Starbucks opent 14e Belgische vestiging in Leuven

Starbucks opent 14e Belgische vestiging in Leuven

In Leuven is vandaag de veertiende Starbucks van ons land geopend in het gerenoveerde stationsgebouw van de studentenstad, wat volgens uitbater Autogrill een interessante klantenmix oplevert.

Kers op taart in vernieuwd station

Met een pand van 200m² aan de historische voorgevel van het station moet de opening van een Starbucks-vestiging de kers op de taart vormen in de renovatie van het stationsgebouw van Leuven. Voor de studentenstad is het de eerste vestiging van de koffieketen, een komst die ook sterk geanticipeerd werd op de sociale media.

 

“Op de sociale media waren er al expliciete oproepen om naar Leuven te komen met Starbucks. Nu we dankzij onze samenwerking met de NMBS deze toplocatie op de kop hebben weten te tikken, zijn we dan ook erg opgetogen”, zegt Mario Orinx, COO bij Autogrill voor Noordwest-Europa.


Studenten vormen voor Starbucks een belangrijke klantengroep, net als reizigers en iedereen die ‘on the move’ is. “We merken dat Starbucks-klanten over het algemeen vrij jong zijn, al is het publiek erg divers. Vandaar dat stations ideale locaties zijn, maar we hebben nu ook Starbucks-stores op de Korenmarkt in Gent en op de Grote Markt in Brussel.”


Starbucks moet sexy blijven

Wel is het voor Autogrill niet de bedoeling om nu overal Starbucks-vestigingen in de binnensteden te gaan openen. Mario Orinx: “We zien potentieel in binnenstadlocaties in de drie grote steden, maar het zal zeker niet zo worden dat je een Starbucks op de hoek van elke straat aantreft. Ten eerste zitten reis- of verkeerslocaties in het DNA van Autogrill, maar ten tweede moet Starbucks ook wat exclusief en ‘sexy’ blijven.”


De expansie van Starbucks in België gebeurt daarom vrij pragmatisch: “We hebben geen vooropgestelde doelen, we bekijken elke opportuniteit die zich voordoet en beslissen aan de hand van haalbaarheidsstudies. Zo blijft ook elke opening ‘buzz’ creëren.”


Een uitdaging is bovendien het vinden van geschikt personeel, aldus Orinx. “Dat is voor ons de dagdagelijkse uitdaging. Zwartwerk is in de sector een echt probleem en we zitten in België ook met een duidelijke loonhandicap ten opzichte van de buurlanden. Al heeft Starbucks wel een sterke profilering en vinden we voor dit enseigne doorgaans vlot medewerkers.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije Europese zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7 procent dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

Back to top