"Sterke interne omzetgroei" voor Lotus Bakeries in 2012 | RetailDetail

"Sterke interne omzetgroei" voor Lotus Bakeries in 2012

"Sterke interne omzetgroei" voor Lotus Bakeries in 2012

Ondanks een lichte volumedaling van de Belgische markt is koekjesbakker Lotus Bakeries er toch in geslaagd zijn omzet met bijna 5% te verhogen en zijn nettowinst zelfs met iets meer dan 8% te laten stijgen. Dat heeft Lotus vooral te danken aan het buitenland, dat meer en meer begint te vallen voor het "koekje bij de koffie".

Marketinginspanningen lonen

De bekendste speculaasfabrikant van het land heeft een jaar van "sterke interne omzetgroei" achter de rug: Lotus Bakeries heeft in 2012 de omzet opgedreven tot 288,5 miljoen euro (tegenover 275,6 miljoen euro in 2011) en klokte af op een nettowinst van 25,8 miljoen euro. Enkel op de Belgische thuismarkt heeft Lotus het wat lastiger: de totale koekjesmarkt daalde in ons land in volume, maar steeg wel in waarde. In die context slaagde Lotus er naar eigen zeggen toch in om marktaandeel te winnen.

 

Elders gaat het de groep absoluut wel voor de wind: zo zorgden in Nederland nieuwe merkcampagnes voor de ontbijtkoek van Peijnenburg en Snelle Jelle voor een groter marktaandeel voor Koninklijke Peijnenburg. De naamsverandering van Peijnenburg Koffieleutjes naar Lotus Koffieleutjes zorgde ook voor een boost van de verkoop in het vierde kwartaal.

 

Speculaas verovert de VS

In Frankrijk maakte Lotus voor het eerst reclame op de nationale televisie, wat leidde tot een stijging van de verkooprotatie in de winkels en een toegenomen naamsbekendheid. Ook in het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Duitsland ging Lotus erop vooruit.

 

In de Verenigde Staten was er dan weer een tweecijferige groei voor speculaas, dankzij actieve instore marketing en een uitbreiding van het distributienet, zowel in de retail als de horeca. Ook Lotus Biscoff spread (de speculaaspasta) is een succesnummer in de States.

 

Vorig jaar verscheepte Lotus ook een eerste container met speculaas naar Latijns-Amerika, nadat de groep in de zomer een eerste verkoopkantoor had geopend in Chili. In de regio Azië Pacific realiseerde Lotus opnieuw een sterke groei, voornamelijk onder impuls van de stijgende verkopen in China. Ook het Midden-Oosten vertoont een mooie omzetgroei.

 

Overname en expansie

In 2012 investeerde de koekjesbakker liefst 40,5 miljoen euro (ruim het dubbele van een jaar eerder), onder meer in de overname van de Dinosaurus-koekjes. Het bedrijf zal die gaan produceren in de fabriek van Lembeke na een investering van een slordige acht miljoen euro.

 

Lotus Bakeries is dan ook vast van plan op de ingeslagen weg voort te gaan. Eerder dit jaar was er al de overname van Biscuiterie Willems uit Eeklo, die zijn speculaas vooral aan huismerken van supermarkten en aan koffiebranders verkoopt, en derhalve zeer complementair is.

 

Begin deze maand maakte de groep bovendien de oprichting bekend van Lotus Bakeries China, een joint venture met Goodwell China (de huidige invoerder van Lotus in China). China is nu goed voor amper 1% van de groepsomzet van Lotus.

 

Prognoses voor 2013 geeft de groep traditiegetrouw niet. Wel valt te horen dat Lotus de hogere prijzen voor grondstoffen en voor verpakkingen verder zal doorrekenen aan de consumenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.