Tesco kampt met driedubbele crisis

Tesco kampt met driedubbele crisis

Deze week stelde Tesco opnieuw drie managers op non-actief: na vijf eerdere ontslagen in de marge van een eerdere blunder lijkt de Britse marktleider compleet vleugellam, en dat in de aanloop naar de uiterst belangrijke Kerstperiode...

Onderste steen boven

Door de nieuwe ontslagen verliest de nieuwe CEO Dave Lewis opnieuw drie mensen met retailervaring en het netwerk onder leveranciers die hij zo nodig heeft om Tesco anders te positioneren dan op prijs alleen.

 

De interne crisis bij Tesco is compleet, want de onderzoekers van Deloitte en Freshfields nemen rigoureuze maatregelen om de onderste steen boven te krijgen in hun zoektocht naar de oorzaak van Tesco's boekhoudkundige blunder die de halfjaarwinst liefst 250 miljoen pond te rooskleurig voorstelde.

 

Angstcultuur

Britse media berichten over onderzoekers die minutieus allerlei e-mailcorrespondentie van medewerkers uitpluizen en managers die worden weggestuurd omdat ze omwille van hun eigen belang het werk van de onderzoekers zouden kunnen frustreren.

 

Er zijn nu liefst acht hooggeplaatste managers ontslagen, en zij die nog in functie zijn weten niet of ze zelf ook op de nominatie staan om het veld te ruimen. Volgens leveranciers worden de nog overgebleven inkopers door de onderzoekers achterdochtig behandeld. Er zou dan ook een angstcultuur heersen bij Tesco, waarbij niet commerciële maar juridische overwegingen de boventoon voeren.

 

Drie crises die elkaar versterken

Naast de interne crisis heeft Tesco ook te maken met een crisis in de relatie met leveranciers en bovendien zit de Britse marktleider in een positioneringscrisis, omdat hij op prijs niet kan concurreren met Aldi en Lidl en een nieuwe strategie nodig heeft om consumenten en investeerders weer voor zich te winnen.

 

Als dit nog niet complex genoeg is versterken de drie crises elkaar ook nog eens: de interne crisis verlamt de organisatie en berooft de in retail onervaren nieuwe topman Dave Lewis van belangrijke adviseurs met kennis van retail en contacten met leveranciers. Zo kan Tesco nooit een goed antwoord bedenken om geloofwaardig andere wapens in te zetten tegen de concurrentie dan alleen de laagste prijs.

 

Tesco: macht, geen liefde

Om die herpositionering te doen slagen is een goede relatie met leveranciers zeer belangrijk, maar door jarenlang spijkerhard in te kopen met de laagste prijs als inzet en het beconcurreren van merkleveranciers met het huismerk is Tesco's relatie met leveranciers altijd gebaseerd geweest op macht en niet op liefde.

 

Nu Tesco in de hoek zit waar de klappen vallen, kan het bedrijf wel wat genegenheid vanuit de industrie gebruiken. Deze week meldde Tesco's verpakkingsmanager Paul Earnshaw een verbetering in de stijl van onderhandelen met toeleveranciers: meer bouwen aan een relatie met niet elk jaar weer een tender voor de laagste prijs, maar elke drie jaar.

 

Tesco heeft meer dan ooit leveranciers nodig en zal een charme-offensief moeten inzetten om weer wat gedaan te krijgen. Vraag is of dat lukt, nu de retailer intern zo in de knoop zit. Drankenleveranciers reageerden deze week geschokt op de schorsing van Tesco's mondiale inkoper van bier en wijn Dan Jago: er heerst bezorgdheid dat Tesco nu meer met zichzelf bezig is, in plaats van met de belangrijke strategische vraag hoe het bedrijf weer op de rails te krijgen.

 

Nokia, Kodak, Tesco

Of dit gaat lukken, is nog maar zeer de vraag: blogger Alastair Dryburgh vergelijkt Tesco met Nokia en Kodak, die ook ooit iconisch waren in hun sector. Die twee hebben de strijd echter niet overleefd en Tesco past volgens Dryburgh heel goed in dat rijtje. Een ingrijpende maatregel als het opsplitsen van Tesco biedt volgens hem ook geen soelaas, want "het is volstrekt onduidelijk wat je zou moeten behouden en wat niet."

 

Zelf wil Tesco pas reageren bij de eerstvolgende publicatie van kwartaalcijfers op 23 oktober. Nog belangrijker zal de rapportage begin januari 2015 zijn: dan publiceren de Britse retailers meestal hun prestaties tijdens de Kerst- en nieuwjaarsperiode. Dan wordt pas echt duidelijk wat het effect is van Tesco's driedubbele crisis...

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top