Ter Beke verliest "Ardense worst" | RetailDetail

Ter Beke verliest "Ardense worst"

Ter Beke verliest "Ardense worst"

Vleeswarenproducent Ter Beke moet van de Raad van State op zijn verpakkingen van Ardense worst aanduiden dat de worst niet is gemaakt in de Ardennen. Dat is een gevolg van een recent arrest. De strijd om de benaming loopt al vier jaar.

Streekproduct

Vier jaar geleden besloot het Waals Gewest om Ardense worst of 'saucisson d'Ardenne' te laten registreren als streekproduct. Enkel salami's die effectief worden gemaakt in de Ardennen mochten voortaan nog die benaming maken.

 

Dat was een probleem voor Ter Beke en sectorgenoot Guina, die hun worsten in Vlaanderen produceerden. Zij moesten dus hun productie naar de Ardennen verhuizen of de naam veranderen. In april werd beslist dat ze een transitieperiode zouden krijgen, waarbij ze de naam nog wel mochten gebruiken, maar ze duidelijk moesten aangeven dat de worst niet in de Ardennen werd gemaakt.

 

Ter Beke ging echter niet akkoord met die regeling. Het vindt de overgangsperiode te kort en het wilde ook niet 'geproduceerd buiten de Ardennen' op elke verpakking plaatsen. Ter Beke heeft nu ongelijk gekregen van de Raad van State. Volgens de rechter is het aanpassen van alle verpakkingen niet onoverkomelijk en heeft Ter Beke niet kunnen aantonen "dat het om een uitzonderlijk ingewikkelde of dure last" gaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.