Verbod op reclame voor alcohol in jongerenmedia

Verbod op reclame voor alcohol in jongerenmedia

In kranten, tijdschriften en online media die zich op jongeren richten, mag geen reclame meer worden gemaakt voor alcoholische dranken. Federaal minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx en de betrokken sectoren hebben daarover afspraken gemaakt in een convenant.

Oude afspraken verduidelijkt

Reclame mag ook niet meer in arbeidslokalen (met uitzondering van kantines en restaurants) en gezondheids- en sociale instellingen. Voorts mag er op de openbare weg geen alcohol meer worden weggeven of verkocht tegen een symbolische prijs. De meeste afspraken in het convenant dateren al van 2005, maar werden nu nauwkeuriger omschreven en geactualiseerd.

 

Het convenant werd ondertekend door de producenten van alcoholhoudende dranken, de horeca-uitbaters en consumentenorganisaties Oivo en Test-Aankoop. De bedoeling is dat de tekst de komende maanden bindend wordt gemaakt via een koninklijk besluit wordt gegoten.

 

Het toezicht op het convenant werd toegekend aan de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame. Die zal bij wijze van sanctie ook kunnen bepalen dat een overtreder van het convenant gedurende twaalf maanden al zijn reclames voor de start van de campagne moet voorleggen.

 

Jongeren beschermen tegen de drankduivel

Bedoeling van de nieuwe regels is het vermijden dat jongeren worden aangezet tot overmatig alcoholgebruik. Volgens de gezondheidsenquête van 2008 gaf 12% van de 15- tot 24-jarigen toe zich geregeld over te geven aan zwaar drinken met de bedoeling dronken te worden.

 

De beperking in het reclamegebruik voor alcoholische dranken is overigens geen Belgisch unicum. In Nederland hebben zes jongerenzenders eveneens een verbod gekregen om reclame te maken voor alcoholhoudende dranken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top