Verbod op reclame voor alcohol in jongerenmedia

Verbod op reclame voor alcohol in jongerenmedia

In kranten, tijdschriften en online media die zich op jongeren richten, mag geen reclame meer worden gemaakt voor alcoholische dranken. Federaal minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx en de betrokken sectoren hebben daarover afspraken gemaakt in een convenant.

Oude afspraken verduidelijkt

Reclame mag ook niet meer in arbeidslokalen (met uitzondering van kantines en restaurants) en gezondheids- en sociale instellingen. Voorts mag er op de openbare weg geen alcohol meer worden weggeven of verkocht tegen een symbolische prijs. De meeste afspraken in het convenant dateren al van 2005, maar werden nu nauwkeuriger omschreven en geactualiseerd.

 

Het convenant werd ondertekend door de producenten van alcoholhoudende dranken, de horeca-uitbaters en consumentenorganisaties Oivo en Test-Aankoop. De bedoeling is dat de tekst de komende maanden bindend wordt gemaakt via een koninklijk besluit wordt gegoten.

 

Het toezicht op het convenant werd toegekend aan de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame. Die zal bij wijze van sanctie ook kunnen bepalen dat een overtreder van het convenant gedurende twaalf maanden al zijn reclames voor de start van de campagne moet voorleggen.

 

Jongeren beschermen tegen de drankduivel

Bedoeling van de nieuwe regels is het vermijden dat jongeren worden aangezet tot overmatig alcoholgebruik. Volgens de gezondheidsenquête van 2008 gaf 12% van de 15- tot 24-jarigen toe zich geregeld over te geven aan zwaar drinken met de bedoeling dronken te worden.

 

De beperking in het reclamegebruik voor alcoholische dranken is overigens geen Belgisch unicum. In Nederland hebben zes jongerenzenders eveneens een verbod gekregen om reclame te maken voor alcoholhoudende dranken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top