Vande Lanotte wil Belgische pralines beter beschermen

Vande Lanotte wil Belgische pralines beter beschermen

Als het van economieminister Johan Vande Lanotte afhangt, komt er een bescherming van het kwaliteitslabel "Belgian Chocolates". Onze pralinesector heeft immers steeds vaker te kampen met buitenlandse concurrenten die het Belgische kwaliteitslabel misbruiken.

"Net als champagne"

"Canadese en Chinese pralinemakers zetten zonder verpinken onze naam op hun doosjes", klaagt de Belgische chococladesector al langer. Ze blijken nu gehoor te vinden bij Johan Vande Lanotte (SP.A). De economieminister was eerder deze week te gast bij het West-Vlaamse pralinebedrijf Pralibel, dat pralines produceert in het middensegment en 80% van zijn productie exporteert.

 

"Buitenlandse bedrijven durven goedkope varianten maken van mindere kwaliteit, maar geven dat wel het label Belgian Chocolates mee", zegt Pralibel-directeur Paul Sulmon. "De naam Belgian Chocolates is niet beschermd, waardoor bij wijze van spreken een Indiër pralines kan verkopen alsof het Belgische zijn. Slechte producten verkopen onder hetzelfde label is nefast voor onze Belgische topproducten. Belgian Chocolates zou als titel net zo fel beschermd moeten worden als champagne."

 

Europese bescherming

Volgens Guy Gallat, secretaris-generaal van sectorfederatie Choprabisco, duikt er inderdaad almaar meer namaak op: "Vooral in Aziatische landen, met China op nummer 1, maar ook bijvoorbeeld in Canada hebben we al zogezegde Belgian Chocolates gevonden, terwijl er geen enkele link met België te vinden was." Choprabisco probeert wel in te grijpen, maar dat heeft niet altijd het gewenste succes "omdat we niet echt een stok achter de deur hebben. Tegen een bedrijf in het verre China gaan procederen, is niet zo evident."

 

De sector pleit al langer voor een Europese aanpak: "Toevallig beweegt er op Europees vlak nu één en ander. Met de steun van Vande Lanotte zouden we zo'n nieuw Europees kwaliteitslabel veel sneller in de wacht kunnen slepen." De minister zegde alvast zijn steun toe, maar waarschuwde wel meteen voor te hoge verwachtingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top