RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Uniek & Authentiek
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Uniek & Authentiek] Hoe In ’t Boerke jongeren naar de fysieke winkel lokt

icon
Mode19 mei, 2025

Werkkledij is een trendy modeartikel geworden: met een uniek assortiment en een eigenzinnige koers weet de Antwerpse speciaalzaak In ’t Boerke jonge shoppers aan te trekken. “Ze moeten naar de winkel komen”, zegt zaakvoerster Ingrid Brisé.

Familiezaak

Als sinds 1912 vinden shoppers bij In ’t Boerke een ruim aanbod trendy werkbroeken, sweaters, T-shirts, polo’s, werkschoenen, medische kleding en horecakledij, die desgewenst gepersonaliseerd wordt. Brisé zet een traditie voort die begon met haar grootmoeder, die de winkel begon nadat de textielwinkel waar ze werkte – met de naam In Den Boer – de activiteiten stopzette. Sinds 1933 bevindt de zaak zich in het huidige pand, in de Hoogstraat 41.

“De winkel is altijd in de familie gebleven. Ik liep hier al rond als kind, maar ik had er eigenlijk weinig aandacht voor. Mijn ouders hadden ook nooit tijd. Het was eigenlijk niet mijn bedoeling om de zaak over te nemen, ik wilde liever in de verpleging gaan, maar mijn grootvader drong erop aan dat ik het toch zou doen. Ik nam de winkel dan van mijn vader over toen hij met pensioen ging, in 1985.”

Kleurrijk

De onderneemster pakte het dan wel op haar eigenzinnige manier aan: “Ik was altijd een beetje een rebel. Oorspronkelijk verkocht de zaak algemeen textiel: ondergoed, nachtkleding, kinderkleding, handdoeken… Ik heb het assortiment aangepast: nacht- en kinderkledij ging eruit, werkkledij werd de focus.” In de jaren 1950 en 1960 maakte In ’t Boerke al stofjassen voor de chauffeurs van vervoersmaatschappij MIVA, de voorloper van De Lijn.

“Mijn werkkledij is wel ‘met een hoek af’. De stukken worden meer en meer als bovenkledij gedragen, het is een casual modeartikel geworden. Vroeger was ons aanbod vooral blauw en grijs. Na Covid ben ik met kleuren begonnen. Overalls en tuinbroeken in vrolijke kleuren, die verkopen goed. Mijn best verkopende artikel blijft wel medische kledij, voor verpleging en verzorging.” Klanten kunnen die kledij in het eigen atelier laten personaliseren met borduur- of drukwerk.

“Online is een ramp”

Het pand in de levendige Hoogstraat is eigendom van Brisé, een belangrijk voordeel nu ze het stilaan iets rustiger aan doet. “Ik doe het nog heel graag hoor, niksen kan ik niet. Maar ik ga wel wat vaker op vakantie. Dan gaat de winkel gewoon dicht, mijn klanten weten dat.” Tot die klantenkring behoren veel vaste klanten uit de horeca, maar ook de televisie, Studio 100, het ballet. “Balletdansers die hier een overal komen passen met enkele danspassen, dat vind ik leuk. Maar hier komen ook passanten en toeristen. ‘Als we het niet vinden, gaan we naar ’t Boerke’, zeggen de mensen. Dat is altijd zo geweest. Antwerpenaars kennen ons.”

En ook jongeren weten deze speciaalzaak te vinden. “De online mentaliteit vind ik een ramp, maar ik weet wel jonge mensen terug naar de winkel te lokken. Zij vinden het leuk om kledij te passen, de kleur en het model te zien, een babbel te doen. Ik heb daar veel voldoening van. Het gebeurt wel dat ze me mailen of bellen, maar ik ben onverbiddelijk: ze moeten naar de winkel komen. Ik neem ook niks retour.”

Waarom komen de mensen naar hier? Wat is er uniek? “Het assortiment. Ik kijk naar het modebeeld van zomer en winter en ik pas de etalage aan. Eigenlijk ben ik te goedkoop, zeggen mijn kinderen. Maar ik verkoop liever doorheen het jaar, in plaats van enkel in de soldenperiode tegen 50% korting. Ik doe ook niet mee met Black Friday.”

Geen opvolging

Van de concurrentie heeft In ’t Boerke geen schrik: “Het zijn collega’s. Ze pakken het anders aan. Ik heb voorraad: dat kost geld, maar klanten weten dat ze hier meteen kunnen meenemen wat ze nodig hebben. Avondscholen komen hier voor koksmutsen, vesten, broeken… omdat andere winkels dat niet in huis hebben. Ik blijf investeren zolang het kan.” Maar digitalisering is aan Brisé niet besteed: “Ik ken mijn voorraad van buiten. Op elk artikel een code aanbrengen? Wie gaat dat allemaal doen? Van één maat damesschorten heb ik acht verschillende modellen. En ik heb zeven maten. Bestellen doe ik per twee à drie stuks. Mijn leveranciers vinden dat oké.”

Hoe lang deze winkel nog open blijft, is een open vraag. “Ik sta elke dag met plezier op om te gaan werken, maar ik ga nu ook niet met een rollator in de winkel staan. Niemand van mijn drie kinderen gaat de zaak overnemen: ze hebben geen interesse. Zonde, want het is een unieke zaak. Er zijn de afgelopen jaren enkele gesprekken geweest, maar die sprongen af. Misschien daagt er nog iemand op. Ik ben daar niet echt mee bezig, vandaag is vandaag en morgen is morgen.”

Dit is de elfde aflevering van de artikelreeks ‘Uniek & Authentiek’, waarin hoofdredacteur Stefan Van Rompaey van RetailDetail en internationaal retailexpert Erik Van Heuven in de retailgeschiedenis van Antwerpen duiken en elke maand een oude en authentieke Antwerpse handelszaak in de kijker zetten. Eerder schreven ze samen het boek Future of Department Stores (Lannoo Campus, 2020) en de gelijknamige de artikelenreeks met Europese CEO’s en eigenaars van warenhuizen.  

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode13 juni, 2025
    [In Beeld] H&M test premium-kindermode in Galeries Lafayette

    H&M heeft een eerste shop-in-shop in het prestigieuze warenhuis Galeries Lafayette Haussmann in Parijs geopend. De Zweedse modeketen presenteert er haar premium-kinderlijn ‘H&M Adorables’ aan een nieuw publiek.

  • François-Henri Pinault met echtgenote Salma Hayek op de rode loper.
    icon
    Mode13 juni, 2025
    Zet François-Henri Pinault stap opzij bij Kering?

    François-Henri Pinault, die andere Franse luxekoning naast LVMH-topman Bernard Arnault, zou willen aftreden als CEO van Kering. De verandering komt op een moment dat de holding achter Gucci en Yves Saint Laurent het moeilijk heeft. Strategische herschikking aan de top François-Henri Pinault (63) zou aan een splitsing van zijn dubbele...

  • icon
    Mode12 juni, 2025
    My Jewellery vindt groeigeld bij investeerder

    De investeringsmaatschappij Freshstream stapt in het kapitaal van My Jewellery. Het kleding- en sieradenmerk was al sinds november op zoek naar externe investeerders om internationaal verder te kunnen groeien.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN