Retailers maken zich op voor de ramadan

Retailers maken zich op voor de ramadan

Op 28 juni begint de ramadan, de maand van vasten voor de naar schatting 600.000 moslims in ons land. In retailjargon heet dat dan 600.000 potentiële consumenten, en daar hebben steeds meer retailketens – zeker in de food – oor naar.

Aanbod aanpassen aan lokale vraag

Binnenkort is de islamitische gemeenschap goed voor 10% van de totale consumentenmarkt, aangezien volgens de meest recente projecties het aantal moslims in België tegen 2030 bijna zal verdubbelen. Hun aantal zal dan ruim het miljoen overschrijden, om nadien te stabiliseren. Zeker binnen het foodsegment hebben steeds meer retailers de boodschap dan ook al begrepen en bieden ze producten aan die aansluiten bij de verwachtingen van deze gemeenschap.

 

Zo gaat Albert Heijn er prat op de claim ‘Alles voor de ramadan. Gewoon bij Albert Heijn’, die het op de Nederlandse thuismarkt voert, ook in België in min of meerdere mate te hanteren. “Al sinds de eerste winkel in België voorzien we tijdens de ramadan een speciaal aanbod. We doen inspiratie op in het buitenland én luisteren naar onze klanten”, zegt woordvoerder Steven Verbeiren aan Het Belang van Limburg.

 

Net zoals bij concurrent Carrefour is het daarbij zaak om lokaal het aanbod aan de vraag aan te passen. Zo geeft Carrefour aan een “speciaal ramadanaanbod” te voeren als daar lokale vraag naar is, wat dan vooral het geval is in winkels in grote steden. Ook discounter Lidl brengt vanaf 30 juni een aangepast assortiment in vijftig van zijn supermarkten, in dit geval zelfs voorafgegaan door een nationale campagne.

 

Ramadan periode van geschenken

Toch blijven we in ons land vaak achter op de opportuniteiten die hier optreden, zeker als we vergelijken met de ons omringende landen waar de retail al verder geëvolueerd is op dit gebied. Een mooi non-foodvoorbeeld is te vinden bij The Body Shop: deze keten, gesticht in 1976 door activiste Anita Roddick, biedt ook in België ramadan-geschenkpakketten aan

 

Ramadangeschenken zijn al vele jaren een groot succes in moslimlanden, omdat de ramadan een periode is waarin cadeaus gegeven worden. Door de reactie van de klanten op deze gift sets hebben wij in de Benelux besloten om een beperkt assortiment op te nemen in een aantal winkels”, aldus woordvoerder Nancy Bommel in Het Belang van Limburg.

 

The Body Shop kan dankzij zijn internationale winkelnetwerk, met onder andere shops in de Verenigde Arabische Emiraten, natuurlijk bogen op heel wat ervaring. Toch valt wie de actie van naderbij bestudeert op dat het geen ‘rocket science’ is: de producten op zich zijn net dezelfde als men het hele jaar door verkoopt, maar dan met een beetje slimme marketing en wat aangepaste Oosterse verpakkingen eromheen.

 

Huiswerk grondig maken

Retailers die in hun productaanbod en marketing rekening willen houden met de moslimgemeenschap, kunnen niettemin hun huiswerk maar beter grondig maken. Zo is het natuurlijk cruciaal om te weten wanneer nu precies de voor de islam belangrijke feesten vallen en is het bijvoorbeeld ook van groot belang om te weten dat de ramadan ieder jaar naar voren toe opschuift.

 

Ook de manier waarop het marketingapparaat zijn schouders onder de gelegenheid zet, is het bekijken waard, aangezien men in het achterhoofd dient te houden dat deze periode voor moslims een belangrijk moment van religieuze belevenis is. De toenemende aandacht van de retail voor de ramadan zal daardoor ongetwijfeld ook tot gemengde reacties leiden: niet iedereen zal het immers eens zijn met het commercialiseren van deze periode.

 

Stof tot verdere discussie dus, maar één ding is zeker: of het nu gaat om voeding, speelgoed, meubilair of verzorgingsproducten, de moslimgemeenschap is een groeiend segment dat de nodige aandacht verdient.

 

 

- Peter Van Ostaeyen

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top