Succes discounters dwingt Tesco en Morrisons tot ingrijpen

Succes discounters dwingt Tesco en Morrisons tot ingrijpen

Niet alleen in ons land hebben de gevestigde waarden (denk aan Delhaize) het moeilijk als gevolg van de opkomst van de discounters. Ook de Britse reuzen Tesco en Morrisons moeten ingrijpen onder druk van al dat prijzengeweld.

2.600 jobs weg bij Morrisons

CEO Dalton Philips wil kost wat kost "de manier waarop winkels worden aangestuurd moderniseren, met als doel het aantal beslissingsniveaus in de winkels te beperken, de hiërarchische verantwoordelijkheden te vereenvoudigen en de klantenservice te verbeteren."

 

Volgens Morrisons liggen er in de grotere vestigingen soms wel zeven managementlagen tussen de filiaalmanager en de rekkenvuller. "Deze veranderingen zullen onze klantenfocus verhogen en leiden tot eenvoudigere en slimmere werkwijzen."

 

Volgens het Britse vakblad The Grocer zouden daarbij 2.600 banen op de helling staan. Morrisons hoopt weliswaar een zo groot mogelijk aantal mensen te kunnen 'recycleren' en in te zetten in nieuwe buurtwinkels en enkele grotere vestigingen die dit jaar nog open moeten gaan.

 

Tesco gaat voor regionale aansturing

Ook Tesco, dat onlangs de slechtste omzetevolutie van de voorbije 40 jaar bekendmaakte (de kwartaalomzet daalde met 3,7%), gaat zijn winkels anders aansturen. Tot voor kort had elk enseigne zijn eigen directie, nu wil het concern overstappen op een regionale aansturing per format-type. Groot-Brittannië wordt verder ingedeeld in drie regio's – Noord, Centraal en Zuid – en er komt een businessunit voor de supermarkten ('Extra' en 'Superstore') en een aparte businessunit voor de kleinere gemakswinkels ('Express' en 'Metro'). Vooralsnog zouden bij die hervorming geen banen verloren gaan.

 

Door de aanhoudende prijzenoorlog in Groot-Brittannië zien zowel Morrisons als Tesco meer en meer prijsbewuste klanten verhuizen naar Aldi en andere discountformules, een fenomeen dat ook elders in Europa voor flinke verschuivingen zorgt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top