Strenge winter maakt groenten derde duurder

Strenge winter maakt groenten derde duurder

De lange winter zal heel wat groenten de komende weken duurder maken. Vooral de typische voorjaarsgroenten zoals bloemkool, spinazie en radijzen dreigen meer te zullen kosten. Landbouwexpert Luc Busschaert verwacht dat die groenten tot een derde hoger geprijsd zullen worden.

Ook aardappelen worden flink duurder

Het is van 1945 geleden dat we nog zo'n late winterprik kenden. Daardoor zijn typische voorjaarsgroenten een paar weken later met bloeien, zodat de nieuwe oogst achteruit wordt geschoven. Intussen zorgt dat voor een opflakkering van de prijzen.

 

Busschaert zegt voor asperges een prijsstijging van 20 procent te verwachten. Voor sluimererwten gaat hij uit van een verhoging met 25 procent. En voor vroege sla, bloemkool, spinazie en radijzen zet hij zelfs een prijssprong met een derde voorop. Aardappelen zouden dan weer 10 procent duurder worden.

 

Ook bij fruit 10% extra

Dat de prijzen voor voedingsproducten in de lift zaten, werd de voorbije maanden al duidelijk. In Nederland becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek dat voedingsmiddelen in februari 2,7% duurder waren dan een jaar geleden. De grootste prijsstijging vielen te noteren bij fruit (+9,9%), maar ook in de categorieën aardappelen en groenten stegen de prijzen echter flink.

 

Voor België zijn geen cijfers bekend voor de eerste maanden van 2013: de gegevens worden met een vertraging van drie maanden gepubliceerd om manipulaties te vermijden.

 

Toch moet een en ander ook worden gerelativeerd: voor witloof lagen de prijzen tot nog toe onder het peil van 2012, voor veldsla was de prijs in de eerste tien weken van het jaar vergelijkbaar met die van vorig jaar en voor witte en rode kool en knolselder liggen de prijzen dan weer amper hoger, blijkt uit een prijsoverzicht van de Flandria-groenten op de LAVA-veilingen. De late winterprik kan hier de komende weken wel alsnog voor een opstuwend effect zorgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Back to top