RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Torfs naar 500.000 paar online schoenen in 2019

icon
Mode12 september, 2018

 

Schoenenketen Torfs viert haar 70e verjaardag: een goed moment om vooruit te blikken. Wouter Torfs ziet de webshop als motor voor toekomstige groei, maar belooft meteen ook dat alle winkels blijven bestaan.

 

Drie miljoen paar schoenen per jaar

E-commerce vormt vandaag de grootste groeier bij de keten en neemt dan ook het grootste deel van het logistieke centrum in Temse in beslag. De pers mocht naar aanleiding van de zeventigste verjaardag van de schoenenretailer een blik achter de schermen werpen. Het hart van de logistiek is de verdeelmachine: hier worden 30.000 schoenen per dag uitgepakt van zodra ze door de leverancier worden geleverd en automatisch gesorteerd volgens de winkel waar ze naartoe gaan. Elke winkel heeft zo een eigen loopband, inclusief de webshop.

 

“In voorraad hebben we in het logistiek centrum plaats voor 150.000 paar schoenen voor de webshop en 350.000 paar voor de winkels. Er komen hier zo’n 1,5 miljoen paar schoenen per seizoen binnen, dus circa 3 miljoen per jaar”, legt CEO Wouter Torfs uit.

 

Logistiek centrum klaar voor automatisering

Hoewel de winkels nog altijd goed zijn voor 85% van de omzet, is de digitalisering duidelijk aan de gang : “De webshop is de motor van de groei en wordt ook de motor van de winkels”, aldus de topman. “Het zijn spannende tijden, maar we geloven echt in omnichannel.” Een voorbeeld: het aanbod online is dubbel zo groot als in de winkels en laat zo ook toe om te testen of artikels een trend worden en dus ook naar de fysieke winkels kunnen. 

 

De keten verkoopt naar eigen zeggen gemiddeld 8.500 schoenen per dag, waarvan 2.500 paar in de Belgische webshop. Er zijn nu al online pieken tot 5.000 paar per dag, maar in 2019 moet 5.000 paar schoenen de standaard worden. De online groei bedroeg dit jaar 20% en ook volgend jaar rekent Torfs op eenzelfde stijging. Het logistieke centrum is dan ook klaar voor de groei en voor automatisering: een nieuwe, vandaag nog halflege hal voorziet plaats voor 3.000 paletten en is twintig meter hoog, zodat later mogelijk ook robotten er zelfstandig aan de slag kunnen. “Die automatisering wordt op termijn interessant als we verder groeien, nu nog niet.”

 

Nieuwe verpakking en baseline

Torfs onthult voor zijn verjaardag een nieuwe baseline en een nieuwe verpakking voor pakketjes van de webshop. Sinds vorige week zijn de dozen geel in plaats van wit en prijkt de baseline ‘sterk in je schoenen’ erop. Weldra is de nieuwe verpakking er ook voor Franstalig België, waar Torfs sinds dit jaar een winkel in Libramont en een webshop heeft. Volgend jaar komt daar nog een winkel in Dinant bij. 

 

Van alle online pakketjes gaat 15% naar Nederland via PostNL, terwijl 20% van de klanten ze ophaalt in de winkel. Daardoor heeft Torfs naar eigen zeggen een laag retourpercentage van 10%. Het gouden deel van de dag? Tussen 7 uur en 10 uur ’s avonds, al schuiven die pieken naar steeds later op de avond op. Het is bijgevolg soms haasten wanneer bpost om half elf ’s avonds de laatste pakketjes komt halen.

 

“Er zullen geen Torfs-winkels verdwijnen”

De online groei brengt de fysieke winkel weliswaar niet in gevaar, belooft Wouter Torfs. De keten heeft een ambitieus investeringsplan, waarbij het nieuwste winkelconcept volgend jaar versneld wordt uitgerold. Die winkels moeten meer lifestyle-winkels zijn, met naast een speelruimte en een koffiebar ook een ruimer assortiment. 

 

“We gaan diversifiëren: we brengen in de vernieuwde winkels ook spulletjes zoals agenda’s, brillen en kussens”, vertelt Torfs. Al blijkt voldoende marge halen uit dergelijke prullaria nog een opgave, toch werkt het nieuwe concept: eind augustus draaiden de winkels een klein verlies, maar de vernieuwde vestigingen doen het tot 15% beter. Wat Torfs doet besluiten: “Er zullen geen Torfs-winkels verdwijnen! Er gaan nog wel winkels sluiten, maar niet bij ons.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN