Volt: "Festivalbier bevat minder alcohol" | RetailDetail

Volt: "Festivalbier bevat minder alcohol"

Volt: "Festivalbier bevat minder alcohol"

De pilsjes die op festivals worden verkocht, bevatten minder alcohol dan wordt aangegeven. Dat moet althans blijken uit een test in het tv-programma Volt, al reageren de betrokken brouwerijen minstens "verbaasd".

Lagere alcoholpercentages op festivals

Pils bevat normaal gezien 5,2 procent alcohol, maar een analyse van een pintje Jupiler dat deze zomer verkocht werd op Laundry Day in Antwerpen kwam slechts aan 3,85 procent. Ook op andere festivals werd ondermaats gescoord: Maes bleef op Marktrock steken op 4,36 procent, op Pukkelpop op 4,40 procent en op Crammerock op 4,92 procent.

 

De pilsjes die op de festivals werden gekocht, werden diepgevroren en vervolgens geanalyseerd in een labo dat verbonden is aan de KU Leuven. Onderzoeker Brecht De Causmaecker van KaHo Sint-Lieven sprak er van misleiding van de consument. Volgens hem wordt het festivalbier extra aangelengd met water.

 

Brouwers zijn "verbaasd"

De brouwers spreken de thesis tegen: volgens zowel Maes (Heineken) als Jupiler (AB InBev) wordt geen verschil gemaakt tussen bier voor festivals en ander bier. Ze gaan ervan uit dat de verklaring moet worden gezocht in de manier van onderzoeken. Aanlengen met water zou trouwens niet mogelijk zijn zonder dat dit merkbaar is aan de smaak van het product, heet het.

 

AB InBev liet het bier van Laundry Day overigens tegentesten in drie labo’s, wat volgens de brouwerijgroep telkens correcte waarden zou hebben opgeleverd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.