Starbucks opent 14e Belgische vestiging in Leuven | RetailDetail

Starbucks opent 14e Belgische vestiging in Leuven

Starbucks opent 14e Belgische vestiging in Leuven

In Leuven is vandaag de veertiende Starbucks van ons land geopend in het gerenoveerde stationsgebouw van de studentenstad, wat volgens uitbater Autogrill een interessante klantenmix oplevert.

Kers op taart in vernieuwd station

Met een pand van 200m² aan de historische voorgevel van het station moet de opening van een Starbucks-vestiging de kers op de taart vormen in de renovatie van het stationsgebouw van Leuven. Voor de studentenstad is het de eerste vestiging van de koffieketen, een komst die ook sterk geanticipeerd werd op de sociale media.

 

“Op de sociale media waren er al expliciete oproepen om naar Leuven te komen met Starbucks. Nu we dankzij onze samenwerking met de NMBS deze toplocatie op de kop hebben weten te tikken, zijn we dan ook erg opgetogen”, zegt Mario Orinx, COO bij Autogrill voor Noordwest-Europa.


Studenten vormen voor Starbucks een belangrijke klantengroep, net als reizigers en iedereen die ‘on the move’ is. “We merken dat Starbucks-klanten over het algemeen vrij jong zijn, al is het publiek erg divers. Vandaar dat stations ideale locaties zijn, maar we hebben nu ook Starbucks-stores op de Korenmarkt in Gent en op de Grote Markt in Brussel.”


Starbucks moet sexy blijven

Wel is het voor Autogrill niet de bedoeling om nu overal Starbucks-vestigingen in de binnensteden te gaan openen. Mario Orinx: “We zien potentieel in binnenstadlocaties in de drie grote steden, maar het zal zeker niet zo worden dat je een Starbucks op de hoek van elke straat aantreft. Ten eerste zitten reis- of verkeerslocaties in het DNA van Autogrill, maar ten tweede moet Starbucks ook wat exclusief en ‘sexy’ blijven.”


De expansie van Starbucks in België gebeurt daarom vrij pragmatisch: “We hebben geen vooropgestelde doelen, we bekijken elke opportuniteit die zich voordoet en beslissen aan de hand van haalbaarheidsstudies. Zo blijft ook elke opening ‘buzz’ creëren.”


Een uitdaging is bovendien het vinden van geschikt personeel, aldus Orinx. “Dat is voor ons de dagdagelijkse uitdaging. Zwartwerk is in de sector een echt probleem en we zitten in België ook met een duidelijke loonhandicap ten opzichte van de buurlanden. Al heeft Starbucks wel een sterke profilering en vinden we voor dit enseigne doorgaans vlot medewerkers.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.