Tiense Suikerraffinaderij schrapt 45 jobs | RetailDetail

Tiense Suikerraffinaderij schrapt 45 jobs

Tiense Suikerraffinaderij schrapt 45 jobs

De Tiense Suikerraffinaderij heeft op een bijzondere ondernemingsraad aangekondigd 45 jobs te willen schrappen in de 'eenheid Tienen'. Daarmee reageert de directie op de dalende suikerprijzen en anticipeert ze op de EU-hervorming die de sector in 2017 grondig zal veranderen.

Arbeiders buiten schot

In de ‘eenheid Tienen’ (de suikerfabriek in Tienen plus de zetel in Brussel) werken momenteel 199 bedienden en kaderleden en nog eens 124 arbeiders. Terwijl die laatsten buiten schot blijven, staat bij de bedienden en de kaderleden bijna één op de vier jobs op de helling, zo deelde de directie vanochtend mee aan het personeel.

 

Al in december vorig jaar startte Tiense Suikerraffinaderij een programma op om de algemene werkingskosten te verlagen en zo de verslechterende marktomstandigheden aan te pakken. “Maar sindsdien zijn de suikerprijzen continu blijven dalen” en bleken “bijkomende maatregelen” nodig om “de competitiviteit van het bedrijf te garanderen”, aldus de directie.

 

Suikerquota verdwijnen in 2017

Tegelijk wil Tiense Suikerraffinaderij ook al anticiperen op de EU-hervorming van het suikerregime, waartoe in 2013 beslist werd. Op 1 oktober 2017 worden de suikerquota afgeschaft en vervangen door een minimum bietprijs en een referentiesuikerprijs op de Europese markten.

 

“De gevolgen zijn talrijk en nu reeds voelbaar", zegt de directie: "Een grotere blootstelling aan de wereldmarkt en aan diens volatiliteit alsook de wil van alle actoren om hun vaste kosten zo goed mogelijk te dekken door de productie te maximaliseren. Deze twee elementen liggen aan de basis van een prijzenoorlog die nu al gaande is.”

 

De vakbonden bij de Tiense Suikerraffinaderij reageren verrast op het nieuws: niet alleen de omvang, maar ook het tijdstip kwam onverwacht. “De suikerquota worden pas in 2017 afgeschaft. We hadden niet verwacht dat de directie al zo vroeg zou overgaan tot dergelijke drastische maatregelen”, zegt vakbondssecretaris Sofie Van Sweevelt van de liberale ACLVB. “Er waren overigens al een aantal besparingsmaatregelen doorgevoerd, maar kennelijk waren die omwille van de lage prijzen onvoldoende.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.