Succes discounters dwingt Tesco en Morrisons tot ingrijpen

Succes discounters dwingt Tesco en Morrisons tot ingrijpen

Niet alleen in ons land hebben de gevestigde waarden (denk aan Delhaize) het moeilijk als gevolg van de opkomst van de discounters. Ook de Britse reuzen Tesco en Morrisons moeten ingrijpen onder druk van al dat prijzengeweld.

2.600 jobs weg bij Morrisons

CEO Dalton Philips wil kost wat kost "de manier waarop winkels worden aangestuurd moderniseren, met als doel het aantal beslissingsniveaus in de winkels te beperken, de hiërarchische verantwoordelijkheden te vereenvoudigen en de klantenservice te verbeteren."

 

Volgens Morrisons liggen er in de grotere vestigingen soms wel zeven managementlagen tussen de filiaalmanager en de rekkenvuller. "Deze veranderingen zullen onze klantenfocus verhogen en leiden tot eenvoudigere en slimmere werkwijzen."

 

Volgens het Britse vakblad The Grocer zouden daarbij 2.600 banen op de helling staan. Morrisons hoopt weliswaar een zo groot mogelijk aantal mensen te kunnen 'recycleren' en in te zetten in nieuwe buurtwinkels en enkele grotere vestigingen die dit jaar nog open moeten gaan.

 

Tesco gaat voor regionale aansturing

Ook Tesco, dat onlangs de slechtste omzetevolutie van de voorbije 40 jaar bekendmaakte (de kwartaalomzet daalde met 3,7%), gaat zijn winkels anders aansturen. Tot voor kort had elk enseigne zijn eigen directie, nu wil het concern overstappen op een regionale aansturing per format-type. Groot-Brittannië wordt verder ingedeeld in drie regio's – Noord, Centraal en Zuid – en er komt een businessunit voor de supermarkten ('Extra' en 'Superstore') en een aparte businessunit voor de kleinere gemakswinkels ('Express' en 'Metro'). Vooralsnog zouden bij die hervorming geen banen verloren gaan.

 

Door de aanhoudende prijzenoorlog in Groot-Brittannië zien zowel Morrisons als Tesco meer en meer prijsbewuste klanten verhuizen naar Aldi en andere discountformules, een fenomeen dat ook elders in Europa voor flinke verschuivingen zorgt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top