Strategisch plan biolandbouw moet aanbod afstemmen op groeiende vraag

Strategisch plan biolandbouw moet aanbod afstemmen op groeiende vraag

Om de stijgende vraag naar bioproducten uit de landbouw te kunnen volgen, moet het aanbod dringend omhoog. Daartoe werd vandaag het Strategisch Plan Biologische Landbouw ondertekend, met een grotere rol voor de voedingsindustrie en de handelaars.

Aanbod kan vraag niet volgen

Sinds 2006 stijgen de uitgaven voor biovoeding voortdurend: vorig jaar kwam er alweer 2% bij in vergelijking met een jaar eerder. Tegelijk steeg ook het aantal bioreferenties: in 2005 waren er nog maar 2.273 verschillende bioproducten beschikbaar in de winkelrekken, in 2011 waren het er al 3.679, ruim de helft meer dus.

 

Dat bio steeds meer ingeburgerd raakt in het dagelijks leven, blijkt ook uit de statistieken. "Negen op de tien consumenten kopen minstens af en toe bioproducten. De kaap van de 300 biobedrijven werd in 2012 overschreden en de omzet van de sector bedraagt 435 miljoen euro per jaar," aldus Vlaams minister-president Kris Peeters, tevens bevoegd voor landbouw.

 

Maar volgens Comeos kan het kan nog altijd beter: "Onze handelaars stellen vast dat de vraag van de consument naar Belgische bioproducten groter blijft dan het aanbod". Om het aanbod sterk te vergroten, is vandaag een nieuw Strategisch Plan Biologische Landbouw 2013-2017 ondertekend. Dat gebeurde bij speculaasbedrijf Vermeiren in Bornem.

 

Inspraak voor industrie en handelaars

"De sterkte van dat strategisch plan is dat alle spelers in de keten het hebben getekend", zegt Jan Delfosse van Comeos. "De VLAM, FEVIA Vlaanderen, de Boerenbond, het Algemeen Boerensyndicaat en BioForum Vlaanderen. Dat wijst erop dat de omschakeling van klassieke naar biologische land- en tuinbouw in een stroomversnelling kan komen."

 

FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, en handelsfederatie Comeos worden meteen ook actief lid van de strategische stuurgroep: een duidelijk bewijs dat de biologische sector nog meer dan voorheen de hele keten wil betrekken in het bioverhaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top