Tyson Foods wint overnamestrijd rond voormalig Sara Lee

Tyson Foods wint overnamestrijd rond voormalig Sara Lee

Tyson Foods heeft de overnamestrijd om The Hillshire Brands, de voedingstak van het voormalige Sara Lee, gewonnen. Het bood meer dan concurrent Pilgrim's Pride, die intussen de handdoek in de ring heeft gegooid.

Strijd der vleestitanen beslecht

De in Amerika razend populaire Jimmy Dean-worstjes en bevroren sandwiches, de Ball Park-hotdogs en de ambachtelijke Aidells-worstjes komen in handen van vleesgigant Tyson Foods Inc. en niet in die van grote concurrent Pilgrim's Pride.

 

Daarmee komt een einde aan een korte maar hevige overnamestrijd. Pilgrim's bood aanvankelijk 45 dollar per aandeel voor The Hillshire Brands, waarop Tyson met een tegenbod van 50 dollar op de proppen kwam. Pilgrim's liet het daar niet bij en verhoogde zijn bod tot 55 dollar, waarop Tyson zich bereid verklaarde 63 dollar in cash op tafel te leggen. Te veel voor Pilgrim's, dat liet weten dat een bod van meer dan 55 dollar niet in het belang is van zijn aandeelhouders.

 

Het uiteindelijke bod waardeert Hillshire op circa 8,55 miljard dollar, een slordige 6,31 miljard euro. Het is daarmee meteen de belangrijkste deal ooit in de geschiedenis van de vleessector. "We willen deze business kopen voor wat ze nog kan worden, niet voor wat ze nu al is: grote merken als Hillshire, Jimmy Dean en Ball Park kan je niet elke dag kopen", aldus Donnie Smith, CEO van Tyson Foods. Een eventuele fusie van Tyson en Hillshire creëert een levensmiddelenconcern met een jaaromzet van 39,4 miljard dollar of dik 29 miljard euro.

 

Ex-Sara Lee

Hillshire ontstond in 2012 nadat het toenmalige Sara Lee zijn dranken- en voedingstak splitste en zijn koffie- en theedivisie Douwe Egberts naar de beurs van Amsterdam bracht. Nog geen jaar later zou dat bedrijf alweer opgekocht worden door de Duitse investeerder J.A. Benckiser, die het prompt van de beurs haalde om het in mei van dit jaar te laten fuseren met Mondelez.

 

Volgens insiders betekent de overname van The Hillshire Brands nog niet het einde van de consolidatiebeweging in de voedingssector. Volgende in lijn zou wel eens Oscar Mayer (van Kraft Foods Group Inc.) kunnen zijn, zo voorspellen beurskringen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top