RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Bedrijven Zalando
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando krijgt coronatik, maar houdt vertrouwen

icon
Mode4 augustus, 2022

De coronapandemie speelt Zalando op een onverwachte manier parten: de lat werd – naar eigen zeggen – vorig jaar zo hoog gelegd, dat dit jaar nóg beter doen er niet inzat. De Duitse modewebshop wist wel meer klanten te bekoren, maar die vulden hun mandjes minder dan voordien. Indicatoren als omzet en winst bleven daardoor vlak of kregen zelfs een flinke tik.

Meer (maar kleinere) winkelmandjes

Eerst het goede nieuws voor Zalando: ze blijven hun klantenbasis uitbouwen. Dat geldt vooral voor het getrouwheidsprogramma Zalando Plus (dat er op één jaar tijd 164% meer leden bij kreeg) als voor het totale aantal actieve klanten (+11% naar 49 miljoen). Al die klanten bestelden bovendien nog iets vaker dan vorig jaar: gemiddeld 5,2 keer, tegenover 5,0 een jaar eerder.

Wel stopte elke Zalando-klant gemiddeld twee euro minder in zijn winkelmandje, wat erin resulteerde dat het bruto handelsvolume precies gelijk bleef op 3,78 miljard euro. Een succes, vindt Zalando zelf, aangezien de vergelijkingsbasis bijzonder hoog lag: in het tweede kwartaal van 2021 tekende Zalando een groei van 40% op. De eigen inkomsten van Zalando gingen wel met 4% omlaag, om uit te komen op 2,6 miljard euro.

Daarmee is het tweede kwartaal zelfs nog minder goed dan het eerste: toen steeg het brutovolume nog met 1% en daalde de eigen omzet met slechts 1,5%.

Kosten drukken op winst

Minder inkomsten en hogere kosten, dat betekent lagere marges: de economische omstandigheden schaafden meer dan de helft van de winstmarge (van 6,7% naar 3,0%) en dus ging ook de aangepaste ‘EBIT’ met zowat tweederde naar beneden (naar 77,4 miljoen euro). De nettowinst kreeg zelfs een nog grotere klap: die ging van 120 miljoen euro naar amper 14 miljoen.

De Duitsers zien wel licht aan de einde van de tunnel (en hopen zelfs al aan het einde van die tunnel geraakt te zijn). De “succesvolle implementatie om ons aan te passen aan de economische omstandigheden” zou moeten resulteren in een betere rentabiliteit in de tweede jaarhelft, klinkt het in een persbericht.

Vol vertrouwen

Financieel directeur Sandra Dembeck houdt de moed er dan ook in: “Dankzij onze gezonde financiële toestand kunnen we blijven investeren in ons technologieplatform en in onze logistieke infrastructuur, zodat we onze op de langere termijn kunnen blijven groeien.” De terugkeer naar groei moet er dus al in deze jaarhelft komen, dankzij “onze focus op efficiëntie en maatregelen om de marges te verbeteren”.

Voor het volledige boekjaar 2022 handhaaft het bedrijf dan ook zijn verwachte groei van zowel brutohandelsvolume (met 3 tot 7%) als eigen omzet (met 0 tot 3%). En voor de volledigheid: over de geruchtmakende Amerikaanse expansie rept Zalando alvast met geen woord…

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN