Ter Beke verliest "Ardense worst"

Ter Beke verliest "Ardense worst"

Vleeswarenproducent Ter Beke moet van de Raad van State op zijn verpakkingen van Ardense worst aanduiden dat de worst niet is gemaakt in de Ardennen. Dat is een gevolg van een recent arrest. De strijd om de benaming loopt al vier jaar.

Streekproduct

Vier jaar geleden besloot het Waals Gewest om Ardense worst of 'saucisson d'Ardenne' te laten registreren als streekproduct. Enkel salami's die effectief worden gemaakt in de Ardennen mochten voortaan nog die benaming maken.

 

Dat was een probleem voor Ter Beke en sectorgenoot Guina, die hun worsten in Vlaanderen produceerden. Zij moesten dus hun productie naar de Ardennen verhuizen of de naam veranderen. In april werd beslist dat ze een transitieperiode zouden krijgen, waarbij ze de naam nog wel mochten gebruiken, maar ze duidelijk moesten aangeven dat de worst niet in de Ardennen werd gemaakt.

 

Ter Beke ging echter niet akkoord met die regeling. Het vindt de overgangsperiode te kort en het wilde ook niet 'geproduceerd buiten de Ardennen' op elke verpakking plaatsen. Ter Beke heeft nu ongelijk gekregen van de Raad van State. Volgens de rechter is het aanpassen van alle verpakkingen niet onoverkomelijk en heeft Ter Beke niet kunnen aantonen "dat het om een uitzonderlijk ingewikkelde of dure last" gaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top