Volt: "Festivalbier bevat minder alcohol"

Volt: "Festivalbier bevat minder alcohol"

De pilsjes die op festivals worden verkocht, bevatten minder alcohol dan wordt aangegeven. Dat moet althans blijken uit een test in het tv-programma Volt, al reageren de betrokken brouwerijen minstens "verbaasd".

Lagere alcoholpercentages op festivals

Pils bevat normaal gezien 5,2 procent alcohol, maar een analyse van een pintje Jupiler dat deze zomer verkocht werd op Laundry Day in Antwerpen kwam slechts aan 3,85 procent. Ook op andere festivals werd ondermaats gescoord: Maes bleef op Marktrock steken op 4,36 procent, op Pukkelpop op 4,40 procent en op Crammerock op 4,92 procent.

 

De pilsjes die op de festivals werden gekocht, werden diepgevroren en vervolgens geanalyseerd in een labo dat verbonden is aan de KU Leuven. Onderzoeker Brecht De Causmaecker van KaHo Sint-Lieven sprak er van misleiding van de consument. Volgens hem wordt het festivalbier extra aangelengd met water.

 

Brouwers zijn "verbaasd"

De brouwers spreken de thesis tegen: volgens zowel Maes (Heineken) als Jupiler (AB InBev) wordt geen verschil gemaakt tussen bier voor festivals en ander bier. Ze gaan ervan uit dat de verklaring moet worden gezocht in de manier van onderzoeken. Aanlengen met water zou trouwens niet mogelijk zijn zonder dat dit merkbaar is aan de smaak van het product, heet het.

 

AB InBev liet het bier van Laundry Day overigens tegentesten in drie labo’s, wat volgens de brouwerijgroep telkens correcte waarden zou hebben opgeleverd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top