"Sterke interne omzetgroei" voor Lotus Bakeries in 2012

"Sterke interne omzetgroei" voor Lotus Bakeries in 2012

Ondanks een lichte volumedaling van de Belgische markt is koekjesbakker Lotus Bakeries er toch in geslaagd zijn omzet met bijna 5% te verhogen en zijn nettowinst zelfs met iets meer dan 8% te laten stijgen. Dat heeft Lotus vooral te danken aan het buitenland, dat meer en meer begint te vallen voor het "koekje bij de koffie".

Marketinginspanningen lonen

De bekendste speculaasfabrikant van het land heeft een jaar van "sterke interne omzetgroei" achter de rug: Lotus Bakeries heeft in 2012 de omzet opgedreven tot 288,5 miljoen euro (tegenover 275,6 miljoen euro in 2011) en klokte af op een nettowinst van 25,8 miljoen euro. Enkel op de Belgische thuismarkt heeft Lotus het wat lastiger: de totale koekjesmarkt daalde in ons land in volume, maar steeg wel in waarde. In die context slaagde Lotus er naar eigen zeggen toch in om marktaandeel te winnen.

 

Elders gaat het de groep absoluut wel voor de wind: zo zorgden in Nederland nieuwe merkcampagnes voor de ontbijtkoek van Peijnenburg en Snelle Jelle voor een groter marktaandeel voor Koninklijke Peijnenburg. De naamsverandering van Peijnenburg Koffieleutjes naar Lotus Koffieleutjes zorgde ook voor een boost van de verkoop in het vierde kwartaal.

 

Speculaas verovert de VS

In Frankrijk maakte Lotus voor het eerst reclame op de nationale televisie, wat leidde tot een stijging van de verkooprotatie in de winkels en een toegenomen naamsbekendheid. Ook in het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Duitsland ging Lotus erop vooruit.

 

In de Verenigde Staten was er dan weer een tweecijferige groei voor speculaas, dankzij actieve instore marketing en een uitbreiding van het distributienet, zowel in de retail als de horeca. Ook Lotus Biscoff spread (de speculaaspasta) is een succesnummer in de States.

 

Vorig jaar verscheepte Lotus ook een eerste container met speculaas naar Latijns-Amerika, nadat de groep in de zomer een eerste verkoopkantoor had geopend in Chili. In de regio Azië Pacific realiseerde Lotus opnieuw een sterke groei, voornamelijk onder impuls van de stijgende verkopen in China. Ook het Midden-Oosten vertoont een mooie omzetgroei.

 

Overname en expansie

In 2012 investeerde de koekjesbakker liefst 40,5 miljoen euro (ruim het dubbele van een jaar eerder), onder meer in de overname van de Dinosaurus-koekjes. Het bedrijf zal die gaan produceren in de fabriek van Lembeke na een investering van een slordige acht miljoen euro.

 

Lotus Bakeries is dan ook vast van plan op de ingeslagen weg voort te gaan. Eerder dit jaar was er al de overname van Biscuiterie Willems uit Eeklo, die zijn speculaas vooral aan huismerken van supermarkten en aan koffiebranders verkoopt, en derhalve zeer complementair is.

 

Begin deze maand maakte de groep bovendien de oprichting bekend van Lotus Bakeries China, een joint venture met Goodwell China (de huidige invoerder van Lotus in China). China is nu goed voor amper 1% van de groepsomzet van Lotus.

 

Prognoses voor 2013 geeft de groep traditiegetrouw niet. Wel valt te horen dat Lotus de hogere prijzen voor grondstoffen en voor verpakkingen verder zal doorrekenen aan de consumenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top