Wordt Belgische chocolade eindelijk beschermd merk? | RetailDetail

Wordt Belgische chocolade eindelijk beschermd merk?

Wordt Belgische chocolade eindelijk beschermd merk?

Belgische chocolade moet een beschermd merk worden, vindt de Belgische minister Johan Vande Lanotte van Economie en Consumentenzaken. De naam van de wereldberoemde Belgische chocolade is nu niet beschermd en kan door iedereen gebruikt en dus ook misbruikt worden.

Schade voor imago

Momenteel kan iedereen beweren dat hij Belgische chocolade maakt of verkoopt, ook als dat niet zo is. Dat levert schade op aan het imago van het product en aan de concurrentiepositie van de chocoladeproducenten, die de benaming Belgische chocolade terecht gebruiken, vindt Vande Lanotte. Hij denkt er aan om de chocolade onder te brengen onder een Europese beschermingsregel voor streekproducten, waar bijvoorbeeld ook Ardense ham onder valt.

 

De chocoladesector is belangrijk voor de Belgische voedingsindustrie: de omzet en uitvoer van Belgische chocolade stijgt al meer dan tien jaar. In 2011 was de omzet 4,3 miljard euro en er werd voor 2,4 miljard euro uitgevoerd. Het handelssaldo bedroeg in dat jaar 1,25 miljard euro. Ook de werkgelegenheid in de chocoladebranche is navenant; 6.400 mensen verdienen er hun boterham.

 

Merkonderzoek

Reden genoeg om te onderzoeken hoe Belgische chocolade een beschermd merk kan worden: er wordt onder meer gedacht aan maatregelen met betrekking tot oorsprongsbepalingen en de bescherming via geografische aanduidingen en collectieve merken, aldus Vande Lanotte.

 

Hij zal de mogelijkheden onderzoeken die de EU-verordening inzake kwaliteitsregelingen voor landbouwproducten en levensmiddelen biedt. Daarvoor moet de sector een productdossier indienen waarin de link tussen het geografisch gebied en de kwaliteit of faam van het product wordt aangetoond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".