Strategisch plan biolandbouw moet aanbod afstemmen op groeiende vraag | RetailDetail

Strategisch plan biolandbouw moet aanbod afstemmen op groeiende vraag

Strategisch plan biolandbouw moet aanbod afstemmen op groeiende vraag

Om de stijgende vraag naar bioproducten uit de landbouw te kunnen volgen, moet het aanbod dringend omhoog. Daartoe werd vandaag het Strategisch Plan Biologische Landbouw ondertekend, met een grotere rol voor de voedingsindustrie en de handelaars.

Aanbod kan vraag niet volgen

Sinds 2006 stijgen de uitgaven voor biovoeding voortdurend: vorig jaar kwam er alweer 2% bij in vergelijking met een jaar eerder. Tegelijk steeg ook het aantal bioreferenties: in 2005 waren er nog maar 2.273 verschillende bioproducten beschikbaar in de winkelrekken, in 2011 waren het er al 3.679, ruim de helft meer dus.

 

Dat bio steeds meer ingeburgerd raakt in het dagelijks leven, blijkt ook uit de statistieken. "Negen op de tien consumenten kopen minstens af en toe bioproducten. De kaap van de 300 biobedrijven werd in 2012 overschreden en de omzet van de sector bedraagt 435 miljoen euro per jaar," aldus Vlaams minister-president Kris Peeters, tevens bevoegd voor landbouw.

 

Maar volgens Comeos kan het kan nog altijd beter: "Onze handelaars stellen vast dat de vraag van de consument naar Belgische bioproducten groter blijft dan het aanbod". Om het aanbod sterk te vergroten, is vandaag een nieuw Strategisch Plan Biologische Landbouw 2013-2017 ondertekend. Dat gebeurde bij speculaasbedrijf Vermeiren in Bornem.

 

Inspraak voor industrie en handelaars

"De sterkte van dat strategisch plan is dat alle spelers in de keten het hebben getekend", zegt Jan Delfosse van Comeos. "De VLAM, FEVIA Vlaanderen, de Boerenbond, het Algemeen Boerensyndicaat en BioForum Vlaanderen. Dat wijst erop dat de omschakeling van klassieke naar biologische land- en tuinbouw in een stroomversnelling kan komen."

 

FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, en handelsfederatie Comeos worden meteen ook actief lid van de strategische stuurgroep: een duidelijk bewijs dat de biologische sector nog meer dan voorheen de hele keten wil betrekken in het bioverhaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".