Vande Lanotte wil Belgische pralines beter beschermen | RetailDetail

Vande Lanotte wil Belgische pralines beter beschermen

Vande Lanotte wil Belgische pralines beter beschermen

Als het van economieminister Johan Vande Lanotte afhangt, komt er een bescherming van het kwaliteitslabel "Belgian Chocolates". Onze pralinesector heeft immers steeds vaker te kampen met buitenlandse concurrenten die het Belgische kwaliteitslabel misbruiken.

"Net als champagne"

"Canadese en Chinese pralinemakers zetten zonder verpinken onze naam op hun doosjes", klaagt de Belgische chococladesector al langer. Ze blijken nu gehoor te vinden bij Johan Vande Lanotte (SP.A). De economieminister was eerder deze week te gast bij het West-Vlaamse pralinebedrijf Pralibel, dat pralines produceert in het middensegment en 80% van zijn productie exporteert.

 

"Buitenlandse bedrijven durven goedkope varianten maken van mindere kwaliteit, maar geven dat wel het label Belgian Chocolates mee", zegt Pralibel-directeur Paul Sulmon. "De naam Belgian Chocolates is niet beschermd, waardoor bij wijze van spreken een Indiër pralines kan verkopen alsof het Belgische zijn. Slechte producten verkopen onder hetzelfde label is nefast voor onze Belgische topproducten. Belgian Chocolates zou als titel net zo fel beschermd moeten worden als champagne."

 

Europese bescherming

Volgens Guy Gallat, secretaris-generaal van sectorfederatie Choprabisco, duikt er inderdaad almaar meer namaak op: "Vooral in Aziatische landen, met China op nummer 1, maar ook bijvoorbeeld in Canada hebben we al zogezegde Belgian Chocolates gevonden, terwijl er geen enkele link met België te vinden was." Choprabisco probeert wel in te grijpen, maar dat heeft niet altijd het gewenste succes "omdat we niet echt een stok achter de deur hebben. Tegen een bedrijf in het verre China gaan procederen, is niet zo evident."

 

De sector pleit al langer voor een Europese aanpak: "Toevallig beweegt er op Europees vlak nu één en ander. Met de steun van Vande Lanotte zouden we zo'n nieuw Europees kwaliteitslabel veel sneller in de wacht kunnen slepen." De minister zegde alvast zijn steun toe, maar waarschuwde wel meteen voor te hoge verwachtingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.