Strenge winter maakt groenten derde duurder

Strenge winter maakt groenten derde duurder

De lange winter zal heel wat groenten de komende weken duurder maken. Vooral de typische voorjaarsgroenten zoals bloemkool, spinazie en radijzen dreigen meer te zullen kosten. Landbouwexpert Luc Busschaert verwacht dat die groenten tot een derde hoger geprijsd zullen worden.

Ook aardappelen worden flink duurder

Het is van 1945 geleden dat we nog zo'n late winterprik kenden. Daardoor zijn typische voorjaarsgroenten een paar weken later met bloeien, zodat de nieuwe oogst achteruit wordt geschoven. Intussen zorgt dat voor een opflakkering van de prijzen.

 

Busschaert zegt voor asperges een prijsstijging van 20 procent te verwachten. Voor sluimererwten gaat hij uit van een verhoging met 25 procent. En voor vroege sla, bloemkool, spinazie en radijzen zet hij zelfs een prijssprong met een derde voorop. Aardappelen zouden dan weer 10 procent duurder worden.

 

Ook bij fruit 10% extra

Dat de prijzen voor voedingsproducten in de lift zaten, werd de voorbije maanden al duidelijk. In Nederland becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek dat voedingsmiddelen in februari 2,7% duurder waren dan een jaar geleden. De grootste prijsstijging vielen te noteren bij fruit (+9,9%), maar ook in de categorieën aardappelen en groenten stegen de prijzen echter flink.

 

Voor België zijn geen cijfers bekend voor de eerste maanden van 2013: de gegevens worden met een vertraging van drie maanden gepubliceerd om manipulaties te vermijden.

 

Toch moet een en ander ook worden gerelativeerd: voor witloof lagen de prijzen tot nog toe onder het peil van 2012, voor veldsla was de prijs in de eerste tien weken van het jaar vergelijkbaar met die van vorig jaar en voor witte en rode kool en knolselder liggen de prijzen dan weer amper hoger, blijkt uit een prijsoverzicht van de Flandria-groenten op de LAVA-veilingen. De late winterprik kan hier de komende weken wel alsnog voor een opstuwend effect zorgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top