Vleesverbruik daalt gestaag verder | RetailDetail

Vleesverbruik daalt gestaag verder

Vleesverbruik daalt gestaag verder

De licht dalende tendens van het vleesverbruik in België zet zich door. In 2013 zakte het verbruik van 87,19 kg naar 86,46 kg per persoon. In 2005 zaten we nog op 99,87 kg, blijkt uit cijfers van de FOD Economie.

Belg zweert bij varkensvlees

De Belg blijft vooral een verbruiker van varkensvlees: van de verorberde 86,46 kg kwam in 2013 nog 43,24 kg van de krulstaarten. Dat is nauwelijks minder dan de 43,31 kg van 2012 of de 45,91 kg van 2005.

 

Ook runds- en kalfsvlees ligt nog vaak op het bord, met een verbruik van 15,39 kg per persoon. Al zit hier de klad in de markt: in 2012 was het nog 15,77 kg, in 2010 nog 18,33 kg. Ook het gevogelte kent een grote terugval met een verbruik van 18,98 kg vorig jaar, het laatste punt van de afgelopen tien jaar. In 2010 bedroeg het verbruik nog 25,05 kg.

 

Opmerkelijk is de terugkeer van het eetbare slachtafval: in 2010 was er sprake van 2,12 kg per persoon, in 2012 was dit 2,75 kg en vorig jaar al 3,57 kg. Toch kan het nog hoger, want in 2005 bedroeg het verbruik in deze categorie nog 3,91 kg per persoon.

 

Zelfvoorzieningsgraad van 208%

In totaal werd in België vorig jaar zowat 960.000 ton vlees verbruikt. Daarvoor kunnen we grotendeels terugvallen op lokale productie: die bedroeg immers bijna 2 miljoen ton. De globale zelfvoorzieningsgraad kwam dus uit op 208%.

 

Toch zijn er grote verschillen per sector: in de varkenshouderij bedraagt de zelfvoorzieningsgraad 237 procent, een terugval tegenover de 260% van enkele jaren terug. Voor runds-en kalfsvlees bedroeg die indicator bijna 140% en bij gevogelte 147%, maar voor schapen en geiten komen we echter niet verder dan 2,87%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.