Supermarkt-stoelendans op Antwerpse Linkeroever

Supermarkt-stoelendans  op Antwerpse Linkeroever

De Antwerpse stadsrandwijk Sint-Anna Linkeroever lijkt (opnieuw) de inzet te zijn van een supermarktenstrijd: in alle stilte heeft smartdiscounter Lidl in het midden van de wijk een pop-upwinkel geopend, terwijl ook een nieuwe Prima-vestiging en een andere AD Delhaize-uitbater op komst zijn. Komt de opflakkering door Albert Heijn, dat er twee jaar geleden de bal aan het rollen bracht, of door de snelle expansie van de buurt?

Albert Heijn en de heisa rond het Van Eedenplein

Het is ondertussen twee jaar geleden dat Albert Heijn zijn zinnen had gezet op een pand op het Frederik Van Eedenplein op de Antwerpse Linkeroever, nota bene voor de opening van hun eerste Belgische winkel. Delhaize was de Nederlanders echter te slim af en riep deze piste, met of zonder hulp van Carrefour, een halt toe door het huurcontract bij Redevco over te nemen.

 

Spar, deel van de Colruyt-groep, had niettemin ook begrepen dat in de buurt wat te rapen viel en sloot een akkoord met de 64-jarige eigenaar van de Prima-winkel op de Gloriantlaan. Resultaat: de buurtwinkel die al sinds 1971 actief was als Supermarkt Wallaeys werd ineens een Spar.

 

Lidl duikt op en AD Delhaize-franchiser deserteert

Vandaag komen ook de andere spelers een graantje meepikken. Zo laat Prima, dat recent is overgenomen door de Groep Heylen, het er niet langer bij zitten: net om de hoek van hun vroegere paradepaardje Prima Wallaeys opent de buurtformule een nieuwe winkel. Pittig detail is evenwel dat deze zal worden uitgebaat door de huidige zaakvoerder van de AD Delhaize, op datzelfde Frederik Van Eedenplein.

 

En er is nog een opvallende nieuwkomer: Lidl, die door verbouwingen op zijn oorspronkelijke locatie op Linkeroever genoodzaakt is om tijdelijk te verhuizen, heeft in een mum van tijd een ‘pop-upwinkel’ neergepoot in het groene hart van de wijk, tussen de de stadstuintjes van de Biodrôme en de grasvelden van korfbalclub Sikopi.

 

Linkeroever nieuwe prestigemarkt?

De eindsom is in ieder geval dat nu bijna elke supermarktformule aanwezig is op Linkeroever, gaande van Spar (Colruyt), Aldi, Lidl, Carrefour Market tot AD Delhaize. Er is op dit moment slechts één grote afwezige en dat is - ironisch genoeg - Albert Heijn, de keten rond wie het allemaal begon.

 

Als typische, slaperige stadsrandwijk wekt het nochtans enige verwondering dat precies Linkeroever de inzet is van een dergelijke supermarktenstrijd. Misschien is het twaalf hectaren grote Regatta-project – dat in de eerste van zijn zeven fases reeds 6.000 extra consumenten en dus een volledig nieuwe stadswijk garandeert – de reden waarom de volledige voedingsindustrie plotseling op hoge poten komt aandraven?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Filet Pur: Groot misbaar in het abattoir

15/09/2017

Iemand nog een stukje tournedos? Of toch liever een geraspte wortel? De vleessector maakte alweer geen al te beste beurt afgelopen week, en dat is RetailDetail Food niet ontgaan, zoals blijkt uit dit onmisbare overzicht van de FMCG-actualiteit.

Back to top