Starbucks opent 14e Belgische vestiging in Leuven | RetailDetail

Starbucks opent 14e Belgische vestiging in Leuven

Starbucks opent 14e Belgische vestiging in Leuven

In Leuven is vandaag de veertiende Starbucks van ons land geopend in het gerenoveerde stationsgebouw van de studentenstad, wat volgens uitbater Autogrill een interessante klantenmix oplevert.

Kers op taart in vernieuwd station

Met een pand van 200m² aan de historische voorgevel van het station moet de opening van een Starbucks-vestiging de kers op de taart vormen in de renovatie van het stationsgebouw van Leuven. Voor de studentenstad is het de eerste vestiging van de koffieketen, een komst die ook sterk geanticipeerd werd op de sociale media.

 

“Op de sociale media waren er al expliciete oproepen om naar Leuven te komen met Starbucks. Nu we dankzij onze samenwerking met de NMBS deze toplocatie op de kop hebben weten te tikken, zijn we dan ook erg opgetogen”, zegt Mario Orinx, COO bij Autogrill voor Noordwest-Europa.


Studenten vormen voor Starbucks een belangrijke klantengroep, net als reizigers en iedereen die ‘on the move’ is. “We merken dat Starbucks-klanten over het algemeen vrij jong zijn, al is het publiek erg divers. Vandaar dat stations ideale locaties zijn, maar we hebben nu ook Starbucks-stores op de Korenmarkt in Gent en op de Grote Markt in Brussel.”


Starbucks moet sexy blijven

Wel is het voor Autogrill niet de bedoeling om nu overal Starbucks-vestigingen in de binnensteden te gaan openen. Mario Orinx: “We zien potentieel in binnenstadlocaties in de drie grote steden, maar het zal zeker niet zo worden dat je een Starbucks op de hoek van elke straat aantreft. Ten eerste zitten reis- of verkeerslocaties in het DNA van Autogrill, maar ten tweede moet Starbucks ook wat exclusief en ‘sexy’ blijven.”


De expansie van Starbucks in België gebeurt daarom vrij pragmatisch: “We hebben geen vooropgestelde doelen, we bekijken elke opportuniteit die zich voordoet en beslissen aan de hand van haalbaarheidsstudies. Zo blijft ook elke opening ‘buzz’ creëren.”


Een uitdaging is bovendien het vinden van geschikt personeel, aldus Orinx. “Dat is voor ons de dagdagelijkse uitdaging. Zwartwerk is in de sector een echt probleem en we zitten in België ook met een duidelijke loonhandicap ten opzichte van de buurlanden. Al heeft Starbucks wel een sterke profilering en vinden we voor dit enseigne doorgaans vlot medewerkers.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top