Spa-groep ziet winst lichtjes stijgen | RetailDetail

Spa-groep ziet winst lichtjes stijgen

Spa-groep ziet winst lichtjes stijgen

De groep boven Spa heeft het in 2012 iets beter gedaan dan het jaar voordien. Toch blijven de marktomstandigheden moeilijk, zo zegt de Belgische producent van mineraalwaters en frisdranken Spadel.

Alles (licht) in de plus

2012 was geen "bruisend" of "sprankelend", maar evenmin een "plat" jaar voor Spadel: de groep zag zijn omzet met 0,7% stijgen tot 198,23 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat ging 3,5% vooruit tot 12,77 miljoen euro en de nettowinst 2,9% tot 8,95 miljoen euro. Het recurrent bedrijfsresultaat, exclusief eenmalige kosten, klokte af op 14,16 miljoen euro, een stijging met 14,7%.

 

De groep dankt die resultaten naar eigen zeggen aan de kostenbeheersing, een tariefbeleid dat gericht is op het behoud van de marges, het dynamisme van de merken en een innovatiestrategie. "De prijs van bepaalde grondstoffen, zoals de ingrediënten voor limonades, suiker of PET, blijft echter zorgwekkend en weegt op de resultaten", blijkt uit de mededeling.

 

Stijgend marktaandeel (in waarde)

Het herstel van de markt van gebottelde natuurlijke mineraalwaters, dat zich sinds drie jaar aftekent op de markten waarin Spadel actief is, zette zich voort in 2012. "De Belgische markt neemt over het algemeen met 1,5% in waarde toe, met een snellere stijging voor het segment van bruisend water (+3,1%). De stijging bedraagt 8% voor de Nederlandse markt (4,5% voor bruisend en 10,2% voor niet-bruisend water), 0,3% voor de Franse markt en 4,8% voor de Britse markt."

 

De concurrentiedruk blijft echter groot, vooral vanwege de distributiemerken en de discountmerken die hun posities verstevigen. "Ondanks deze concurrentiedruk is de Spadel groep erin geslaagd om het marktaandeel in waarde van haar merken te verstevigen, zowel in België, Frankrijk als in het Verenigd Koninkrijk", klinkt het. Enkel in Nederland daalt het marktaandeel, "voornamelijk als gevolg van de stopzetting van de verkoop bij een grote distributeur, wat tijdens een groot deel van 2012 woog op de verkoopvolumes".

 

Gesprekken met Nestlé

Over 2013 wil de groep niet veel kwijt. Het management gaat door met het strategisch plan dat nog loopt tot 2015 maar geeft voor het overige geen concrete cijfers. Vorige week kondigde de groep aan gesprekken te voeren met Nestlé Waters France over de eventuele acquisitie van de "Société Anonyme des Eaux de Ribeauvillé". Die exploiteert in de Franse Elzas een waterbron onder de merknaam Carola.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.