Strategisch plan biolandbouw moet aanbod afstemmen op groeiende vraag | RetailDetail

Strategisch plan biolandbouw moet aanbod afstemmen op groeiende vraag

Strategisch plan biolandbouw moet aanbod afstemmen op groeiende vraag

Om de stijgende vraag naar bioproducten uit de landbouw te kunnen volgen, moet het aanbod dringend omhoog. Daartoe werd vandaag het Strategisch Plan Biologische Landbouw ondertekend, met een grotere rol voor de voedingsindustrie en de handelaars.

Aanbod kan vraag niet volgen

Sinds 2006 stijgen de uitgaven voor biovoeding voortdurend: vorig jaar kwam er alweer 2% bij in vergelijking met een jaar eerder. Tegelijk steeg ook het aantal bioreferenties: in 2005 waren er nog maar 2.273 verschillende bioproducten beschikbaar in de winkelrekken, in 2011 waren het er al 3.679, ruim de helft meer dus.

 

Dat bio steeds meer ingeburgerd raakt in het dagelijks leven, blijkt ook uit de statistieken. "Negen op de tien consumenten kopen minstens af en toe bioproducten. De kaap van de 300 biobedrijven werd in 2012 overschreden en de omzet van de sector bedraagt 435 miljoen euro per jaar," aldus Vlaams minister-president Kris Peeters, tevens bevoegd voor landbouw.

 

Maar volgens Comeos kan het kan nog altijd beter: "Onze handelaars stellen vast dat de vraag van de consument naar Belgische bioproducten groter blijft dan het aanbod". Om het aanbod sterk te vergroten, is vandaag een nieuw Strategisch Plan Biologische Landbouw 2013-2017 ondertekend. Dat gebeurde bij speculaasbedrijf Vermeiren in Bornem.

 

Inspraak voor industrie en handelaars

"De sterkte van dat strategisch plan is dat alle spelers in de keten het hebben getekend", zegt Jan Delfosse van Comeos. "De VLAM, FEVIA Vlaanderen, de Boerenbond, het Algemeen Boerensyndicaat en BioForum Vlaanderen. Dat wijst erop dat de omschakeling van klassieke naar biologische land- en tuinbouw in een stroomversnelling kan komen."

 

FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, en handelsfederatie Comeos worden meteen ook actief lid van de strategische stuurgroep: een duidelijk bewijs dat de biologische sector nog meer dan voorheen de hele keten wil betrekken in het bioverhaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.