Winstalarm bij Walmart ondanks omzetgroei

Winstalarm bij Walmart ondanks omzetgroei

Ondanks een omzetgroei van 2,6% in zijn tweede kwartaal heeft Walmart, 's werelds grootste warenhuisgroep, zijn winstverwachting voor de rest van het jaar naar beneden bijgesteld. Dat komt onder meer door investeringen in e-commerce.

Vergelijkbare omzet status-quo

Walmart boekte in zijn tweede kwartaal een omzet van 120,1 miljard dollar (omgerekend zo'n 89,8 miljard euro). Dat is 3,3 miljard dollar meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, maar de vergelijkbare omzet trappelde wel ter plaatse. De kwartaalwinst kwam dan weer uit op 4,1 miljard dollar of +0,6%.

 

Tegelijk laat 's werelds grootste distributeur weten zijn winstverwachting te verlagen: tot nog toe ging het management uit van een winst tussen 5,10 en 5,45 dollar per aandeel, nu zal Walmart al blij zijn met iets tussen 4,90 en 5,15 dollar.

 

E-commerce +24%

De groep uit Bentonville, Arkansas, geeft zelf drie verklaringen voor het winstalarm: oplopende kosten voor de gezondheidszorg van werknemers, een hogere effectieve belastingvoet en vooral forsere investeringen in de uitbouw van zijn e-commerceactiviteiten.

 

Dat Walmart volop de kaart van de e-commerce trekt, hoeft niet te verwonderen. De internetverkoop steeg het voorbije kwartaal wereldwijd met 24% (bij constante wisselkoersen). In markten als de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China en Brazilië was er een "dubbelcijferige groei".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top