Wordt Belgische chocolade eindelijk beschermd merk? | RetailDetail

Wordt Belgische chocolade eindelijk beschermd merk?

Wordt Belgische chocolade eindelijk beschermd merk?

Belgische chocolade moet een beschermd merk worden, vindt de Belgische minister Johan Vande Lanotte van Economie en Consumentenzaken. De naam van de wereldberoemde Belgische chocolade is nu niet beschermd en kan door iedereen gebruikt en dus ook misbruikt worden.

Schade voor imago

Momenteel kan iedereen beweren dat hij Belgische chocolade maakt of verkoopt, ook als dat niet zo is. Dat levert schade op aan het imago van het product en aan de concurrentiepositie van de chocoladeproducenten, die de benaming Belgische chocolade terecht gebruiken, vindt Vande Lanotte. Hij denkt er aan om de chocolade onder te brengen onder een Europese beschermingsregel voor streekproducten, waar bijvoorbeeld ook Ardense ham onder valt.

 

De chocoladesector is belangrijk voor de Belgische voedingsindustrie: de omzet en uitvoer van Belgische chocolade stijgt al meer dan tien jaar. In 2011 was de omzet 4,3 miljard euro en er werd voor 2,4 miljard euro uitgevoerd. Het handelssaldo bedroeg in dat jaar 1,25 miljard euro. Ook de werkgelegenheid in de chocoladebranche is navenant; 6.400 mensen verdienen er hun boterham.

 

Merkonderzoek

Reden genoeg om te onderzoeken hoe Belgische chocolade een beschermd merk kan worden: er wordt onder meer gedacht aan maatregelen met betrekking tot oorsprongsbepalingen en de bescherming via geografische aanduidingen en collectieve merken, aldus Vande Lanotte.

 

Hij zal de mogelijkheden onderzoeken die de EU-verordening inzake kwaliteitsregelingen voor landbouwproducten en levensmiddelen biedt. Daarvoor moet de sector een productdossier indienen waarin de link tussen het geografisch gebied en de kwaliteit of faam van het product wordt aangetoond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.