RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Van de Velde stevent af op eerste daling jaaromzet

icon
Mode25 augustus, 2012

Zwak eerste halfjaar

In de zopas gepubliceerde halfjaarresultaten bevestigt de lingeriegroep de inhoud van zijn trading update begin juli: “De omzet groeide in de eerste jaarhelft 2012 met 0,9% (van 97,9 miljoen euro naar 98,7 miljoen euro). Op vergelijkbare basis (inclusief vergelijkbare leveringen en exclusief de retailomzet van Rigby & Peller UK) daalde de geconsolideerde omzet met 2,8%.”

 

Het EBITDA (de winst voor aftrek van belastingen, interesten en afschrijvingen) daalde met 8% tot 31,3 miljoen euro, terwijl de nettowinst zakte tot 22,6 miljoen euro (ook al -8%). Een gevolg van de dalende groothandelsomzet (-3%) en de verhoogde uitgaven voor “onlangs doorgevoerde groeibevorderende (marketing en expansie van de retailorganisatie), klinkt het in Schellebelle.

 

Intimacy blijft zorgenkind

De versterkte focus op de retail – met de overname van de Amerikaanse lingerieketen Intimacy als hoofdvogel – heeft Van de Velde het voorbije halfjaar serieus parten gespeeld. De omzet van Intimacy daalde met ongeveer 10% in lokale munt en met 1,5% in euro. “Een rechtstreeks gevolg van een inconsequente marketing en het lokaal management, dat pas sinds 1 mei in handen is van de groep”, aldus CEO Ignace Van Doorselaere. De groep, die momenteel bezig is met een verbouwingsprogramma in de Amerikaanse winkels, rekent op een kentering van de toestand begin 2013.

 

In Europa stijgt de retailomzet bij Rigby & Peller met meer dan 8% door de opening van nieuwe winkels in Duitsland en Spanje. De retailomzet bij Rigby & Peller in het Verenigd Koninkrijk draagt bij voor omgerekend 5,5 miljoen euro, goed voor een groei van circa 4,5% op een vergelijkbare basis tegenover de eerste 6 maanden van vorig jaar.

 

Vrees voor omzet- en winstdaling

“2012 blijft een moeilijk jaar en een groei van de geconsolideerde omzet kunnen we nog niet bevestigen”, schrijft de lingerieproducent. “Van de Velde blijft extra middelen investeren in o.a. marketing- en verkoopprogramma‟s en retail. Op basis van bovenstaande verwacht Van de Velde eveneens dat de EBITDA-daling voor 2012 in lijn zal liggen met de daling tijdens het eerste halfjaar“, in de buurt van de 8% dus.

 

Als die voorspelling bewaarheid wordt, zou dat meteen de eerste keer zijn sinds de beursgang in 1997 dat Vande Velde een omzetdaling op jaarbais moet opbiechten en pas de tweede winstdaling sinds 2008. Van de Velde is vooral bekend van merken als Marie Jo en Prima Donna,

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode10 november, 2025
    [Opinie] Waarom Shein helemaal geen winkeltje wil spelen

    Terwijl Frankrijk protesteert tegen de komst van Shein in warenhuis BHV Marais, speelt zich op de achtergrond een heel ander verhaal af. Een verhaal dat weinig te maken heeft met de winkelstraat, en alles met datastromen, retargeting en schaal.

  • icon
    Mode10 november, 2025
    Strafonderzoek naar faillissement FNG nadert ontknoping

    Het gerechtelijk onderzoek naar het faillissement van modegroep FNG (de vroegere eigenaar van Brantano, Fred & Ginger, Miss Etam en meer) komt in de eindfase. De onderzoeksrechter heeft het dossier overgemaakt aan het Antwerpse parket, dat nu werkt aan een eindvordering.

  • icon
    Mode7 november, 2025
    Consolidatie in luxetweedehands: Labellov neemt Designer Wish Bags over

    Het Belgische platform voor tweedehands luxemode Labellov neemt branchegenoot Designer Wish Bags over. Tegelijkertijd krijgt het bedrijf een nieuwe topvrouw: Babs Van de Mierop (Bain & Company) wordt CEO.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN