Twitteractie Lidl loopt compleet uit de hand | RetailDetail

Twitteractie Lidl loopt compleet uit de hand

Twitteractie Lidl loopt compleet uit de hand

De Twitter-actie die discounter Lidl voor het goede doel heeft opgezet, is compleet uit de hand gelopen. Voor elke persoon die een bericht op Twitter zette met hashtag '#luxevooriedereen', zou Lidl vijf maaltijden schenken aan de Voedselbanken. Het succes was zo overdonderend, dat de keten de actie na amper één dag al afblies. Prijskaartje: 200.000 euro.

7.500 maaltijden (+2.500 als 'geste')

De actie startte gisterochtend en tegen het einde van de dag was al duidelijk dat het een overrompelend succes zou worden: gisteravond stond de teller al op 900. "De bedoeling was om 500 van die pakketten uit te delen, en dat aan te vullen met een bescheiden aantal op basis van die tweets", zegt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt aan Het Nieuwsblad. "De oproep was eigenlijk alleen bedoeld voor mediafiguren die op Twitter zitten, maar ze is zo massaal opgevolgd dat we dat nu moeten herbekijken." 

 

De hele nacht lag bleef de teller maar oplopen en vanochtend waren er al dik 1.500 tweets. "Dat is veel meer dan we verwacht hadden", moest Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt vanochtend toegeven op Radio 1. "Dat komt neer op meer dan 7.500 maaltijden. Het gaat om viergangenmenu's, die ons elk twintig euro kosten."

 

Lidl heeft de actie dan ook vervroegd afgeblazen, al zou die oorspronkelijk tot met Kerst lopen. De keten besloot wel een 'geste' te doen en heeft het aantal maaltijden dat het zal schenken aan de Voedselbanken afgerond op 10.000: "Door deze verhoging willen we de kritiek nu wat laten verstommen. Het is een mooi initiatief en we zijn blij dat we dit hebben kunnen doen", aldus nog de woordvoerder.

 

Kritiek en begrip

De kritiek op Lidl is inderdaad niet mals: van "Als je niet zeker bent je belofte te kunnen houden, begin er dan niet aan" over "Colruyt schenkt voortdurend duizenden maaltijden weg maar daar maken ze zo geen heisa rond" tot "Dat zijn dan genieën met een masterdiploma in communicatiewetenschappen die zo'n acties op touw zetten"...

 

Steven Van Belleghem, specialist sociale media, vraagt echter begrip: "Lidl maakte een inschattingsfout, maar zeggen we niet steeds dat bedrijven moeten experimenteren op sociale media? Laat ons ze niet afbranden." Om er meteen deze vingerwijzing aan toe te voegen: "Het Lidl-verhaal toont echter wel dat 'snel' wat buzz creëren niet het goede uitgangspunt is." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top