Strategisch plan biolandbouw moet aanbod afstemmen op groeiende vraag | RetailDetail

Strategisch plan biolandbouw moet aanbod afstemmen op groeiende vraag

Strategisch plan biolandbouw moet aanbod afstemmen op groeiende vraag

Om de stijgende vraag naar bioproducten uit de landbouw te kunnen volgen, moet het aanbod dringend omhoog. Daartoe werd vandaag het Strategisch Plan Biologische Landbouw ondertekend, met een grotere rol voor de voedingsindustrie en de handelaars.

Aanbod kan vraag niet volgen

Sinds 2006 stijgen de uitgaven voor biovoeding voortdurend: vorig jaar kwam er alweer 2% bij in vergelijking met een jaar eerder. Tegelijk steeg ook het aantal bioreferenties: in 2005 waren er nog maar 2.273 verschillende bioproducten beschikbaar in de winkelrekken, in 2011 waren het er al 3.679, ruim de helft meer dus.

 

Dat bio steeds meer ingeburgerd raakt in het dagelijks leven, blijkt ook uit de statistieken. "Negen op de tien consumenten kopen minstens af en toe bioproducten. De kaap van de 300 biobedrijven werd in 2012 overschreden en de omzet van de sector bedraagt 435 miljoen euro per jaar," aldus Vlaams minister-president Kris Peeters, tevens bevoegd voor landbouw.

 

Maar volgens Comeos kan het kan nog altijd beter: "Onze handelaars stellen vast dat de vraag van de consument naar Belgische bioproducten groter blijft dan het aanbod". Om het aanbod sterk te vergroten, is vandaag een nieuw Strategisch Plan Biologische Landbouw 2013-2017 ondertekend. Dat gebeurde bij speculaasbedrijf Vermeiren in Bornem.

 

Inspraak voor industrie en handelaars

"De sterkte van dat strategisch plan is dat alle spelers in de keten het hebben getekend", zegt Jan Delfosse van Comeos. "De VLAM, FEVIA Vlaanderen, de Boerenbond, het Algemeen Boerensyndicaat en BioForum Vlaanderen. Dat wijst erop dat de omschakeling van klassieke naar biologische land- en tuinbouw in een stroomversnelling kan komen."

 

FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, en handelsfederatie Comeos worden meteen ook actief lid van de strategische stuurgroep: een duidelijk bewijs dat de biologische sector nog meer dan voorheen de hele keten wil betrekken in het bioverhaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top