Tyson Foods wint overnamestrijd rond voormalig Sara Lee

Tyson Foods wint overnamestrijd rond voormalig Sara Lee

Tyson Foods heeft de overnamestrijd om The Hillshire Brands, de voedingstak van het voormalige Sara Lee, gewonnen. Het bood meer dan concurrent Pilgrim's Pride, die intussen de handdoek in de ring heeft gegooid.

Strijd der vleestitanen beslecht

De in Amerika razend populaire Jimmy Dean-worstjes en bevroren sandwiches, de Ball Park-hotdogs en de ambachtelijke Aidells-worstjes komen in handen van vleesgigant Tyson Foods Inc. en niet in die van grote concurrent Pilgrim's Pride.

 

Daarmee komt een einde aan een korte maar hevige overnamestrijd. Pilgrim's bood aanvankelijk 45 dollar per aandeel voor The Hillshire Brands, waarop Tyson met een tegenbod van 50 dollar op de proppen kwam. Pilgrim's liet het daar niet bij en verhoogde zijn bod tot 55 dollar, waarop Tyson zich bereid verklaarde 63 dollar in cash op tafel te leggen. Te veel voor Pilgrim's, dat liet weten dat een bod van meer dan 55 dollar niet in het belang is van zijn aandeelhouders.

 

Het uiteindelijke bod waardeert Hillshire op circa 8,55 miljard dollar, een slordige 6,31 miljard euro. Het is daarmee meteen de belangrijkste deal ooit in de geschiedenis van de vleessector. "We willen deze business kopen voor wat ze nog kan worden, niet voor wat ze nu al is: grote merken als Hillshire, Jimmy Dean en Ball Park kan je niet elke dag kopen", aldus Donnie Smith, CEO van Tyson Foods. Een eventuele fusie van Tyson en Hillshire creëert een levensmiddelenconcern met een jaaromzet van 39,4 miljard dollar of dik 29 miljard euro.

 

Ex-Sara Lee

Hillshire ontstond in 2012 nadat het toenmalige Sara Lee zijn dranken- en voedingstak splitste en zijn koffie- en theedivisie Douwe Egberts naar de beurs van Amsterdam bracht. Nog geen jaar later zou dat bedrijf alweer opgekocht worden door de Duitse investeerder J.A. Benckiser, die het prompt van de beurs haalde om het in mei van dit jaar te laten fuseren met Mondelez.

 

Volgens insiders betekent de overname van The Hillshire Brands nog niet het einde van de consolidatiebeweging in de voedingssector. Volgende in lijn zou wel eens Oscar Mayer (van Kraft Foods Group Inc.) kunnen zijn, zo voorspellen beurskringen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top