Sodexo: 'Afschaffing maaltijdcheques kost supermarkten 605 miljoen'

Sodexo: 'Afschaffing maaltijdcheques kost supermarkten 605 miljoen'

Nu binnen de federale regering stemmen opgaan om het systeem van de maaltijdcheques definitief af te schaffen, gaat Sodexo, uitgever van de bewuste cheques, in de tegenaanval. Op basis van een onderzoek dat Sodexo liet uitvoeren door consulent Ipsos, zou vooral de voedingssector, met andere woorden de supermarkten, de grote verliezer zijn.

'Duur en omslachtig'

Vorige week waren Comeos en Unizo nog opgelucht dat al zeker drie politieke partijen overwegen om hun schouders onder de afschaffing van maaltijdcheques te zetten. Volgens beide organisaties is het systeem van de maaltijdcheques veel te duur en bezorgt het zowel werkgevers als handelaars veel te veel rompslomp.

 

Daarbij komt nog dat een deel van de 1,85 miljard euro aan cheques jaarlijks voorgoed verloren gaat door vergetelheid of verlies. De handelsfederatie en de zelfstandigenorganisatie steunden het voorstel van vicepremier Johan vande Lanotte om een extra stukje onbelastbaar nettoloon in de plaats te geven.

 

'Niet Sodexo, maar supermarkten grote verliezer'

Maaltijdchequedrukker Sodexo liet nu echter een onderzoek uitvoeren door consulent Ipsos, met als besluit dat de afschaffing van de maaltijdcheques een aanzienlijk negatieve impact zou hebben op de Belgische economie. Volgens de studie zou namelijk 12,5 procent van dat extra loon, zo'n 230 miljoen euro, worden gespaard in plaats van uitgeveven. .

 

Nog volgens de studie zou 34,5 procent van het bedrag buiten de voedingssector worden besteed, wat volgens de berekeningen van Ipsos betekent dat 869,5 miljoen euro minder aan voeding wordt uitgegeven. Daardoor zouden de inkomsten van de supermarkten met bijna 605 miljoen euro per jaar dalen.   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Back to top