Sociaal akkoord bereikt voor overname IJsboerke | RetailDetail

Sociaal akkoord bereikt voor overname IJsboerke

Sociaal akkoord bereikt voor overname IJsboerke

In de nacht van vrijdag op zaterdag is een akkoord bereikt tussen de vakbonden en de directie van Glacio over de overname van Belgian Icecream Group. Woensdag leken de onderhandelingen nog muurvast te zitten, maar nu is er eindelijk groen licht voor de doorstart van de failliete groep achter het merk IJsboerke.

Weg vrij voor doorstart

Na een hele nacht onderhandelen, is het op de bijzondere ondernemingsraad zaterdagochtend vroeg toch tot een akkoord gekomen tussen de directie van Glacio en de werknemersafgevaardigden. Eindstand: 128 van de 335 banen worden geschrapt, voornamelijk in de huis-aan-huisverkoop, aangezien Glacio deze bekende dienst van de ijsboer wil stopzetten. Wel wordt volgens Glacio continuïteit van tewerkstelling verzekerd voor meer dan 150 werknemers in de fabriek en in totaal ruim 200 IJsboerke-medewerkers.

 

Volgens het ACV zijn er ook mogelijkheden voorzien voor vrijwillig vertrek binnen bepaalde groepen. Meer concrete informatie zal in de loop van de week worden bekendgemaakt, wanneer de doorstart geofficialiseerd wordt. Eerder had schuldeiser BNP Paribas Fortis al zijn zegen gegeven over de overname, op voorwaarde dat er een sociaal akkoord kwam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.