Servisch uitkoopbod Delhaize loopt vertraging op | RetailDetail

Servisch uitkoopbod Delhaize loopt vertraging op

Servisch uitkoopbod Delhaize loopt vertraging op

De Belgische retailgroep Delhaize mag voorlopig de 16% aandelen die de Servische staat bezit in de keten C Market niet overnemen, omdat een onderzoek is opgestart naar de privatisering van de keten acht jaar geleden. Delhaize maakt geen deel uit van het onderzoek, maar de autoriteiten willen niet dat de overname het onderzoek belemmert.

Mogelijke fraude bij privatisering

In 2005 had de rijkste man van Servië, Miroslav Mišković, een grote slag geslagen bij een massale privatiseringsgolf: liefst 24 bedrijven vielen in zijn handen in wat nu erg verdachte omstandigheden blijken te zijn. Bij die bedrijven zat ook C Market als onderdeel van de Delta Maxi Group, die Delhaize in 2011 overnam.

 

Mišković zelf zit sinds december in de cel, in afwachting van het verdere verloop van het onderzoek. Om dat onderzoek niet in gevaar te brengen, heeft het Servische gerecht nu besloten om een eventuele verkoop van de 16% aandelen van C Market te bevriezen voor een periode van maximum een half jaar.

 

Belangrijke markt voor Delhaize

Delhaize had begin februari aangegeven de Servische staat te willen uitkopen voor een bedrag van 9,7 miljoen euro, om zo meer dan 91% van C Market in handen te krijgen. De overige 9% zijn in handen van het personeel. De Belgische keten had al driekwart van de aandelen gekocht via de aankoop van Delta Maxi Group in 2011.

 

"Voor Delhaize verandert er op zich niet veel", weet woordvoerder Steven Vandenbroeke: "We zijn al meerderheidsaandeelhouder, dus praktisch gezien heeft de vertraging van het uitkoopbod geen gevolgen. Wij zijn ook niet betrokken bij het onderzoek zelf en bovendien gaat het om uitstel, niet om afstel. Delhaize zal hier dan ook geen impact ondervinden."

 

Servië is een zeer belangrijke markt voor Delhaize, dat vorig jaar een enorme omzetgroei optekende in Zuid-Europa. Tot nader order blijft de keten er de enige West-Europese keten die, weliswaar via een overname, voet aan de grond heeft gekregen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.