Verbod op reclame voor alcohol in jongerenmedia

Verbod op reclame voor alcohol in jongerenmedia

In kranten, tijdschriften en online media die zich op jongeren richten, mag geen reclame meer worden gemaakt voor alcoholische dranken. Federaal minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx en de betrokken sectoren hebben daarover afspraken gemaakt in een convenant.

Oude afspraken verduidelijkt

Reclame mag ook niet meer in arbeidslokalen (met uitzondering van kantines en restaurants) en gezondheids- en sociale instellingen. Voorts mag er op de openbare weg geen alcohol meer worden weggeven of verkocht tegen een symbolische prijs. De meeste afspraken in het convenant dateren al van 2005, maar werden nu nauwkeuriger omschreven en geactualiseerd.

 

Het convenant werd ondertekend door de producenten van alcoholhoudende dranken, de horeca-uitbaters en consumentenorganisaties Oivo en Test-Aankoop. De bedoeling is dat de tekst de komende maanden bindend wordt gemaakt via een koninklijk besluit wordt gegoten.

 

Het toezicht op het convenant werd toegekend aan de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame. Die zal bij wijze van sanctie ook kunnen bepalen dat een overtreder van het convenant gedurende twaalf maanden al zijn reclames voor de start van de campagne moet voorleggen.

 

Jongeren beschermen tegen de drankduivel

Bedoeling van de nieuwe regels is het vermijden dat jongeren worden aangezet tot overmatig alcoholgebruik. Volgens de gezondheidsenquête van 2008 gaf 12% van de 15- tot 24-jarigen toe zich geregeld over te geven aan zwaar drinken met de bedoeling dronken te worden.

 

De beperking in het reclamegebruik voor alcoholische dranken is overigens geen Belgisch unicum. In Nederland hebben zes jongerenzenders eveneens een verbod gekregen om reclame te maken voor alcoholhoudende dranken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top