Supermarkt-stoelendans op Antwerpse Linkeroever

Supermarkt-stoelendans  op Antwerpse Linkeroever

De Antwerpse stadsrandwijk Sint-Anna Linkeroever lijkt (opnieuw) de inzet te zijn van een supermarktenstrijd: in alle stilte heeft smartdiscounter Lidl in het midden van de wijk een pop-upwinkel geopend, terwijl ook een nieuwe Prima-vestiging en een andere AD Delhaize-uitbater op komst zijn. Komt de opflakkering door Albert Heijn, dat er twee jaar geleden de bal aan het rollen bracht, of door de snelle expansie van de buurt?

Albert Heijn en de heisa rond het Van Eedenplein

Het is ondertussen twee jaar geleden dat Albert Heijn zijn zinnen had gezet op een pand op het Frederik Van Eedenplein op de Antwerpse Linkeroever, nota bene voor de opening van hun eerste Belgische winkel. Delhaize was de Nederlanders echter te slim af en riep deze piste, met of zonder hulp van Carrefour, een halt toe door het huurcontract bij Redevco over te nemen.

 

Spar, deel van de Colruyt-groep, had niettemin ook begrepen dat in de buurt wat te rapen viel en sloot een akkoord met de 64-jarige eigenaar van de Prima-winkel op de Gloriantlaan. Resultaat: de buurtwinkel die al sinds 1971 actief was als Supermarkt Wallaeys werd ineens een Spar.

 

Lidl duikt op en AD Delhaize-franchiser deserteert

Vandaag komen ook de andere spelers een graantje meepikken. Zo laat Prima, dat recent is overgenomen door de Groep Heylen, het er niet langer bij zitten: net om de hoek van hun vroegere paradepaardje Prima Wallaeys opent de buurtformule een nieuwe winkel. Pittig detail is evenwel dat deze zal worden uitgebaat door de huidige zaakvoerder van de AD Delhaize, op datzelfde Frederik Van Eedenplein.

 

En er is nog een opvallende nieuwkomer: Lidl, die door verbouwingen op zijn oorspronkelijke locatie op Linkeroever genoodzaakt is om tijdelijk te verhuizen, heeft in een mum van tijd een ‘pop-upwinkel’ neergepoot in het groene hart van de wijk, tussen de de stadstuintjes van de Biodrôme en de grasvelden van korfbalclub Sikopi.

 

Linkeroever nieuwe prestigemarkt?

De eindsom is in ieder geval dat nu bijna elke supermarktformule aanwezig is op Linkeroever, gaande van Spar (Colruyt), Aldi, Lidl, Carrefour Market tot AD Delhaize. Er is op dit moment slechts één grote afwezige en dat is - ironisch genoeg - Albert Heijn, de keten rond wie het allemaal begon.

 

Als typische, slaperige stadsrandwijk wekt het nochtans enige verwondering dat precies Linkeroever de inzet is van een dergelijke supermarktenstrijd. Misschien is het twaalf hectaren grote Regatta-project – dat in de eerste van zijn zeven fases reeds 6.000 extra consumenten en dus een volledig nieuwe stadswijk garandeert – de reden waarom de volledige voedingsindustrie plotseling op hoge poten komt aandraven?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top