RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Test-Aankoop: "Colruyt blijft de goedkoopste"

icon
Food26 augustus, 2014

Red Market in opmars

Het magazine bestudeerde voor die conclusie de prijzen van 131.513 producten binnen drie pakketten bij 737 supermarkten. Het eerste pakket bestond uit nationale en internationale merken, alsook kaas, fijne vleeswaren, groenten en fruit. In het tweede pakket werden de prijzen van de budgetmerken zoals Everyday en Winny vergeleken. Bij het derde pakket werd gekeken naar de prijsstelling van de huismerken van de betreffende supermarkten.

 

Op basis van die drie pakketten stelde Test-Aankoop een index op waarbij de goedkoopste supermarkt een score van 100 kreeg toebedeeld. Per procent dat een andere supermarkt duurder was, steeg de score met 1 punt.

De niet bepaald verrassende algemene conclusie van het onderzoek is dat Colruyt nog steeds de goedkoopste keten is. Het krijgt echter wel hevige concurrentie van Red Market, de discountwinkels van de Delhaize Groep. In regio’s waar een Red Market aanwezig is, liggen de prijzen van Colruyt dan ook 2 procent lager dan waar dat niet het geval is, omwille van de laagsteprijsgarantie van Colruyt. Globaal gezien moet Red Market Colruyt nog laten voorgaan, omdat de huismerken van Colruyt een stuk goedkoper zijn.

 

Ook Okay, de buurtwinkels van Colruyt, doen het goed en staan in de algemene rangschikking op een derde plaats. Okay opende onlangs zijn honderdste filiaal en wil de komende tien jaar nog eens tachtig nieuwe winkels openen.

 

Terugval Albert Heijn

In pakket 1 staat Colruyt op een gedeelde eerste plaats met Red Market, net als vorig jaar. Exclusief groenten, fruit en vlees zou Red Market echter de leiding overnemen: de Delhaize-broer is immers goedkoper als het op de merkproducten aankomt. Makro blijft de dichtste achtervolger, al wordt het gat steeds groter: in 2012 was het verschil nog 2 procent, maar dit jaar is dat gestegen naar 5 procent.

 

Albert Heijn zakte dan weer met twee plaatsen naar vijf, met een indexscore van 108. Opvallend is dat het gat tussen de duurste en goedkoopste supermarkt in dit pakket steeds kleiner wordt: dat viel in twee jaar tijd terug van 31 procent naar 25 procent.

 

Dat Albert Heijn daalt in de rangschikking is op zich niet zo verrassend, meent Vlerick-docent Gino Van Ossel: “In het begin was de impact van Albert Heijn op de prijzen over het hele land erg klein, aangezien ze nog maar een paar winkels hadden. Ondertussen is AH echter geen lokaal fenomeen meer: ze zijn al meer verspreid over Vlaanderen, waardoor er steeds meer concurrenten, zoals Colruyt maar ook Delhaize en Carrefour, reageren en hun prijzen aanpassen.”

 

“Bovendien profileert Albert Heijn zich door zeer scherpe promoties op een slechts beperkt aantal producten te voeren,” voegt retailkenner Jorg Snoeck toe.

 

Leader Price naast Colruyt

Test-Aankoop vergeleek dit jaar de prijzen van pakket 2 en 3 onder één noemer als ‘eigen merken’. Dat heeft te maken met discounters Aldi en Lidl, die geen verschil maken in prijzen tussen beide pakketten. In de rangschikking staan dus zowel budgetmerken als de gewone huismerken verzameld.

 

Goedkoopste in het lijstje is het budgetmerk van Colruyt, al moet het ook hier de eerste plaats delen met een ander merk, namelijk het Franse Leader Price, dat al enkele vestigingen heeft in Wallonië. Opvallend is dat het huismerk van Colruyt maar liefst 76% duurder is dan het budgetmerk. De producten van Aldi en Lidl zijn respectievelijk 14 en 16% duurder.

 

Al is het volgens retailexperten ook deels een kwestie van methodiek: “Het is duidelijk dat het met de sterke opkomst van eigen merken steeds moeilijker wordt om de verschillende productcategorieën te gaan vergelijken”, meent Van Ossel. Zo heeft Test-Aankoop besloten om alle eigen merken samen te nemen, bestaande uit zowel huismerken als eersteprijsmerken, maar geen rekening te houden met eventuele kwaliteitsargumenten. Sommige retailers zullen echter aanvoeren dat tussen huismerken en eersteprijsmerken behalve prijsverschillen mogelijk ook kwaliteitsverschillen zitten.

 

Bovendien is vandaag niet steeds duidelijk wat doorgaat als een budgetmerk en wat als een huismerk: “Voor discounters is het op deze manier moeilijk om zich te positioneren, aangezien quasi al hun merken eigen merken zijn, maar een speler als bijvoorbeeld Lidl tegenwoordig ook steeds meer ‘premium’-huismerken gaat voeren. In de toekomst zou het ook voor de consument transparanter kunnen door dit onderscheid wel te maken?”, vraagt Snoeck zich af.

 

Concurrentie voor harddiscounters

In de algemene rangschikking staat Colruyt logischerwijs op kop, gevolgd door Red Market (104) en Okay (105). Op plaats vier en vijf staan Albert Heijn en Carrefour Hyper. In die rangschikking zijn wel de resultaten van Lidl, Aldi, Makro en Leader Price niet opgenomen, omdat zij niet over alle verschillende soorten producten beschikken.

 

In deze editie zijn voor het eerst ook de harddiscounters, Aldi en Lidl, opgenomen naast de huismerken van de andere retailketens. En dat levert toch wel opmerkelijke resultaten op, observeert Snoeck: “Colruyt houdt duidelijk vast aan zijn dna en blijft dus over alle categorieën heen de prijzenkampioen. Toch komen de ‘grote drie’ (Carrefour, Coluyt en Delhaize) steeds dichter bij elkaar. Kijk bijvoorbeeld ook naar Delhaize, die weliswaar op kwaliteit zegt te spelen, maar daarbij prijs blijkbaar toch ook niet uit het oog verliest.”

 

“Ook is het opvallend dat die warenhuisgroepen met hun huismerken wel echt de aanval inzetten op harddiscounters Aldi en Lidl. Aan de prijsniveaus binnen de korf ‘eigen merken’ te zien, krijgen de discounters wel degelijk concurrentie te verduren van de grote drie.”

 

“Bovenal kunnen we niettemin concluderen dat bijna iedereen elkaar op de hielen zit in het Belgische supermarktlandschap. Ruwweg 90% van de markt zit in een prijsvork van 10%, volgens de analyse van Test-Aankoop. De prijsverschillen op de Belgische markt zijn dus tamelijk beperkt”, besluit Gino Van Ossel.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN