Volt: "Festivalbier bevat minder alcohol" | RetailDetail

Volt: "Festivalbier bevat minder alcohol"

Volt: "Festivalbier bevat minder alcohol"

De pilsjes die op festivals worden verkocht, bevatten minder alcohol dan wordt aangegeven. Dat moet althans blijken uit een test in het tv-programma Volt, al reageren de betrokken brouwerijen minstens "verbaasd".

Lagere alcoholpercentages op festivals

Pils bevat normaal gezien 5,2 procent alcohol, maar een analyse van een pintje Jupiler dat deze zomer verkocht werd op Laundry Day in Antwerpen kwam slechts aan 3,85 procent. Ook op andere festivals werd ondermaats gescoord: Maes bleef op Marktrock steken op 4,36 procent, op Pukkelpop op 4,40 procent en op Crammerock op 4,92 procent.

 

De pilsjes die op de festivals werden gekocht, werden diepgevroren en vervolgens geanalyseerd in een labo dat verbonden is aan de KU Leuven. Onderzoeker Brecht De Causmaecker van KaHo Sint-Lieven sprak er van misleiding van de consument. Volgens hem wordt het festivalbier extra aangelengd met water.

 

Brouwers zijn "verbaasd"

De brouwers spreken de thesis tegen: volgens zowel Maes (Heineken) als Jupiler (AB InBev) wordt geen verschil gemaakt tussen bier voor festivals en ander bier. Ze gaan ervan uit dat de verklaring moet worden gezocht in de manier van onderzoeken. Aanlengen met water zou trouwens niet mogelijk zijn zonder dat dit merkbaar is aan de smaak van het product, heet het.

 

AB InBev liet het bier van Laundry Day overigens tegentesten in drie labo’s, wat volgens de brouwerijgroep telkens correcte waarden zou hebben opgeleverd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.

Johnny Thijs stopt als voorzitter van Spadel

14/06/2018

Johnny Thijs is opgestapt als voorzitter van de Waalse mineraalwaterproducent Spadel. Zijn mandaat liep nog tot 2020, maar de gewezen postbaas treedt af “om persoonlijke redenen”, zo meldt De Tijd.

15% korting bij gebruik herbruikbare charcuteriedoos

14/06/2018

Vanaf vandaag krijgen klanten bij de lokale AD Delhaize van Geetbets korting wanneer ze een herbruikbare charcuteriedoos gebruiken. Liever een korting dan statiegeld, zo vindt uitbater Carl Vanhove.