Strenge winter maakt groenten derde duurder

Strenge winter maakt groenten derde duurder

De lange winter zal heel wat groenten de komende weken duurder maken. Vooral de typische voorjaarsgroenten zoals bloemkool, spinazie en radijzen dreigen meer te zullen kosten. Landbouwexpert Luc Busschaert verwacht dat die groenten tot een derde hoger geprijsd zullen worden.

Ook aardappelen worden flink duurder

Het is van 1945 geleden dat we nog zo'n late winterprik kenden. Daardoor zijn typische voorjaarsgroenten een paar weken later met bloeien, zodat de nieuwe oogst achteruit wordt geschoven. Intussen zorgt dat voor een opflakkering van de prijzen.

 

Busschaert zegt voor asperges een prijsstijging van 20 procent te verwachten. Voor sluimererwten gaat hij uit van een verhoging met 25 procent. En voor vroege sla, bloemkool, spinazie en radijzen zet hij zelfs een prijssprong met een derde voorop. Aardappelen zouden dan weer 10 procent duurder worden.

 

Ook bij fruit 10% extra

Dat de prijzen voor voedingsproducten in de lift zaten, werd de voorbije maanden al duidelijk. In Nederland becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek dat voedingsmiddelen in februari 2,7% duurder waren dan een jaar geleden. De grootste prijsstijging vielen te noteren bij fruit (+9,9%), maar ook in de categorieën aardappelen en groenten stegen de prijzen echter flink.

 

Voor België zijn geen cijfers bekend voor de eerste maanden van 2013: de gegevens worden met een vertraging van drie maanden gepubliceerd om manipulaties te vermijden.

 

Toch moet een en ander ook worden gerelativeerd: voor witloof lagen de prijzen tot nog toe onder het peil van 2012, voor veldsla was de prijs in de eerste tien weken van het jaar vergelijkbaar met die van vorig jaar en voor witte en rode kool en knolselder liggen de prijzen dan weer amper hoger, blijkt uit een prijsoverzicht van de Flandria-groenten op de LAVA-veilingen. De late winterprik kan hier de komende weken wel alsnog voor een opstuwend effect zorgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

Back to top