Spa-groep ziet winst lichtjes stijgen | RetailDetail

Spa-groep ziet winst lichtjes stijgen

Spa-groep ziet winst lichtjes stijgen

De groep boven Spa heeft het in 2012 iets beter gedaan dan het jaar voordien. Toch blijven de marktomstandigheden moeilijk, zo zegt de Belgische producent van mineraalwaters en frisdranken Spadel.

Alles (licht) in de plus

2012 was geen "bruisend" of "sprankelend", maar evenmin een "plat" jaar voor Spadel: de groep zag zijn omzet met 0,7% stijgen tot 198,23 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat ging 3,5% vooruit tot 12,77 miljoen euro en de nettowinst 2,9% tot 8,95 miljoen euro. Het recurrent bedrijfsresultaat, exclusief eenmalige kosten, klokte af op 14,16 miljoen euro, een stijging met 14,7%.

 

De groep dankt die resultaten naar eigen zeggen aan de kostenbeheersing, een tariefbeleid dat gericht is op het behoud van de marges, het dynamisme van de merken en een innovatiestrategie. "De prijs van bepaalde grondstoffen, zoals de ingrediënten voor limonades, suiker of PET, blijft echter zorgwekkend en weegt op de resultaten", blijkt uit de mededeling.

 

Stijgend marktaandeel (in waarde)

Het herstel van de markt van gebottelde natuurlijke mineraalwaters, dat zich sinds drie jaar aftekent op de markten waarin Spadel actief is, zette zich voort in 2012. "De Belgische markt neemt over het algemeen met 1,5% in waarde toe, met een snellere stijging voor het segment van bruisend water (+3,1%). De stijging bedraagt 8% voor de Nederlandse markt (4,5% voor bruisend en 10,2% voor niet-bruisend water), 0,3% voor de Franse markt en 4,8% voor de Britse markt."

 

De concurrentiedruk blijft echter groot, vooral vanwege de distributiemerken en de discountmerken die hun posities verstevigen. "Ondanks deze concurrentiedruk is de Spadel groep erin geslaagd om het marktaandeel in waarde van haar merken te verstevigen, zowel in België, Frankrijk als in het Verenigd Koninkrijk", klinkt het. Enkel in Nederland daalt het marktaandeel, "voornamelijk als gevolg van de stopzetting van de verkoop bij een grote distributeur, wat tijdens een groot deel van 2012 woog op de verkoopvolumes".

 

Gesprekken met Nestlé

Over 2013 wil de groep niet veel kwijt. Het management gaat door met het strategisch plan dat nog loopt tot 2015 maar geeft voor het overige geen concrete cijfers. Vorige week kondigde de groep aan gesprekken te voeren met Nestlé Waters France over de eventuele acquisitie van de "Société Anonyme des Eaux de Ribeauvillé". Die exploiteert in de Franse Elzas een waterbron onder de merknaam Carola.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.