Volt: "Festivalbier bevat minder alcohol"

Volt: "Festivalbier bevat minder alcohol"

De pilsjes die op festivals worden verkocht, bevatten minder alcohol dan wordt aangegeven. Dat moet althans blijken uit een test in het tv-programma Volt, al reageren de betrokken brouwerijen minstens "verbaasd".

Lagere alcoholpercentages op festivals

Pils bevat normaal gezien 5,2 procent alcohol, maar een analyse van een pintje Jupiler dat deze zomer verkocht werd op Laundry Day in Antwerpen kwam slechts aan 3,85 procent. Ook op andere festivals werd ondermaats gescoord: Maes bleef op Marktrock steken op 4,36 procent, op Pukkelpop op 4,40 procent en op Crammerock op 4,92 procent.

 

De pilsjes die op de festivals werden gekocht, werden diepgevroren en vervolgens geanalyseerd in een labo dat verbonden is aan de KU Leuven. Onderzoeker Brecht De Causmaecker van KaHo Sint-Lieven sprak er van misleiding van de consument. Volgens hem wordt het festivalbier extra aangelengd met water.

 

Brouwers zijn "verbaasd"

De brouwers spreken de thesis tegen: volgens zowel Maes (Heineken) als Jupiler (AB InBev) wordt geen verschil gemaakt tussen bier voor festivals en ander bier. Ze gaan ervan uit dat de verklaring moet worden gezocht in de manier van onderzoeken. Aanlengen met water zou trouwens niet mogelijk zijn zonder dat dit merkbaar is aan de smaak van het product, heet het.

 

AB InBev liet het bier van Laundry Day overigens tegentesten in drie labo’s, wat volgens de brouwerijgroep telkens correcte waarden zou hebben opgeleverd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top