Retailers maken zich op voor de ramadan | RetailDetail

Retailers maken zich op voor de ramadan

Retailers maken zich op voor de ramadan

Op 28 juni begint de ramadan, de maand van vasten voor de naar schatting 600.000 moslims in ons land. In retailjargon heet dat dan 600.000 potentiële consumenten, en daar hebben steeds meer retailketens – zeker in de food – oor naar.

Aanbod aanpassen aan lokale vraag

Binnenkort is de islamitische gemeenschap goed voor 10% van de totale consumentenmarkt, aangezien volgens de meest recente projecties het aantal moslims in België tegen 2030 bijna zal verdubbelen. Hun aantal zal dan ruim het miljoen overschrijden, om nadien te stabiliseren. Zeker binnen het foodsegment hebben steeds meer retailers de boodschap dan ook al begrepen en bieden ze producten aan die aansluiten bij de verwachtingen van deze gemeenschap.

 

Zo gaat Albert Heijn er prat op de claim ‘Alles voor de ramadan. Gewoon bij Albert Heijn’, die het op de Nederlandse thuismarkt voert, ook in België in min of meerdere mate te hanteren. “Al sinds de eerste winkel in België voorzien we tijdens de ramadan een speciaal aanbod. We doen inspiratie op in het buitenland én luisteren naar onze klanten”, zegt woordvoerder Steven Verbeiren aan Het Belang van Limburg.

 

Net zoals bij concurrent Carrefour is het daarbij zaak om lokaal het aanbod aan de vraag aan te passen. Zo geeft Carrefour aan een “speciaal ramadanaanbod” te voeren als daar lokale vraag naar is, wat dan vooral het geval is in winkels in grote steden. Ook discounter Lidl brengt vanaf 30 juni een aangepast assortiment in vijftig van zijn supermarkten, in dit geval zelfs voorafgegaan door een nationale campagne.

 

Ramadan periode van geschenken

Toch blijven we in ons land vaak achter op de opportuniteiten die hier optreden, zeker als we vergelijken met de ons omringende landen waar de retail al verder geëvolueerd is op dit gebied. Een mooi non-foodvoorbeeld is te vinden bij The Body Shop: deze keten, gesticht in 1976 door activiste Anita Roddick, biedt ook in België ramadan-geschenkpakketten aan

 

Ramadangeschenken zijn al vele jaren een groot succes in moslimlanden, omdat de ramadan een periode is waarin cadeaus gegeven worden. Door de reactie van de klanten op deze gift sets hebben wij in de Benelux besloten om een beperkt assortiment op te nemen in een aantal winkels”, aldus woordvoerder Nancy Bommel in Het Belang van Limburg.

 

The Body Shop kan dankzij zijn internationale winkelnetwerk, met onder andere shops in de Verenigde Arabische Emiraten, natuurlijk bogen op heel wat ervaring. Toch valt wie de actie van naderbij bestudeert op dat het geen ‘rocket science’ is: de producten op zich zijn net dezelfde als men het hele jaar door verkoopt, maar dan met een beetje slimme marketing en wat aangepaste Oosterse verpakkingen eromheen.

 

Huiswerk grondig maken

Retailers die in hun productaanbod en marketing rekening willen houden met de moslimgemeenschap, kunnen niettemin hun huiswerk maar beter grondig maken. Zo is het natuurlijk cruciaal om te weten wanneer nu precies de voor de islam belangrijke feesten vallen en is het bijvoorbeeld ook van groot belang om te weten dat de ramadan ieder jaar naar voren toe opschuift.

 

Ook de manier waarop het marketingapparaat zijn schouders onder de gelegenheid zet, is het bekijken waard, aangezien men in het achterhoofd dient te houden dat deze periode voor moslims een belangrijk moment van religieuze belevenis is. De toenemende aandacht van de retail voor de ramadan zal daardoor ongetwijfeld ook tot gemengde reacties leiden: niet iedereen zal het immers eens zijn met het commercialiseren van deze periode.

 

Stof tot verdere discussie dus, maar één ding is zeker: of het nu gaat om voeding, speelgoed, meubilair of verzorgingsproducten, de moslimgemeenschap is een groeiend segment dat de nodige aandacht verdient.

 

 

- Peter Van Ostaeyen

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top