Vande Lanotte wil Belgische pralines beter beschermen

Vande Lanotte wil Belgische pralines beter beschermen

Als het van economieminister Johan Vande Lanotte afhangt, komt er een bescherming van het kwaliteitslabel "Belgian Chocolates". Onze pralinesector heeft immers steeds vaker te kampen met buitenlandse concurrenten die het Belgische kwaliteitslabel misbruiken.

"Net als champagne"

"Canadese en Chinese pralinemakers zetten zonder verpinken onze naam op hun doosjes", klaagt de Belgische chococladesector al langer. Ze blijken nu gehoor te vinden bij Johan Vande Lanotte (SP.A). De economieminister was eerder deze week te gast bij het West-Vlaamse pralinebedrijf Pralibel, dat pralines produceert in het middensegment en 80% van zijn productie exporteert.

 

"Buitenlandse bedrijven durven goedkope varianten maken van mindere kwaliteit, maar geven dat wel het label Belgian Chocolates mee", zegt Pralibel-directeur Paul Sulmon. "De naam Belgian Chocolates is niet beschermd, waardoor bij wijze van spreken een Indiër pralines kan verkopen alsof het Belgische zijn. Slechte producten verkopen onder hetzelfde label is nefast voor onze Belgische topproducten. Belgian Chocolates zou als titel net zo fel beschermd moeten worden als champagne."

 

Europese bescherming

Volgens Guy Gallat, secretaris-generaal van sectorfederatie Choprabisco, duikt er inderdaad almaar meer namaak op: "Vooral in Aziatische landen, met China op nummer 1, maar ook bijvoorbeeld in Canada hebben we al zogezegde Belgian Chocolates gevonden, terwijl er geen enkele link met België te vinden was." Choprabisco probeert wel in te grijpen, maar dat heeft niet altijd het gewenste succes "omdat we niet echt een stok achter de deur hebben. Tegen een bedrijf in het verre China gaan procederen, is niet zo evident."

 

De sector pleit al langer voor een Europese aanpak: "Toevallig beweegt er op Europees vlak nu één en ander. Met de steun van Vande Lanotte zouden we zo'n nieuw Europees kwaliteitslabel veel sneller in de wacht kunnen slepen." De minister zegde alvast zijn steun toe, maar waarschuwde wel meteen voor te hoge verwachtingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top