Vande Lanotte wil Belgische pralines beter beschermen

Vande Lanotte wil Belgische pralines beter beschermen

Als het van economieminister Johan Vande Lanotte afhangt, komt er een bescherming van het kwaliteitslabel "Belgian Chocolates". Onze pralinesector heeft immers steeds vaker te kampen met buitenlandse concurrenten die het Belgische kwaliteitslabel misbruiken.

"Net als champagne"

"Canadese en Chinese pralinemakers zetten zonder verpinken onze naam op hun doosjes", klaagt de Belgische chococladesector al langer. Ze blijken nu gehoor te vinden bij Johan Vande Lanotte (SP.A). De economieminister was eerder deze week te gast bij het West-Vlaamse pralinebedrijf Pralibel, dat pralines produceert in het middensegment en 80% van zijn productie exporteert.

 

"Buitenlandse bedrijven durven goedkope varianten maken van mindere kwaliteit, maar geven dat wel het label Belgian Chocolates mee", zegt Pralibel-directeur Paul Sulmon. "De naam Belgian Chocolates is niet beschermd, waardoor bij wijze van spreken een Indiër pralines kan verkopen alsof het Belgische zijn. Slechte producten verkopen onder hetzelfde label is nefast voor onze Belgische topproducten. Belgian Chocolates zou als titel net zo fel beschermd moeten worden als champagne."

 

Europese bescherming

Volgens Guy Gallat, secretaris-generaal van sectorfederatie Choprabisco, duikt er inderdaad almaar meer namaak op: "Vooral in Aziatische landen, met China op nummer 1, maar ook bijvoorbeeld in Canada hebben we al zogezegde Belgian Chocolates gevonden, terwijl er geen enkele link met België te vinden was." Choprabisco probeert wel in te grijpen, maar dat heeft niet altijd het gewenste succes "omdat we niet echt een stok achter de deur hebben. Tegen een bedrijf in het verre China gaan procederen, is niet zo evident."

 

De sector pleit al langer voor een Europese aanpak: "Toevallig beweegt er op Europees vlak nu één en ander. Met de steun van Vande Lanotte zouden we zo'n nieuw Europees kwaliteitslabel veel sneller in de wacht kunnen slepen." De minister zegde alvast zijn steun toe, maar waarschuwde wel meteen voor te hoge verwachtingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top