Twitteractie Lidl loopt compleet uit de hand

Twitteractie Lidl loopt compleet uit de hand

De Twitter-actie die discounter Lidl voor het goede doel heeft opgezet, is compleet uit de hand gelopen. Voor elke persoon die een bericht op Twitter zette met hashtag '#luxevooriedereen', zou Lidl vijf maaltijden schenken aan de Voedselbanken. Het succes was zo overdonderend, dat de keten de actie na amper één dag al afblies. Prijskaartje: 200.000 euro.

7.500 maaltijden (+2.500 als 'geste')

De actie startte gisterochtend en tegen het einde van de dag was al duidelijk dat het een overrompelend succes zou worden: gisteravond stond de teller al op 900. "De bedoeling was om 500 van die pakketten uit te delen, en dat aan te vullen met een bescheiden aantal op basis van die tweets", zegt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt aan Het Nieuwsblad. "De oproep was eigenlijk alleen bedoeld voor mediafiguren die op Twitter zitten, maar ze is zo massaal opgevolgd dat we dat nu moeten herbekijken." 

 

De hele nacht lag bleef de teller maar oplopen en vanochtend waren er al dik 1.500 tweets. "Dat is veel meer dan we verwacht hadden", moest Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt vanochtend toegeven op Radio 1. "Dat komt neer op meer dan 7.500 maaltijden. Het gaat om viergangenmenu's, die ons elk twintig euro kosten."

 

Lidl heeft de actie dan ook vervroegd afgeblazen, al zou die oorspronkelijk tot met Kerst lopen. De keten besloot wel een 'geste' te doen en heeft het aantal maaltijden dat het zal schenken aan de Voedselbanken afgerond op 10.000: "Door deze verhoging willen we de kritiek nu wat laten verstommen. Het is een mooi initiatief en we zijn blij dat we dit hebben kunnen doen", aldus nog de woordvoerder.

 

Kritiek en begrip

De kritiek op Lidl is inderdaad niet mals: van "Als je niet zeker bent je belofte te kunnen houden, begin er dan niet aan" over "Colruyt schenkt voortdurend duizenden maaltijden weg maar daar maken ze zo geen heisa rond" tot "Dat zijn dan genieën met een masterdiploma in communicatiewetenschappen die zo'n acties op touw zetten"...

 

Steven Van Belleghem, specialist sociale media, vraagt echter begrip: "Lidl maakte een inschattingsfout, maar zeggen we niet steeds dat bedrijven moeten experimenteren op sociale media? Laat ons ze niet afbranden." Om er meteen deze vingerwijzing aan toe te voegen: "Het Lidl-verhaal toont echter wel dat 'snel' wat buzz creëren niet het goede uitgangspunt is." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Back to top