Spa-groep ziet winst lichtjes stijgen | RetailDetail

Spa-groep ziet winst lichtjes stijgen

Spa-groep ziet winst lichtjes stijgen

De groep boven Spa heeft het in 2012 iets beter gedaan dan het jaar voordien. Toch blijven de marktomstandigheden moeilijk, zo zegt de Belgische producent van mineraalwaters en frisdranken Spadel.

Alles (licht) in de plus

2012 was geen "bruisend" of "sprankelend", maar evenmin een "plat" jaar voor Spadel: de groep zag zijn omzet met 0,7% stijgen tot 198,23 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat ging 3,5% vooruit tot 12,77 miljoen euro en de nettowinst 2,9% tot 8,95 miljoen euro. Het recurrent bedrijfsresultaat, exclusief eenmalige kosten, klokte af op 14,16 miljoen euro, een stijging met 14,7%.

 

De groep dankt die resultaten naar eigen zeggen aan de kostenbeheersing, een tariefbeleid dat gericht is op het behoud van de marges, het dynamisme van de merken en een innovatiestrategie. "De prijs van bepaalde grondstoffen, zoals de ingrediënten voor limonades, suiker of PET, blijft echter zorgwekkend en weegt op de resultaten", blijkt uit de mededeling.

 

Stijgend marktaandeel (in waarde)

Het herstel van de markt van gebottelde natuurlijke mineraalwaters, dat zich sinds drie jaar aftekent op de markten waarin Spadel actief is, zette zich voort in 2012. "De Belgische markt neemt over het algemeen met 1,5% in waarde toe, met een snellere stijging voor het segment van bruisend water (+3,1%). De stijging bedraagt 8% voor de Nederlandse markt (4,5% voor bruisend en 10,2% voor niet-bruisend water), 0,3% voor de Franse markt en 4,8% voor de Britse markt."

 

De concurrentiedruk blijft echter groot, vooral vanwege de distributiemerken en de discountmerken die hun posities verstevigen. "Ondanks deze concurrentiedruk is de Spadel groep erin geslaagd om het marktaandeel in waarde van haar merken te verstevigen, zowel in België, Frankrijk als in het Verenigd Koninkrijk", klinkt het. Enkel in Nederland daalt het marktaandeel, "voornamelijk als gevolg van de stopzetting van de verkoop bij een grote distributeur, wat tijdens een groot deel van 2012 woog op de verkoopvolumes".

 

Gesprekken met Nestlé

Over 2013 wil de groep niet veel kwijt. Het management gaat door met het strategisch plan dat nog loopt tot 2015 maar geeft voor het overige geen concrete cijfers. Vorige week kondigde de groep aan gesprekken te voeren met Nestlé Waters France over de eventuele acquisitie van de "Société Anonyme des Eaux de Ribeauvillé". Die exploiteert in de Franse Elzas een waterbron onder de merknaam Carola.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.