Verbod op reclame voor alcohol in jongerenmedia | RetailDetail

Verbod op reclame voor alcohol in jongerenmedia

Verbod op reclame voor alcohol in jongerenmedia

In kranten, tijdschriften en online media die zich op jongeren richten, mag geen reclame meer worden gemaakt voor alcoholische dranken. Federaal minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx en de betrokken sectoren hebben daarover afspraken gemaakt in een convenant.

Oude afspraken verduidelijkt

Reclame mag ook niet meer in arbeidslokalen (met uitzondering van kantines en restaurants) en gezondheids- en sociale instellingen. Voorts mag er op de openbare weg geen alcohol meer worden weggeven of verkocht tegen een symbolische prijs. De meeste afspraken in het convenant dateren al van 2005, maar werden nu nauwkeuriger omschreven en geactualiseerd.

 

Het convenant werd ondertekend door de producenten van alcoholhoudende dranken, de horeca-uitbaters en consumentenorganisaties Oivo en Test-Aankoop. De bedoeling is dat de tekst de komende maanden bindend wordt gemaakt via een koninklijk besluit wordt gegoten.

 

Het toezicht op het convenant werd toegekend aan de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame. Die zal bij wijze van sanctie ook kunnen bepalen dat een overtreder van het convenant gedurende twaalf maanden al zijn reclames voor de start van de campagne moet voorleggen.

 

Jongeren beschermen tegen de drankduivel

Bedoeling van de nieuwe regels is het vermijden dat jongeren worden aangezet tot overmatig alcoholgebruik. Volgens de gezondheidsenquête van 2008 gaf 12% van de 15- tot 24-jarigen toe zich geregeld over te geven aan zwaar drinken met de bedoeling dronken te worden.

 

De beperking in het reclamegebruik voor alcoholische dranken is overigens geen Belgisch unicum. In Nederland hebben zes jongerenzenders eveneens een verbod gekregen om reclame te maken voor alcoholhoudende dranken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".