Spa-groep ziet winst lichtjes stijgen

Spa-groep ziet winst lichtjes stijgen

De groep boven Spa heeft het in 2012 iets beter gedaan dan het jaar voordien. Toch blijven de marktomstandigheden moeilijk, zo zegt de Belgische producent van mineraalwaters en frisdranken Spadel.

Alles (licht) in de plus

2012 was geen "bruisend" of "sprankelend", maar evenmin een "plat" jaar voor Spadel: de groep zag zijn omzet met 0,7% stijgen tot 198,23 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat ging 3,5% vooruit tot 12,77 miljoen euro en de nettowinst 2,9% tot 8,95 miljoen euro. Het recurrent bedrijfsresultaat, exclusief eenmalige kosten, klokte af op 14,16 miljoen euro, een stijging met 14,7%.

 

De groep dankt die resultaten naar eigen zeggen aan de kostenbeheersing, een tariefbeleid dat gericht is op het behoud van de marges, het dynamisme van de merken en een innovatiestrategie. "De prijs van bepaalde grondstoffen, zoals de ingrediënten voor limonades, suiker of PET, blijft echter zorgwekkend en weegt op de resultaten", blijkt uit de mededeling.

 

Stijgend marktaandeel (in waarde)

Het herstel van de markt van gebottelde natuurlijke mineraalwaters, dat zich sinds drie jaar aftekent op de markten waarin Spadel actief is, zette zich voort in 2012. "De Belgische markt neemt over het algemeen met 1,5% in waarde toe, met een snellere stijging voor het segment van bruisend water (+3,1%). De stijging bedraagt 8% voor de Nederlandse markt (4,5% voor bruisend en 10,2% voor niet-bruisend water), 0,3% voor de Franse markt en 4,8% voor de Britse markt."

 

De concurrentiedruk blijft echter groot, vooral vanwege de distributiemerken en de discountmerken die hun posities verstevigen. "Ondanks deze concurrentiedruk is de Spadel groep erin geslaagd om het marktaandeel in waarde van haar merken te verstevigen, zowel in België, Frankrijk als in het Verenigd Koninkrijk", klinkt het. Enkel in Nederland daalt het marktaandeel, "voornamelijk als gevolg van de stopzetting van de verkoop bij een grote distributeur, wat tijdens een groot deel van 2012 woog op de verkoopvolumes".

 

Gesprekken met Nestlé

Over 2013 wil de groep niet veel kwijt. Het management gaat door met het strategisch plan dat nog loopt tot 2015 maar geeft voor het overige geen concrete cijfers. Vorige week kondigde de groep aan gesprekken te voeren met Nestlé Waters France over de eventuele acquisitie van de "Société Anonyme des Eaux de Ribeauvillé". Die exploiteert in de Franse Elzas een waterbron onder de merknaam Carola.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top