Wordt Belgische chocolade eindelijk beschermd merk?

Wordt Belgische chocolade eindelijk beschermd merk?

Belgische chocolade moet een beschermd merk worden, vindt de Belgische minister Johan Vande Lanotte van Economie en Consumentenzaken. De naam van de wereldberoemde Belgische chocolade is nu niet beschermd en kan door iedereen gebruikt en dus ook misbruikt worden.

Schade voor imago

Momenteel kan iedereen beweren dat hij Belgische chocolade maakt of verkoopt, ook als dat niet zo is. Dat levert schade op aan het imago van het product en aan de concurrentiepositie van de chocoladeproducenten, die de benaming Belgische chocolade terecht gebruiken, vindt Vande Lanotte. Hij denkt er aan om de chocolade onder te brengen onder een Europese beschermingsregel voor streekproducten, waar bijvoorbeeld ook Ardense ham onder valt.

 

De chocoladesector is belangrijk voor de Belgische voedingsindustrie: de omzet en uitvoer van Belgische chocolade stijgt al meer dan tien jaar. In 2011 was de omzet 4,3 miljard euro en er werd voor 2,4 miljard euro uitgevoerd. Het handelssaldo bedroeg in dat jaar 1,25 miljard euro. Ook de werkgelegenheid in de chocoladebranche is navenant; 6.400 mensen verdienen er hun boterham.

 

Merkonderzoek

Reden genoeg om te onderzoeken hoe Belgische chocolade een beschermd merk kan worden: er wordt onder meer gedacht aan maatregelen met betrekking tot oorsprongsbepalingen en de bescherming via geografische aanduidingen en collectieve merken, aldus Vande Lanotte.

 

Hij zal de mogelijkheden onderzoeken die de EU-verordening inzake kwaliteitsregelingen voor landbouwproducten en levensmiddelen biedt. Daarvoor moet de sector een productdossier indienen waarin de link tussen het geografisch gebied en de kwaliteit of faam van het product wordt aangetoond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top