Succes discounters dwingt Tesco en Morrisons tot ingrijpen | RetailDetail

Succes discounters dwingt Tesco en Morrisons tot ingrijpen

Succes discounters dwingt Tesco en Morrisons tot ingrijpen

Niet alleen in ons land hebben de gevestigde waarden (denk aan Delhaize) het moeilijk als gevolg van de opkomst van de discounters. Ook de Britse reuzen Tesco en Morrisons moeten ingrijpen onder druk van al dat prijzengeweld.

2.600 jobs weg bij Morrisons

CEO Dalton Philips wil kost wat kost "de manier waarop winkels worden aangestuurd moderniseren, met als doel het aantal beslissingsniveaus in de winkels te beperken, de hiërarchische verantwoordelijkheden te vereenvoudigen en de klantenservice te verbeteren."

 

Volgens Morrisons liggen er in de grotere vestigingen soms wel zeven managementlagen tussen de filiaalmanager en de rekkenvuller. "Deze veranderingen zullen onze klantenfocus verhogen en leiden tot eenvoudigere en slimmere werkwijzen."

 

Volgens het Britse vakblad The Grocer zouden daarbij 2.600 banen op de helling staan. Morrisons hoopt weliswaar een zo groot mogelijk aantal mensen te kunnen 'recycleren' en in te zetten in nieuwe buurtwinkels en enkele grotere vestigingen die dit jaar nog open moeten gaan.

 

Tesco gaat voor regionale aansturing

Ook Tesco, dat onlangs de slechtste omzetevolutie van de voorbije 40 jaar bekendmaakte (de kwartaalomzet daalde met 3,7%), gaat zijn winkels anders aansturen. Tot voor kort had elk enseigne zijn eigen directie, nu wil het concern overstappen op een regionale aansturing per format-type. Groot-Brittannië wordt verder ingedeeld in drie regio's – Noord, Centraal en Zuid – en er komt een businessunit voor de supermarkten ('Extra' en 'Superstore') en een aparte businessunit voor de kleinere gemakswinkels ('Express' en 'Metro'). Vooralsnog zouden bij die hervorming geen banen verloren gaan.

 

Door de aanhoudende prijzenoorlog in Groot-Brittannië zien zowel Morrisons als Tesco meer en meer prijsbewuste klanten verhuizen naar Aldi en andere discountformules, een fenomeen dat ook elders in Europa voor flinke verschuivingen zorgt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.