Vakbonden willen overleg bij Delhaize over zomer tillen

Vakbonden willen overleg bij Delhaize over zomer tillen

De vakbonden bij Delhaize zijn niet geneigd om nu al te onderhandelen over het reorganisatieplan bij de distributiegroep: ze willen pas na de zomer rond tafel zitten.

Bonden verkiezen een actieplan boven een reorganisatie

Vandaag stond de eerste ondernemingsraad na de aankondiging van het reorganisatieplan op de agenda. Die past in de wet Renault, die eerst voorziet in een informatiefase en een zoektocht naar alternatieven, en dan overgaat in onderhandelingen.

 

De vakbonden willen het overleg echter op de lange baan schuiven. Besprekingen tijdens de zomermaanden zien ze niet zitten: dat zou immers het terugkoppelen van de informatie naar de achterban bemoeilijken. De bonden willen ook nog niet weten van de beoogde sluitingen en ontslagen. Zij verkiezen een actieplan om het verloren marktaandeel terug te winnen.

 

De bonden namen het ook niet dat de kersverse topman Denis Knoops van Delhaize België niet was afgezakt naar de ondernemingsraad. Ze noemden dit een teken van misprijzen.

 

Topman Knoops biedt excuses aan

Knoops liet via een mededeling aan de bonden wel weten dat hij zijn woorden van vorige week terugtrok. Toen trok hij naar een winkel van Delhaize in La Louvière, waar door een deel van het personeel actie werd gevoerd. Hij noemde er de werkwilligen de echte 'Delhaiziens', wat bij velen in het verkeerde keelgat schoot. Knoops bood hen zijn excuses aan.

 

Intussen werd aan de hoofdzetel actie gevoerd door tientallen werknemers. Zij vroegen op spandoeken meer respect. "Alle Delhaizewerknemers in solden" viel er eveneens te lezen. De werknemers van Delhaize kregen daarbij steun van een delegatie van Albert Heijn. Zij vrezen een weerslag van de ingrepen bij Delhaize op de hele sector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top