WK Voetbal legt AB InBev geen windeieren

WK Voetbal legt AB InBev geen windeieren

Dat het bier tijdens het WK Voetbal niet alleen in Brazilië maar ook daarbuiten flink zou vloeien, was te verwachten. Maar dat er zoveel pintjes zouden worden getapt - in Brazilië alleen al zo'n 420 miljoen extra - hielden zelfs de analisten niet voor mogelijk.

WK absolute hoogmis van het bier

Toegegeven, AB InBev profiteert ook mee van een overname (het Zuid-Koreaanse Oriental Brewery begin dit jaar) en van de synergie uit eerdere overnames (o.m. het Mexicaanse Grupo Modelo, bekend van Corona), maar de cijfers zijn wat ze zijn: dankzij het WK, waarvan de Belgisch-Braziliaans-Amerikaanse biergigant een van de hoofdsponsors was, werd er veel meer bier gedronken.

 

AB InBev verkocht het voorbije kwartaal liefst 119 miljoen hectoliter bier, zomaar even 12% meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Alleen al in Brazilië zou het om 1,4 miljoen hectoliter extra gaan (+7,6%), goed voor 420 miljoen pintjes. Ook in andere landen was het bingo: +13,5% in Groot-Brittannië, +9,3% in ons land, +4,6% in China, +3,2% in Duitsland en +1,5% in Mexico.

 

Tweede kartaal nog beter dan verwacht

Enkel in het zwaar door de crisis getroffen Argentinië verkocht AB InBev fors minder bier (-8,9%). Zelfs de verloren finale deed de Argentijnen niet massaal naar het bier grijpen. Een daling was er ook in de Verenigde Staten (-3,4%), waar Budweiser en Bud Light hun marktaandeel jaar na jaar zien dalen.

 

Door die volumegroei wist AB InBev nog beter te doen dan de analisten hadden verwacht. Zo steeg de omzet tot 12,2 miljard dollar (analisten gingen uit van 12 miljard). De bedrijfswinst voor afschrijvingen groeide tot 4,85 miljard dollar (de verwachting was 4,53 miljard) en de groepswinst bedroeg 2,6 miljard dollar (analisten hadden gerekend op 2,18 miljard).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top