Spanning bij Delhaize neemt toe | RetailDetail

Spanning bij Delhaize neemt toe

Spanning bij Delhaize neemt toe

Directie en vakbonden bij Delhaize zaten gisteren opnieuw bij elkaar om de herstructurering van de groep te bespreken. De directie wil 2.500 banen schrappen en 14 winkels in eigen beheer sluiten, en weigert volgens de bonden daarvan af te wijken.

"Directie niet bereid tot inspanningen"

"We hebben de situatie besproken van de 14 geviseerde winkels en alternatieven voorgesteld, maar jammer genoeg merken we geen echte bereidheid aan de kant van de directie om inspanningen te doen", zei Delphine Latawiec van de vakbond CNE, de Franstalige vleugel van de christelijke bediendenbond, na afloop van de ondernemingsraad.

 

"We hadden tijdens een vorige vergadering om verduidelijkingen gevraagd en hebben die gekregen, maar we merken niet veel openingen bij de directie", aldus nog Latawiec.

 

Tientallen winkels rechtstreeks bevoorraad door leveranciers

Voorafgaand aan de ondernemingsraad hadden de arbeiders van het voedingsdepot in Zellik tussen 4 uur en 6.30 uur 's ochtends het werk neergelegd uit protest tegen de loonbesparingen die Delhaize wil opleggen, zo is vernomen bij vakbondsafgevaardigde Kristof De Schepper (ACV).

 

Volgens de huidige plannen blijven de arbeiders aan de slag, maar moeten ze wel inleveren. Door de afschaffing van premies, van de anciënniteitsdag en van bepaalde betaalde pauzes zou het om zo'n 1.400 euro bruto per jaar gaan, zo becijferden de vakbonden.

 

Woordvoerder Roel Dekelver kan naar eigen zeggen "niet bevestigen dat er een stakingsactie geweest is. In onze distributiecentra vonden de afgelopen dagen personeelsvergaderingen plaats. Daardoor kon het personeel tijdelijk niet werken. Die infovergaderingen kunnen uitlopen".

 

Intussen blijkt dat Delhaize tientallen winkels rechtstreeks laat bevoorraden door leveranciers in plaats van via zijn distributiecentra, zo meldt De Tijd: "We hebben onze leveranciers gevraagd bepaalde groenten en fruit rechtstreeks te leveren", bevestigt Dekelver, die eraan toevoegt dat de situatie vanaf vandaag zal normaliseren. Op 15 oktober zien bonden en directie elkaar opnieuw op de hoofdzetel in Molenbeek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.