BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Companies Zalando
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando raakt pedalen kwijt na coronaklim

iconMode5 mei, 2022
Shutterstock.com

Hoewel Zalando vorig kwartaal 5% meer klanten bediende, verloor de modemarktplaats omzet en steeg het verlies. Plots kelderde de verkoop en de Duitsers wisten niet hoe te reageren.

Duik in het rood

Zalando ontpopt zich steeds meer tot een echt platform, een draaischijf waar modemerken en consumenten elkaar vinden, in plaats van zijn vroegere functie als retailer. In het voorbije eerste kwartaal steeg het aantal aangesloten merken en handelaars opnieuw sterk en vandaag dankt Zalando al 32% van alle verkopen aan platformverkopers.

Op die manier steeg het aantal actieve klanten vorig kwartaal met 5,2%, maar daar stopt het goede nieuws wel. De omzet stagneerde en klokte af op 2,2 miljard euro, goed voor slechts 1% meer verkopen (brutovolume) en zelfs 1,5% minder netto-omzet. Ook dook de Duitse modespeler weer in het rood met een aangepast EBIT van -51,8 miljoen euro, oftewel een winstmarge van -2,4%.

Plotse crash van de vraag

Aan het begin van het kwartaal zag Zalando de vraag plots kelderen, legt co-CEO Robert Gentz uit in een perscall. Het bedrijf heeft toen de marketinguitgaven de hoogte in gejaagd, maar zelfs dat bleek geen zin te hebben. Sindsdien zijn de promoties dus weer teruggeschroefd.

De hoge energieprijzen en arbeidstekorten zorgden ook voor hogere fulfilmentkosten. Elke bestelling kost Zalando nu 10% meer dan een jaar geleden. Gentz wil daarom een minimum ordervolume gaan opleggen in meer landen – momenteel is dat er al in negen markten.

De topman bevestigt bovendien dat het assortiment niet was aangepast aan de terugkeer naar kantoor. Zalando zit met heel wat overstocks van ‘casual’ kledij en heeft heel snel meer andere producten moeten inkopen via groothandels.

“E-commerce kan nog groeien”

De cijfers mogen evenwel niet verwonderen na de uitzonderlijke piek tijdens de coronapandemie. Lockdowns en coronabeperkingen zorgden ervoor dat consumenten hun toevlucht wel moesten nemen tot e-commerce, maar nu is er weer meer keuze. De markt is ook bijzonder volatiel, beklemtoont Gentz: door de oorlog in Oekraïne ebben mensen andere dingen aan hun hoofd en de problemen in de toeleveringsketen spelen parten.

Op lange termijn verwacht de directie nochtans geen impact. Zalando houdt vast aan zijn ambities om in 2025 meer dan dertig miljard euro verkoopvolume te bereiken en breidt dit jaar uit naar Hongarije en Roemenië. “Als platform zijn we wendbaarder”, stelt Gentz, die nog veel potentieel ziet om inefficiënties uit de Europese moderetail te halen en rotsvast gelooft dat e-commerce nog altijd niet volgroeid is.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Zalando verliest omzet en duikt in het rood. Ineens kelderde de verkoop en de Duitse modespeler wist niet hoe te reageren.

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode19 mei, 2022
    Olivier Van den Bossche keert terug naar Inno-moeder Galeria

    Olivier van den Bossche, eerder 14 jaar topman in het bedrijf, komt terug thuis bij Galeria Karstadt Kaufhof. De huidige COO van Rituals wordt Managing Director Sales bij de Duitse warenhuisgroep.

  • iconMode18 mei, 2022
    Wouter Torfs stopt bij ‘zijn’ schoenenketen, Lise Conix volgt op

    Wouter Torfs, al 35 jaar het gezicht van familiebedrijf Schoenen Torfs, stapt op. Hij gaat voor een radicale carrièreswitch en gaat non-profitorganisatie CAW leiden. Een opvolger wordt deze zomer aangeduid.

  • iconMode17 mei, 2022
    Krein Bons neemt na 26 jaar afscheid van vanHaren

    Krein Bons, 26 jaar topman van schoenenketen vanHaren, vertrekt bij het bedrijf. Hij vindt opvolging bij Han Sterk, eerder actief bij onder meer Hugo Boss en Only For Men.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be