Strenge winter maakt groenten derde duurder | RetailDetail

Strenge winter maakt groenten derde duurder

Strenge winter maakt groenten derde duurder

De lange winter zal heel wat groenten de komende weken duurder maken. Vooral de typische voorjaarsgroenten zoals bloemkool, spinazie en radijzen dreigen meer te zullen kosten. Landbouwexpert Luc Busschaert verwacht dat die groenten tot een derde hoger geprijsd zullen worden.

Ook aardappelen worden flink duurder

Het is van 1945 geleden dat we nog zo'n late winterprik kenden. Daardoor zijn typische voorjaarsgroenten een paar weken later met bloeien, zodat de nieuwe oogst achteruit wordt geschoven. Intussen zorgt dat voor een opflakkering van de prijzen.

 

Busschaert zegt voor asperges een prijsstijging van 20 procent te verwachten. Voor sluimererwten gaat hij uit van een verhoging met 25 procent. En voor vroege sla, bloemkool, spinazie en radijzen zet hij zelfs een prijssprong met een derde voorop. Aardappelen zouden dan weer 10 procent duurder worden.

 

Ook bij fruit 10% extra

Dat de prijzen voor voedingsproducten in de lift zaten, werd de voorbije maanden al duidelijk. In Nederland becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek dat voedingsmiddelen in februari 2,7% duurder waren dan een jaar geleden. De grootste prijsstijging vielen te noteren bij fruit (+9,9%), maar ook in de categorieën aardappelen en groenten stegen de prijzen echter flink.

 

Voor België zijn geen cijfers bekend voor de eerste maanden van 2013: de gegevens worden met een vertraging van drie maanden gepubliceerd om manipulaties te vermijden.

 

Toch moet een en ander ook worden gerelativeerd: voor witloof lagen de prijzen tot nog toe onder het peil van 2012, voor veldsla was de prijs in de eerste tien weken van het jaar vergelijkbaar met die van vorig jaar en voor witte en rode kool en knolselder liggen de prijzen dan weer amper hoger, blijkt uit een prijsoverzicht van de Flandria-groenten op de LAVA-veilingen. De late winterprik kan hier de komende weken wel alsnog voor een opstuwend effect zorgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!