IKEA maakt recordwinst wereldkundig. | RetailDetail

IKEA maakt recordwinst wereldkundig.

IKEA maakt recordwinst wereldkundig.

Meubelreus IKEA presteerde een nettowinst van €2,7 mio in het voorbije boekjaar, naar eigen zeggen een record. De winst steeg 6,1% ten aanzien van de voorgaande periode. Problemen in Rusland betekenden evenwel een aderlating.


IKEA liet vrijdag zijn bedrijfsresultaten weten aan de internationale media. Het gaat om de cijfers van halverwege 2009 tot eind augustus 2010. In die periode groeide de omzet van IKEA 7,7% tot €23,1 miljard.

 

Goed klimaat voor low-cost.

Kritisch vergelijken is evenwel moeilijk, aangezien het nog maar de tweede keer is dat IKEA winstcijfers wereldkundig maakt. Tot afgelopen najaar weigerde het niet-beursgenoteerde bedrijf resultaten te publiceren, ondanks aanhoudende druk.


De CEO van het meubelbedrijf, Mikael Ohlsson, verklaarde alvast dat de marktomstandigheden in 2009 de zwaarste zijn geweest die hij in zijn carrière bij IKEA al heeft meegemaakt. In Rusland kende IKEA moeilijkheden wegens controversiële investeringen in stroomlevering. De troebelen zouden de keten €670 mio hebben gekost.


Toch was de economische crisis vaak koren op de molen van de budgetvriendelijke meubelfabrikant. Het low-cost imago van IKEA zorgde ervoor dat de retailer zich zelfs in probleemlanden als Portugal en Spanje kranig kon houden.

 

Fysieke winkelbeleving blijft kern.


In 2011 ziet Ohlsson onder meer goede vooruitzichten in de Verenigde Staten en Duitsland, naast groeimarkten als China en Rusland, waar het bedrijf vorig jaar het meeste vooruitgang boekte.


De integratie van het internet in het IKEA-zakenmodel wordt daarentegen een centrale uitdaging. Volgens de IKEA-topman zullen de fysieke winkels de spil van het bedrijf blijven, aangezien men meubels nog steeds liefst wil voelen en van dichtbij aanschouwen. De winkels zullen hun aantrekkingskracht behouden dankzij beleveniselementen, zoals de succesvolle cafetaria’s van de Zweedse keten. 

Meubelreus IKEA presteerde een nettowinst van €2,7 mio in het voorbije boekjaar, naar eigen zeggen een record. De winst steeg 6,1% ten aanzien van de voorgaande periode. Problemen in Rusland betekenden evenwel een aderlating.


IKEA liet vrijdag zijn bedrijfsresultaten weten aan de internationale media. Het gaat om de cijfers van halverwege 2009 tot eind augustus 2010. In die periode groeide de omzet van IKEA 7,7% tot €23,1 miljard.

 

Goed klimaat voor low-cost.

Kritisch vergelijken is evenwel moeilijk, aangezien het nog maar de tweede keer is dat IKEA winstcijfers wereldkundig maakt. Tot afgelopen najaar weigerde het niet-beursgenoteerde bedrijf resultaten te publiceren, ondanks aanhoudende druk.


De CEO van het meubelbedrijf, Mikael Ohlsson, verklaarde alvast dat de marktomstandigheden in 2009 de zwaarste zijn geweest die hij in zijn carrière bij IKEA al heeft meegemaakt. In Rusland kende IKEA moeilijkheden wegens controversiële investeringen in stroomlevering. De troebelen zouden de keten €670 mio hebben gekost.


Toch was de economische crisis vaak koren op de molen van de budgetvriendelijke meubelfabrikant. Het low-cost imago van IKEA zorgde ervoor dat de retailer zich zelfs in probleemlanden als Portugal en Spanje kranig kon houden.

 

Fysieke winkelbeleving blijft kern.


In 2011 ziet Ohlsson onder meer goede vooruitzichten in de Verenigde Staten en Duitsland, naast groeimarkten als China en Rusland, waar het bedrijf vorig jaar het meeste vooruitgang boekte.


De integratie van het internet in het IKEA-zakenmodel wordt daarentegen een centrale uitdaging. Volgens de IKEA-topman zullen de fysieke winkels de spil van het bedrijf blijven, aangezien men meubels nog steeds liefst wil voelen en van dichtbij aanschouwen. De winkels zullen hun aantrekkingskracht behouden dankzij beleveniselementen, zoals de succesvolle cafetaria’s van de Zweedse keten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.

Casa gaat internationaal aan huis leveren

06/06/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe webshop gelanceerd die klanten in heel Europa toelaat om meubilair en tuinmeubilair aan huis te laten leveren. De leveringen gebeuren vanuit een e-commercehub in Genk.