Sodexo: 'Afschaffing maaltijdcheques kost supermarkten 605 miljoen'

Sodexo: 'Afschaffing maaltijdcheques kost supermarkten 605 miljoen'

Nu binnen de federale regering stemmen opgaan om het systeem van de maaltijdcheques definitief af te schaffen, gaat Sodexo, uitgever van de bewuste cheques, in de tegenaanval. Op basis van een onderzoek dat Sodexo liet uitvoeren door consulent Ipsos, zou vooral de voedingssector, met andere woorden de supermarkten, de grote verliezer zijn.

'Duur en omslachtig'

Vorige week waren Comeos en Unizo nog opgelucht dat al zeker drie politieke partijen overwegen om hun schouders onder de afschaffing van maaltijdcheques te zetten. Volgens beide organisaties is het systeem van de maaltijdcheques veel te duur en bezorgt het zowel werkgevers als handelaars veel te veel rompslomp.

 

Daarbij komt nog dat een deel van de 1,85 miljard euro aan cheques jaarlijks voorgoed verloren gaat door vergetelheid of verlies. De handelsfederatie en de zelfstandigenorganisatie steunden het voorstel van vicepremier Johan vande Lanotte om een extra stukje onbelastbaar nettoloon in de plaats te geven.

 

'Niet Sodexo, maar supermarkten grote verliezer'

Maaltijdchequedrukker Sodexo liet nu echter een onderzoek uitvoeren door consulent Ipsos, met als besluit dat de afschaffing van de maaltijdcheques een aanzienlijk negatieve impact zou hebben op de Belgische economie. Volgens de studie zou namelijk 12,5 procent van dat extra loon, zo'n 230 miljoen euro, worden gespaard in plaats van uitgeveven. .

 

Nog volgens de studie zou 34,5 procent van het bedrag buiten de voedingssector worden besteed, wat volgens de berekeningen van Ipsos betekent dat 869,5 miljoen euro minder aan voeding wordt uitgegeven. Daardoor zouden de inkomsten van de supermarkten met bijna 605 miljoen euro per jaar dalen.   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

Back to top