Ter Beke verliest "Ardense worst" | RetailDetail

Ter Beke verliest "Ardense worst"

Ter Beke verliest "Ardense worst"

Vleeswarenproducent Ter Beke moet van de Raad van State op zijn verpakkingen van Ardense worst aanduiden dat de worst niet is gemaakt in de Ardennen. Dat is een gevolg van een recent arrest. De strijd om de benaming loopt al vier jaar.

Streekproduct

Vier jaar geleden besloot het Waals Gewest om Ardense worst of 'saucisson d'Ardenne' te laten registreren als streekproduct. Enkel salami's die effectief worden gemaakt in de Ardennen mochten voortaan nog die benaming maken.

 

Dat was een probleem voor Ter Beke en sectorgenoot Guina, die hun worsten in Vlaanderen produceerden. Zij moesten dus hun productie naar de Ardennen verhuizen of de naam veranderen. In april werd beslist dat ze een transitieperiode zouden krijgen, waarbij ze de naam nog wel mochten gebruiken, maar ze duidelijk moesten aangeven dat de worst niet in de Ardennen werd gemaakt.

 

Ter Beke ging echter niet akkoord met die regeling. Het vindt de overgangsperiode te kort en het wilde ook niet 'geproduceerd buiten de Ardennen' op elke verpakking plaatsen. Ter Beke heeft nu ongelijk gekregen van de Raad van State. Volgens de rechter is het aanpassen van alle verpakkingen niet onoverkomelijk en heeft Ter Beke niet kunnen aantonen "dat het om een uitzonderlijk ingewikkelde of dure last" gaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.