Sodexo: 'Afschaffing maaltijdcheques kost supermarkten 605 miljoen'

Sodexo: 'Afschaffing maaltijdcheques kost supermarkten 605 miljoen'

Nu binnen de federale regering stemmen opgaan om het systeem van de maaltijdcheques definitief af te schaffen, gaat Sodexo, uitgever van de bewuste cheques, in de tegenaanval. Op basis van een onderzoek dat Sodexo liet uitvoeren door consulent Ipsos, zou vooral de voedingssector, met andere woorden de supermarkten, de grote verliezer zijn.

'Duur en omslachtig'

Vorige week waren Comeos en Unizo nog opgelucht dat al zeker drie politieke partijen overwegen om hun schouders onder de afschaffing van maaltijdcheques te zetten. Volgens beide organisaties is het systeem van de maaltijdcheques veel te duur en bezorgt het zowel werkgevers als handelaars veel te veel rompslomp.

 

Daarbij komt nog dat een deel van de 1,85 miljard euro aan cheques jaarlijks voorgoed verloren gaat door vergetelheid of verlies. De handelsfederatie en de zelfstandigenorganisatie steunden het voorstel van vicepremier Johan vande Lanotte om een extra stukje onbelastbaar nettoloon in de plaats te geven.

 

'Niet Sodexo, maar supermarkten grote verliezer'

Maaltijdchequedrukker Sodexo liet nu echter een onderzoek uitvoeren door consulent Ipsos, met als besluit dat de afschaffing van de maaltijdcheques een aanzienlijk negatieve impact zou hebben op de Belgische economie. Volgens de studie zou namelijk 12,5 procent van dat extra loon, zo'n 230 miljoen euro, worden gespaard in plaats van uitgeveven. .

 

Nog volgens de studie zou 34,5 procent van het bedrag buiten de voedingssector worden besteed, wat volgens de berekeningen van Ipsos betekent dat 869,5 miljoen euro minder aan voeding wordt uitgegeven. Daardoor zouden de inkomsten van de supermarkten met bijna 605 miljoen euro per jaar dalen.   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top