Succes discounters dwingt Tesco en Morrisons tot ingrijpen | RetailDetail

Succes discounters dwingt Tesco en Morrisons tot ingrijpen

Succes discounters dwingt Tesco en Morrisons tot ingrijpen

Niet alleen in ons land hebben de gevestigde waarden (denk aan Delhaize) het moeilijk als gevolg van de opkomst van de discounters. Ook de Britse reuzen Tesco en Morrisons moeten ingrijpen onder druk van al dat prijzengeweld.

2.600 jobs weg bij Morrisons

CEO Dalton Philips wil kost wat kost "de manier waarop winkels worden aangestuurd moderniseren, met als doel het aantal beslissingsniveaus in de winkels te beperken, de hiërarchische verantwoordelijkheden te vereenvoudigen en de klantenservice te verbeteren."

 

Volgens Morrisons liggen er in de grotere vestigingen soms wel zeven managementlagen tussen de filiaalmanager en de rekkenvuller. "Deze veranderingen zullen onze klantenfocus verhogen en leiden tot eenvoudigere en slimmere werkwijzen."

 

Volgens het Britse vakblad The Grocer zouden daarbij 2.600 banen op de helling staan. Morrisons hoopt weliswaar een zo groot mogelijk aantal mensen te kunnen 'recycleren' en in te zetten in nieuwe buurtwinkels en enkele grotere vestigingen die dit jaar nog open moeten gaan.

 

Tesco gaat voor regionale aansturing

Ook Tesco, dat onlangs de slechtste omzetevolutie van de voorbije 40 jaar bekendmaakte (de kwartaalomzet daalde met 3,7%), gaat zijn winkels anders aansturen. Tot voor kort had elk enseigne zijn eigen directie, nu wil het concern overstappen op een regionale aansturing per format-type. Groot-Brittannië wordt verder ingedeeld in drie regio's – Noord, Centraal en Zuid – en er komt een businessunit voor de supermarkten ('Extra' en 'Superstore') en een aparte businessunit voor de kleinere gemakswinkels ('Express' en 'Metro'). Vooralsnog zouden bij die hervorming geen banen verloren gaan.

 

Door de aanhoudende prijzenoorlog in Groot-Brittannië zien zowel Morrisons als Tesco meer en meer prijsbewuste klanten verhuizen naar Aldi en andere discountformules, een fenomeen dat ook elders in Europa voor flinke verschuivingen zorgt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.