IKEA maakt recordwinst wereldkundig.

IKEA maakt recordwinst wereldkundig.

Meubelreus IKEA presteerde een nettowinst van €2,7 mio in het voorbije boekjaar, naar eigen zeggen een record. De winst steeg 6,1% ten aanzien van de voorgaande periode. Problemen in Rusland betekenden evenwel een aderlating.


IKEA liet vrijdag zijn bedrijfsresultaten weten aan de internationale media. Het gaat om de cijfers van halverwege 2009 tot eind augustus 2010. In die periode groeide de omzet van IKEA 7,7% tot €23,1 miljard.

 

Goed klimaat voor low-cost.

Kritisch vergelijken is evenwel moeilijk, aangezien het nog maar de tweede keer is dat IKEA winstcijfers wereldkundig maakt. Tot afgelopen najaar weigerde het niet-beursgenoteerde bedrijf resultaten te publiceren, ondanks aanhoudende druk.


De CEO van het meubelbedrijf, Mikael Ohlsson, verklaarde alvast dat de marktomstandigheden in 2009 de zwaarste zijn geweest die hij in zijn carrière bij IKEA al heeft meegemaakt. In Rusland kende IKEA moeilijkheden wegens controversiële investeringen in stroomlevering. De troebelen zouden de keten €670 mio hebben gekost.


Toch was de economische crisis vaak koren op de molen van de budgetvriendelijke meubelfabrikant. Het low-cost imago van IKEA zorgde ervoor dat de retailer zich zelfs in probleemlanden als Portugal en Spanje kranig kon houden.

 

Fysieke winkelbeleving blijft kern.


In 2011 ziet Ohlsson onder meer goede vooruitzichten in de Verenigde Staten en Duitsland, naast groeimarkten als China en Rusland, waar het bedrijf vorig jaar het meeste vooruitgang boekte.


De integratie van het internet in het IKEA-zakenmodel wordt daarentegen een centrale uitdaging. Volgens de IKEA-topman zullen de fysieke winkels de spil van het bedrijf blijven, aangezien men meubels nog steeds liefst wil voelen en van dichtbij aanschouwen. De winkels zullen hun aantrekkingskracht behouden dankzij beleveniselementen, zoals de succesvolle cafetaria’s van de Zweedse keten. 

Meubelreus IKEA presteerde een nettowinst van €2,7 mio in het voorbije boekjaar, naar eigen zeggen een record. De winst steeg 6,1% ten aanzien van de voorgaande periode. Problemen in Rusland betekenden evenwel een aderlating.


IKEA liet vrijdag zijn bedrijfsresultaten weten aan de internationale media. Het gaat om de cijfers van halverwege 2009 tot eind augustus 2010. In die periode groeide de omzet van IKEA 7,7% tot €23,1 miljard.

 

Goed klimaat voor low-cost.

Kritisch vergelijken is evenwel moeilijk, aangezien het nog maar de tweede keer is dat IKEA winstcijfers wereldkundig maakt. Tot afgelopen najaar weigerde het niet-beursgenoteerde bedrijf resultaten te publiceren, ondanks aanhoudende druk.


De CEO van het meubelbedrijf, Mikael Ohlsson, verklaarde alvast dat de marktomstandigheden in 2009 de zwaarste zijn geweest die hij in zijn carrière bij IKEA al heeft meegemaakt. In Rusland kende IKEA moeilijkheden wegens controversiële investeringen in stroomlevering. De troebelen zouden de keten €670 mio hebben gekost.


Toch was de economische crisis vaak koren op de molen van de budgetvriendelijke meubelfabrikant. Het low-cost imago van IKEA zorgde ervoor dat de retailer zich zelfs in probleemlanden als Portugal en Spanje kranig kon houden.

 

Fysieke winkelbeleving blijft kern.


In 2011 ziet Ohlsson onder meer goede vooruitzichten in de Verenigde Staten en Duitsland, naast groeimarkten als China en Rusland, waar het bedrijf vorig jaar het meeste vooruitgang boekte.


De integratie van het internet in het IKEA-zakenmodel wordt daarentegen een centrale uitdaging. Volgens de IKEA-topman zullen de fysieke winkels de spil van het bedrijf blijven, aangezien men meubels nog steeds liefst wil voelen en van dichtbij aanschouwen. De winkels zullen hun aantrekkingskracht behouden dankzij beleveniselementen, zoals de succesvolle cafetaria’s van de Zweedse keten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

West-Vlaams Floralux opent nu ook in Limburg

14/11/2017

In het Limburgse Ham gaan twee familiebedrijven samenwerken om van het huidige tuincentrum een enorm nieuw winkelcomplex te maken. Het West-Vlaamse Floralux pompt twaalf miljoen euro in het project en creëert zo dertig nieuwe jobs.

Amazon komt nu ook met eigen meubels

08/11/2017

Amazon heeft nog maar eens een aantal eigen merken op de markt gebracht. Zo stapt de e-commercereus voor het eerst ook zelf in sportkleding en meubels.

Beter Bed Holding groeit verder, behalve in Duitsland

03/11/2017

De omzet van de Beter Bed Holding is in het derde kwartaal met 3,3% gegroeid. De beddenverkoper presteerde goed in alle markten, behalve in Duitsland waar het kampt met de gevolgen van een gifprobleem.

Algemeen directeur Leen Bakker stapt op

02/11/2017

Rob van den Noort vertrekt binnenkort als algemeen directeur bij Leen Bakker. Hij was nog maar sinds 2015 aan de slag in die functie, maar zegt dat zijn werk er opzit. Een opvolger is er momenteel nog niet.

Ikea België start met verkoop zonnepanelen

12/10/2017

Woonwarenhuisketen Ikea verkoopt voortaan ook zonnepanelen. Die zouden zo’n 6 tot 10% goedkoper zijn dan bij de gevestigde spelers op de markt. Anders dan de meubels is er van zelf monteren echter geen sprake: daarvoor werkt Ikea samen met het Britse Solarcentury.

Back to top