcijfers maakt Colruyt tijdens een kwartaalupdate niets bekend.

Groei ondanks afstoting

Op vergelijkbare basis bedroeg de omzetgroei bij Colruyt zelfs 6,4%. Dat het uiteindelijk iets minder werd, was het gevolg van het afstoten van Intrion, dat zich toelegt op het automatiseren van processen. Die werd in 2012 leverancier in plaats van deel van Colruyt, omdat die te ver afstond van Colruyts kernactiviteiten.

 

Colruyt presteerde daarmee beter dan concurrenten als Delhaize en Carrefour, die in 2012 maar aan een toename van hun verkoopcijfers van 2,2% en 1,6% kwamen. Colruyt schrijft de sterke verkoopcijfers onder meer toe aan het succes van bijkomende kortingcampagnes, waardoor het bedrijf marktaandeel kon winnen. Door het onzekere economische klimaat is de consument erg gevoelig voor dit soort acties. Ook de eindejaarsverkopen waren goed.

 

Overal positieve cijfers

De detailhandelsactiviteit van de groep zag zijn omzet met 5,1% stijgen tot 4,75 miljard euro. Die werd verdiend in 227 Colruyt-winkels, 86 OKay-winkels en 8 Bio-Planet-winkels in België en 61 geïntegreerde winkels (Colruyt) in Frankrijk en in de 48 non-foodwinkels van de speelgoedketen Dreamland in België en Frankrijk.

 

De groothandels- en foodservicetakken zagen hun omzet met 7,0% stijgen tot 1,04 miljard euro. Die toename kwam vooral op rekening van de toelevering aan Spar en de Franse foodservice. Bij Spar begint de verwijzing in de campagnes naar hun scherpe prijzen dankzij de samenwerking met Colruyt vruchten af te werpen.

 

De omzet van de overige activiteiten (vooral DATS24-tankstations) groeide zelfs met 12,5% tot 567,2 miljoen euro. De tankstations profiteerden van zowel prijs- als volumestijgingen in bestaande verkooppunten en van 11 nieuwe openingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top