WK Voetbal legt AB InBev geen windeieren | RetailDetail

WK Voetbal legt AB InBev geen windeieren

WK Voetbal legt AB InBev geen windeieren

Dat het bier tijdens het WK Voetbal niet alleen in Brazilië maar ook daarbuiten flink zou vloeien, was te verwachten. Maar dat er zoveel pintjes zouden worden getapt - in Brazilië alleen al zo'n 420 miljoen extra - hielden zelfs de analisten niet voor mogelijk.

WK absolute hoogmis van het bier

Toegegeven, AB InBev profiteert ook mee van een overname (het Zuid-Koreaanse Oriental Brewery begin dit jaar) en van de synergie uit eerdere overnames (o.m. het Mexicaanse Grupo Modelo, bekend van Corona), maar de cijfers zijn wat ze zijn: dankzij het WK, waarvan de Belgisch-Braziliaans-Amerikaanse biergigant een van de hoofdsponsors was, werd er veel meer bier gedronken.

 

AB InBev verkocht het voorbije kwartaal liefst 119 miljoen hectoliter bier, zomaar even 12% meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Alleen al in Brazilië zou het om 1,4 miljoen hectoliter extra gaan (+7,6%), goed voor 420 miljoen pintjes. Ook in andere landen was het bingo: +13,5% in Groot-Brittannië, +9,3% in ons land, +4,6% in China, +3,2% in Duitsland en +1,5% in Mexico.

 

Tweede kartaal nog beter dan verwacht

Enkel in het zwaar door de crisis getroffen Argentinië verkocht AB InBev fors minder bier (-8,9%). Zelfs de verloren finale deed de Argentijnen niet massaal naar het bier grijpen. Een daling was er ook in de Verenigde Staten (-3,4%), waar Budweiser en Bud Light hun marktaandeel jaar na jaar zien dalen.

 

Door die volumegroei wist AB InBev nog beter te doen dan de analisten hadden verwacht. Zo steeg de omzet tot 12,2 miljard dollar (analisten gingen uit van 12 miljard). De bedrijfswinst voor afschrijvingen groeide tot 4,85 miljard dollar (de verwachting was 4,53 miljard) en de groepswinst bedroeg 2,6 miljard dollar (analisten hadden gerekend op 2,18 miljard).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.