Wordt Belgische chocolade eindelijk beschermd merk?

Wordt Belgische chocolade eindelijk beschermd merk?

Belgische chocolade moet een beschermd merk worden, vindt de Belgische minister Johan Vande Lanotte van Economie en Consumentenzaken. De naam van de wereldberoemde Belgische chocolade is nu niet beschermd en kan door iedereen gebruikt en dus ook misbruikt worden.

Schade voor imago

Momenteel kan iedereen beweren dat hij Belgische chocolade maakt of verkoopt, ook als dat niet zo is. Dat levert schade op aan het imago van het product en aan de concurrentiepositie van de chocoladeproducenten, die de benaming Belgische chocolade terecht gebruiken, vindt Vande Lanotte. Hij denkt er aan om de chocolade onder te brengen onder een Europese beschermingsregel voor streekproducten, waar bijvoorbeeld ook Ardense ham onder valt.

 

De chocoladesector is belangrijk voor de Belgische voedingsindustrie: de omzet en uitvoer van Belgische chocolade stijgt al meer dan tien jaar. In 2011 was de omzet 4,3 miljard euro en er werd voor 2,4 miljard euro uitgevoerd. Het handelssaldo bedroeg in dat jaar 1,25 miljard euro. Ook de werkgelegenheid in de chocoladebranche is navenant; 6.400 mensen verdienen er hun boterham.

 

Merkonderzoek

Reden genoeg om te onderzoeken hoe Belgische chocolade een beschermd merk kan worden: er wordt onder meer gedacht aan maatregelen met betrekking tot oorsprongsbepalingen en de bescherming via geografische aanduidingen en collectieve merken, aldus Vande Lanotte.

 

Hij zal de mogelijkheden onderzoeken die de EU-verordening inzake kwaliteitsregelingen voor landbouwproducten en levensmiddelen biedt. Daarvoor moet de sector een productdossier indienen waarin de link tussen het geografisch gebied en de kwaliteit of faam van het product wordt aangetoond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe. Het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top