Winstalarm bij Walmart ondanks omzetgroei

Winstalarm bij Walmart ondanks omzetgroei

Ondanks een omzetgroei van 2,6% in zijn tweede kwartaal heeft Walmart, 's werelds grootste warenhuisgroep, zijn winstverwachting voor de rest van het jaar naar beneden bijgesteld. Dat komt onder meer door investeringen in e-commerce.

Vergelijkbare omzet status-quo

Walmart boekte in zijn tweede kwartaal een omzet van 120,1 miljard dollar (omgerekend zo'n 89,8 miljard euro). Dat is 3,3 miljard dollar meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, maar de vergelijkbare omzet trappelde wel ter plaatse. De kwartaalwinst kwam dan weer uit op 4,1 miljard dollar of +0,6%.

 

Tegelijk laat 's werelds grootste distributeur weten zijn winstverwachting te verlagen: tot nog toe ging het management uit van een winst tussen 5,10 en 5,45 dollar per aandeel, nu zal Walmart al blij zijn met iets tussen 4,90 en 5,15 dollar.

 

E-commerce +24%

De groep uit Bentonville, Arkansas, geeft zelf drie verklaringen voor het winstalarm: oplopende kosten voor de gezondheidszorg van werknemers, een hogere effectieve belastingvoet en vooral forsere investeringen in de uitbouw van zijn e-commerceactiviteiten.

 

Dat Walmart volop de kaart van de e-commerce trekt, hoeft niet te verwonderen. De internetverkoop steeg het voorbije kwartaal wereldwijd met 24% (bij constante wisselkoersen). In markten als de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China en Brazilië was er een "dubbelcijferige groei".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top