RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rabobank: 'Albert Heijn nauwelijks duurder dan Colruyt'

icon
Food1 februari, 2013

Colruyt vlakbij AH is het goedkoopst

Twee financieel analisten van Rabobank kochten twee korven van twintig producten, één van verse producten en één van A-merken, in Mol en Neerpelt. Daaruit bleek dat de Albert Heijn van Mol 10% goedkoper is dan de lokale Delhaize. De Colruyt van Mol heeft zijn prijzen plaatselijk verlaagd tot net onder het niveau van de Nederlandse winkelketen, maar de omliggende vestigingen doen daar niet aan mee.

In Mol zijn Albert Heijn, Delhaize en Colruyt alledrie aanwezig, en daar haalt Colruyt het nipt voor Albert Heijn. Delhaize had enkele producten die flink duurder waren, en klokte in de beperkte proef af op een afrekening die 10% hoger lag.

 

De inspanning van Colruyt is wel vooral lokaal: in Neerpelt, waar Albert Heijn geen vestiging heeft, is Colruyt dan ook 4% duurder dan in Mol. Hoewel de Neerpeltse Delhaize flink goedkoper is dan de vestiging in Mol, wijzen de analisten naar de politiek van de keten om overal dezelfde nationale prijs toe te passen.

 

(Ook) bij Test-Aankoop goedkoper

De cijfers van Rabobank verschillen flink van de eerdere testen van Test-Aankoop, die Colruyt voor grote merken 6% à 7% goedkoper zag uitkomen dan Delhaize en liefst 15% goedkoper dan Albert Heijn. Voor huismerken was Colruyt 2% goedkoper dan Delhaize, dat ook hier iets goedkoper was dan Albert Heijn.

 

Het Laatste Nieuws vond Albert Heijn dan weer de goedkoopste, met 95,4 euro voor 20 A-merken, voor Auchan (99,5 euro), Colruyt (103,9 euro), Delhaize (110,1 euro) en Carrefour (114,2 euro). Deze prijzen werden wel genoteerd in verschillende steden en dus niet gecorrigeerd voor plaatselijke acties.

 

Fors groeien door veel winkelopeningen

Rabobank ziet in zijn onderzoek een mooie opportuniteit voor Albert Heijn om sterk te groeien. Het openen van nieuwe winkels kan de Belgische omzet van de keten behoorlijk aanzwengelen: de analisten maken zelfs gewag van een gestegen omzetgroei van 2% naar 5% dankzij de expansie in België, Duitsland en op het internet.

 

Als de trend zich doorzet, komt Albert Heijn volgens Rabobank in 2016 uit op een marktaandeel in België van 2% à 3%. Voor het aandeel Ahold, het beursgenoteerde moederbedrijf van Albert Heijn, zet Rabobank een koersdoel over twaalf maanden van 12,5 euro voorop. Dat zou een winst zijn van 16,5% tegenover de koers van 24 januari, toen de analisten hun rapport maakten.

 

“Opletten met prijsvergelijkingen”

Toch moeten de onderzoeksresultaten genuanceerd worden, reageert retailwatcher Jorg Snoeck: “We mogen niet vergeten dat Albert Heijn wel nog ‘maar’ een tiental winkels heeft in België en Delhaize een 850-tal. Ook merk ik een belangrijke afwezige in de steekproef, namelijk Carrefour. Misschien omdat het een Nederlandse studie is?”

Retaildetail-topman Snoeck wijst ook op de gevaren van prijsvergelijkingen in de voedingssector. Zo is het erg moeilijk om bijvoorbeeld gehakt te vergelijken, omdat daar totaal andere verhoudingen in kunnen zitten. Ook het aantal SKU’s verschilt onderling sterk: Albert Heijn heeft een veel beperkter aantal artikelen in het rek, wat ervoor zorgt dat de merkproducten die daar staan echt hun plaats hebben moeten ‘verdienen’.

“Wel is één ding zeker: Albert Heijn is in die korte tijd in België al uitgegroeid tot een te duchten en volwaardige speler, die iedereen op scherp zal zetten,” besluit Jorg Snoeck.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN