RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Krijg mode-lessen van een computer bij Zalando

icon
Mode30 oktober, 2018

Kan een computer mode begrijpen? Zalando is overtuigd van wel en lanceert een gratis virtuele stylist: voortaan kiest een algoritme wat voor elke klant de ideale outfit zou zijn. De onlinemoderetailer gaat volgend jaar bovendien internationaal fysieke winkels integreren in zijn platform.

 

Een algoritme “met stylingexpertise”

Zalando gebruikt vanaf nu machinaal leren om individuele outfits te creëren voor klanten: de moderetailer lanceert de Algorithmic Fashion Companion (AFC), een algoritme “met stylingexpertise” dat outfits suggereert die passen bij de recentste aankopen van klanten. Ontwikkelaars bij Zalando hebben naar eigen zeggen zelf een algoritme gecreëerd, dat kledingstukken identificeert en deze vervolgens in outfits verwerkt.

 

“Het enige wat nodig is, is trainingsgegevens die vertellen wat een goede outfit maakt” zegt productmanager Marta Skassa. Als trainingsgegevens gebruikte Zalando meer dan 200.000 outfits, gemaakt door stylisten, voornamelijk van de gecureerde winkelservice Zalon.

 

Wie dat wil, kan voortaan dus gratis een outfit laten samenstellen door de virtuele stylist. “Klanten vertellen ons vaak dat ze het moeilijk vinden om items te combineren en dat ze het op prijs stellen om inspiratie en mode-advies te krijgen”, aldus Skassa. Vanuit het standpunt van Zalando klinkt het echter ook zo: klanten die outfits zien (eerder dan losse kledingstukken) blijken een hogere conversieratio en een groter winkelmandje te hebben.

 

De computer weet het beter 

Door mens en machine tegen elkaar uit te spelen, kon Zalando naar eigen zeggen bewijzen dat het systeem werkt. De foutmarge bij de mens bleek, volgens een evaluatie door consumenten, immers iets hoger dan bij het algoritme: een menselijk samengestelde outfit vond men in 16,9% van de gevallen slecht, bij de geautomatiseerde outfits was dat 13,9%. Beiden hebben wel nog maar een succesratio van rond de 50%. De klant weet het dus nog altijd best.

 

Na de eerste tests is de AFC nu klaar om te worden uitgerold. Vanaf deze week is de virtuele stylist beschikbaar voor zowel mannelijke als vrouwelijke klanten in alle zeventien landen waar Zalando actief is. Het systeem beveelt telkens tot drie ‘passende’ items aan op basis van wat klanten onlangs hebben gekocht of op wat hun verlanglijst staat.

 

Zalando lijft fysieke winkels in, ook in Benelux

Zalando is ondertussen ook volop fysieke winkels aan het ‘inlijven’: tegen het einde van het jaar zullen 600 stenen winkels aangesloten zijn bij de Duitse onlinehandelaar. De boetieks sluiten hun winkelvoorraden aan op het Zalando-platform, zodat shoppers dan ook rechtstreeks (online) bij hen kunnen kopen. Bestellingen worden dan vanuit de fysieke winkels geleverd. “We zullen het model ook gaan gebruiken voor leveringen op dezelfde of volgende dag, omdat de offline winkels van onze partners vaak dichter bij de klant zijn ​​dan een centraal magazijn,” legt vicepresident Carsten Keller uit. Voor Zalando neemt het bovendien de inventaris- en fulfilmentkosten weg.

 

Het systeem, dat Zalando ‘Connected Retail’ noemt, is gebaseerd op New Retail zoals Alibaba en andere spelers die in China gebruiken. “Platforms zoals Alibaba en JD.com hebben de grenzen tussen online en offline grotendeels opgelost”, aldus Keller, die het ook in Europa als de toekomst van retail ziet. “Daarom zullen we het model de komende maanden met een groot aantal andere partners uitrollen.” Connected Retail is klaar voor internationalisering in 2019, met Nederland als een van de eerste doelmarkten.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN