Sodexo: 'Afschaffing maaltijdcheques kost supermarkten 605 miljoen' | RetailDetail

Sodexo: 'Afschaffing maaltijdcheques kost supermarkten 605 miljoen'

Sodexo: 'Afschaffing maaltijdcheques kost supermarkten 605 miljoen'

Nu binnen de federale regering stemmen opgaan om het systeem van de maaltijdcheques definitief af te schaffen, gaat Sodexo, uitgever van de bewuste cheques, in de tegenaanval. Op basis van een onderzoek dat Sodexo liet uitvoeren door consulent Ipsos, zou vooral de voedingssector, met andere woorden de supermarkten, de grote verliezer zijn.

'Duur en omslachtig'

Vorige week waren Comeos en Unizo nog opgelucht dat al zeker drie politieke partijen overwegen om hun schouders onder de afschaffing van maaltijdcheques te zetten. Volgens beide organisaties is het systeem van de maaltijdcheques veel te duur en bezorgt het zowel werkgevers als handelaars veel te veel rompslomp.

 

Daarbij komt nog dat een deel van de 1,85 miljard euro aan cheques jaarlijks voorgoed verloren gaat door vergetelheid of verlies. De handelsfederatie en de zelfstandigenorganisatie steunden het voorstel van vicepremier Johan vande Lanotte om een extra stukje onbelastbaar nettoloon in de plaats te geven.

 

'Niet Sodexo, maar supermarkten grote verliezer'

Maaltijdchequedrukker Sodexo liet nu echter een onderzoek uitvoeren door consulent Ipsos, met als besluit dat de afschaffing van de maaltijdcheques een aanzienlijk negatieve impact zou hebben op de Belgische economie. Volgens de studie zou namelijk 12,5 procent van dat extra loon, zo'n 230 miljoen euro, worden gespaard in plaats van uitgeveven. .

 

Nog volgens de studie zou 34,5 procent van het bedrag buiten de voedingssector worden besteed, wat volgens de berekeningen van Ipsos betekent dat 869,5 miljoen euro minder aan voeding wordt uitgegeven. Daardoor zouden de inkomsten van de supermarkten met bijna 605 miljoen euro per jaar dalen.   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.