Starbucks opent 14e Belgische vestiging in Leuven | RetailDetail

Starbucks opent 14e Belgische vestiging in Leuven

Starbucks opent 14e Belgische vestiging in Leuven

In Leuven is vandaag de veertiende Starbucks van ons land geopend in het gerenoveerde stationsgebouw van de studentenstad, wat volgens uitbater Autogrill een interessante klantenmix oplevert.

Kers op taart in vernieuwd station

Met een pand van 200m² aan de historische voorgevel van het station moet de opening van een Starbucks-vestiging de kers op de taart vormen in de renovatie van het stationsgebouw van Leuven. Voor de studentenstad is het de eerste vestiging van de koffieketen, een komst die ook sterk geanticipeerd werd op de sociale media.

 

“Op de sociale media waren er al expliciete oproepen om naar Leuven te komen met Starbucks. Nu we dankzij onze samenwerking met de NMBS deze toplocatie op de kop hebben weten te tikken, zijn we dan ook erg opgetogen”, zegt Mario Orinx, COO bij Autogrill voor Noordwest-Europa.


Studenten vormen voor Starbucks een belangrijke klantengroep, net als reizigers en iedereen die ‘on the move’ is. “We merken dat Starbucks-klanten over het algemeen vrij jong zijn, al is het publiek erg divers. Vandaar dat stations ideale locaties zijn, maar we hebben nu ook Starbucks-stores op de Korenmarkt in Gent en op de Grote Markt in Brussel.”


Starbucks moet sexy blijven

Wel is het voor Autogrill niet de bedoeling om nu overal Starbucks-vestigingen in de binnensteden te gaan openen. Mario Orinx: “We zien potentieel in binnenstadlocaties in de drie grote steden, maar het zal zeker niet zo worden dat je een Starbucks op de hoek van elke straat aantreft. Ten eerste zitten reis- of verkeerslocaties in het DNA van Autogrill, maar ten tweede moet Starbucks ook wat exclusief en ‘sexy’ blijven.”


De expansie van Starbucks in België gebeurt daarom vrij pragmatisch: “We hebben geen vooropgestelde doelen, we bekijken elke opportuniteit die zich voordoet en beslissen aan de hand van haalbaarheidsstudies. Zo blijft ook elke opening ‘buzz’ creëren.”


Een uitdaging is bovendien het vinden van geschikt personeel, aldus Orinx. “Dat is voor ons de dagdagelijkse uitdaging. Zwartwerk is in de sector een echt probleem en we zitten in België ook met een duidelijke loonhandicap ten opzichte van de buurlanden. Al heeft Starbucks wel een sterke profilering en vinden we voor dit enseigne doorgaans vlot medewerkers.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.