"Sterke interne omzetgroei" voor Lotus Bakeries in 2012 | RetailDetail

"Sterke interne omzetgroei" voor Lotus Bakeries in 2012

"Sterke interne omzetgroei" voor Lotus Bakeries in 2012

Ondanks een lichte volumedaling van de Belgische markt is koekjesbakker Lotus Bakeries er toch in geslaagd zijn omzet met bijna 5% te verhogen en zijn nettowinst zelfs met iets meer dan 8% te laten stijgen. Dat heeft Lotus vooral te danken aan het buitenland, dat meer en meer begint te vallen voor het "koekje bij de koffie".

Marketinginspanningen lonen

De bekendste speculaasfabrikant van het land heeft een jaar van "sterke interne omzetgroei" achter de rug: Lotus Bakeries heeft in 2012 de omzet opgedreven tot 288,5 miljoen euro (tegenover 275,6 miljoen euro in 2011) en klokte af op een nettowinst van 25,8 miljoen euro. Enkel op de Belgische thuismarkt heeft Lotus het wat lastiger: de totale koekjesmarkt daalde in ons land in volume, maar steeg wel in waarde. In die context slaagde Lotus er naar eigen zeggen toch in om marktaandeel te winnen.

 

Elders gaat het de groep absoluut wel voor de wind: zo zorgden in Nederland nieuwe merkcampagnes voor de ontbijtkoek van Peijnenburg en Snelle Jelle voor een groter marktaandeel voor Koninklijke Peijnenburg. De naamsverandering van Peijnenburg Koffieleutjes naar Lotus Koffieleutjes zorgde ook voor een boost van de verkoop in het vierde kwartaal.

 

Speculaas verovert de VS

In Frankrijk maakte Lotus voor het eerst reclame op de nationale televisie, wat leidde tot een stijging van de verkooprotatie in de winkels en een toegenomen naamsbekendheid. Ook in het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Duitsland ging Lotus erop vooruit.

 

In de Verenigde Staten was er dan weer een tweecijferige groei voor speculaas, dankzij actieve instore marketing en een uitbreiding van het distributienet, zowel in de retail als de horeca. Ook Lotus Biscoff spread (de speculaaspasta) is een succesnummer in de States.

 

Vorig jaar verscheepte Lotus ook een eerste container met speculaas naar Latijns-Amerika, nadat de groep in de zomer een eerste verkoopkantoor had geopend in Chili. In de regio Azië Pacific realiseerde Lotus opnieuw een sterke groei, voornamelijk onder impuls van de stijgende verkopen in China. Ook het Midden-Oosten vertoont een mooie omzetgroei.

 

Overname en expansie

In 2012 investeerde de koekjesbakker liefst 40,5 miljoen euro (ruim het dubbele van een jaar eerder), onder meer in de overname van de Dinosaurus-koekjes. Het bedrijf zal die gaan produceren in de fabriek van Lembeke na een investering van een slordige acht miljoen euro.

 

Lotus Bakeries is dan ook vast van plan op de ingeslagen weg voort te gaan. Eerder dit jaar was er al de overname van Biscuiterie Willems uit Eeklo, die zijn speculaas vooral aan huismerken van supermarkten en aan koffiebranders verkoopt, en derhalve zeer complementair is.

 

Begin deze maand maakte de groep bovendien de oprichting bekend van Lotus Bakeries China, een joint venture met Goodwell China (de huidige invoerder van Lotus in China). China is nu goed voor amper 1% van de groepsomzet van Lotus.

 

Prognoses voor 2013 geeft de groep traditiegetrouw niet. Wel valt te horen dat Lotus de hogere prijzen voor grondstoffen en voor verpakkingen verder zal doorrekenen aan de consumenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.