WK Voetbal legt AB InBev geen windeieren

WK Voetbal legt AB InBev geen windeieren

Dat het bier tijdens het WK Voetbal niet alleen in Brazilië maar ook daarbuiten flink zou vloeien, was te verwachten. Maar dat er zoveel pintjes zouden worden getapt - in Brazilië alleen al zo'n 420 miljoen extra - hielden zelfs de analisten niet voor mogelijk.

WK absolute hoogmis van het bier

Toegegeven, AB InBev profiteert ook mee van een overname (het Zuid-Koreaanse Oriental Brewery begin dit jaar) en van de synergie uit eerdere overnames (o.m. het Mexicaanse Grupo Modelo, bekend van Corona), maar de cijfers zijn wat ze zijn: dankzij het WK, waarvan de Belgisch-Braziliaans-Amerikaanse biergigant een van de hoofdsponsors was, werd er veel meer bier gedronken.

 

AB InBev verkocht het voorbije kwartaal liefst 119 miljoen hectoliter bier, zomaar even 12% meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Alleen al in Brazilië zou het om 1,4 miljoen hectoliter extra gaan (+7,6%), goed voor 420 miljoen pintjes. Ook in andere landen was het bingo: +13,5% in Groot-Brittannië, +9,3% in ons land, +4,6% in China, +3,2% in Duitsland en +1,5% in Mexico.

 

Tweede kartaal nog beter dan verwacht

Enkel in het zwaar door de crisis getroffen Argentinië verkocht AB InBev fors minder bier (-8,9%). Zelfs de verloren finale deed de Argentijnen niet massaal naar het bier grijpen. Een daling was er ook in de Verenigde Staten (-3,4%), waar Budweiser en Bud Light hun marktaandeel jaar na jaar zien dalen.

 

Door die volumegroei wist AB InBev nog beter te doen dan de analisten hadden verwacht. Zo steeg de omzet tot 12,2 miljard dollar (analisten gingen uit van 12 miljard). De bedrijfswinst voor afschrijvingen groeide tot 4,85 miljard dollar (de verwachting was 4,53 miljard) en de groepswinst bedroeg 2,6 miljard dollar (analisten hadden gerekend op 2,18 miljard).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Back to top