WK Voetbal legt AB InBev geen windeieren

WK Voetbal legt AB InBev geen windeieren

Dat het bier tijdens het WK Voetbal niet alleen in Brazilië maar ook daarbuiten flink zou vloeien, was te verwachten. Maar dat er zoveel pintjes zouden worden getapt - in Brazilië alleen al zo'n 420 miljoen extra - hielden zelfs de analisten niet voor mogelijk.

WK absolute hoogmis van het bier

Toegegeven, AB InBev profiteert ook mee van een overname (het Zuid-Koreaanse Oriental Brewery begin dit jaar) en van de synergie uit eerdere overnames (o.m. het Mexicaanse Grupo Modelo, bekend van Corona), maar de cijfers zijn wat ze zijn: dankzij het WK, waarvan de Belgisch-Braziliaans-Amerikaanse biergigant een van de hoofdsponsors was, werd er veel meer bier gedronken.

 

AB InBev verkocht het voorbije kwartaal liefst 119 miljoen hectoliter bier, zomaar even 12% meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Alleen al in Brazilië zou het om 1,4 miljoen hectoliter extra gaan (+7,6%), goed voor 420 miljoen pintjes. Ook in andere landen was het bingo: +13,5% in Groot-Brittannië, +9,3% in ons land, +4,6% in China, +3,2% in Duitsland en +1,5% in Mexico.

 

Tweede kartaal nog beter dan verwacht

Enkel in het zwaar door de crisis getroffen Argentinië verkocht AB InBev fors minder bier (-8,9%). Zelfs de verloren finale deed de Argentijnen niet massaal naar het bier grijpen. Een daling was er ook in de Verenigde Staten (-3,4%), waar Budweiser en Bud Light hun marktaandeel jaar na jaar zien dalen.

 

Door die volumegroei wist AB InBev nog beter te doen dan de analisten hadden verwacht. Zo steeg de omzet tot 12,2 miljard dollar (analisten gingen uit van 12 miljard). De bedrijfswinst voor afschrijvingen groeide tot 4,85 miljard dollar (de verwachting was 4,53 miljard) en de groepswinst bedroeg 2,6 miljard dollar (analisten hadden gerekend op 2,18 miljard).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top