IKEA maakt recordwinst wereldkundig.

IKEA maakt recordwinst wereldkundig.

Meubelreus IKEA presteerde een nettowinst van €2,7 mio in het voorbije boekjaar, naar eigen zeggen een record. De winst steeg 6,1% ten aanzien van de voorgaande periode. Problemen in Rusland betekenden evenwel een aderlating.


IKEA liet vrijdag zijn bedrijfsresultaten weten aan de internationale media. Het gaat om de cijfers van halverwege 2009 tot eind augustus 2010. In die periode groeide de omzet van IKEA 7,7% tot €23,1 miljard.

 

Goed klimaat voor low-cost.

Kritisch vergelijken is evenwel moeilijk, aangezien het nog maar de tweede keer is dat IKEA winstcijfers wereldkundig maakt. Tot afgelopen najaar weigerde het niet-beursgenoteerde bedrijf resultaten te publiceren, ondanks aanhoudende druk.


De CEO van het meubelbedrijf, Mikael Ohlsson, verklaarde alvast dat de marktomstandigheden in 2009 de zwaarste zijn geweest die hij in zijn carrière bij IKEA al heeft meegemaakt. In Rusland kende IKEA moeilijkheden wegens controversiële investeringen in stroomlevering. De troebelen zouden de keten €670 mio hebben gekost.


Toch was de economische crisis vaak koren op de molen van de budgetvriendelijke meubelfabrikant. Het low-cost imago van IKEA zorgde ervoor dat de retailer zich zelfs in probleemlanden als Portugal en Spanje kranig kon houden.

 

Fysieke winkelbeleving blijft kern.


In 2011 ziet Ohlsson onder meer goede vooruitzichten in de Verenigde Staten en Duitsland, naast groeimarkten als China en Rusland, waar het bedrijf vorig jaar het meeste vooruitgang boekte.


De integratie van het internet in het IKEA-zakenmodel wordt daarentegen een centrale uitdaging. Volgens de IKEA-topman zullen de fysieke winkels de spil van het bedrijf blijven, aangezien men meubels nog steeds liefst wil voelen en van dichtbij aanschouwen. De winkels zullen hun aantrekkingskracht behouden dankzij beleveniselementen, zoals de succesvolle cafetaria’s van de Zweedse keten. 

Meubelreus IKEA presteerde een nettowinst van €2,7 mio in het voorbije boekjaar, naar eigen zeggen een record. De winst steeg 6,1% ten aanzien van de voorgaande periode. Problemen in Rusland betekenden evenwel een aderlating.


IKEA liet vrijdag zijn bedrijfsresultaten weten aan de internationale media. Het gaat om de cijfers van halverwege 2009 tot eind augustus 2010. In die periode groeide de omzet van IKEA 7,7% tot €23,1 miljard.

 

Goed klimaat voor low-cost.

Kritisch vergelijken is evenwel moeilijk, aangezien het nog maar de tweede keer is dat IKEA winstcijfers wereldkundig maakt. Tot afgelopen najaar weigerde het niet-beursgenoteerde bedrijf resultaten te publiceren, ondanks aanhoudende druk.


De CEO van het meubelbedrijf, Mikael Ohlsson, verklaarde alvast dat de marktomstandigheden in 2009 de zwaarste zijn geweest die hij in zijn carrière bij IKEA al heeft meegemaakt. In Rusland kende IKEA moeilijkheden wegens controversiële investeringen in stroomlevering. De troebelen zouden de keten €670 mio hebben gekost.


Toch was de economische crisis vaak koren op de molen van de budgetvriendelijke meubelfabrikant. Het low-cost imago van IKEA zorgde ervoor dat de retailer zich zelfs in probleemlanden als Portugal en Spanje kranig kon houden.

 

Fysieke winkelbeleving blijft kern.


In 2011 ziet Ohlsson onder meer goede vooruitzichten in de Verenigde Staten en Duitsland, naast groeimarkten als China en Rusland, waar het bedrijf vorig jaar het meeste vooruitgang boekte.


De integratie van het internet in het IKEA-zakenmodel wordt daarentegen een centrale uitdaging. Volgens de IKEA-topman zullen de fysieke winkels de spil van het bedrijf blijven, aangezien men meubels nog steeds liefst wil voelen en van dichtbij aanschouwen. De winkels zullen hun aantrekkingskracht behouden dankzij beleveniselementen, zoals de succesvolle cafetaria’s van de Zweedse keten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Designlabel Serax heeft nieuwe grootaandeelhouder

07/09/2017

Investeringsmaatschappij Buysse & Partners heeft designplatform Serax gekocht. Dat platform verkoopt onder meer ontwerpen van BV’s als Pascale Naessens (foto) en Sergio Herman. De nieuwe eigenaar wil het assortiment verbreden en ziet ook kansen in het buitenland.

Van Marcke opent nieuwe vestiging in Roeselare

05/09/2017

Van Marcke, marktleider in distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water, heeft in Roeselare een nieuwe vestiging geopend. Dat was hoognodig, want de vorige winkel in de stad was al meer dan vijftig jaar oud.

Auping Plaza trekt online beleving door in de fysieke winkel

05/09/2017

Met de opening van drie winkels dit jaar en een aantal nieuwe projecten volgend jaar gaat slaapspecialist Auping in tegen de stroom. Het nieuwe Auping Plaza winkelconcept is een verlengstuk van de klantreis die mensen reeds thuis, online aanvatten. 

Hogere omzet, maar minder winst voor Beter Bed

30/08/2017

De Beter Bed Holding is er in de eerste helft van 2017 in geslaagd om de omzet met 6,7% de hoogte in te jagen, maar toch daalde de nettowinst met meer dan 11% naar 7,5 miljoen euro.

Interieurbedrijf Flamant opent conceptwinkel in Brugge

18/08/2017

Interieurbedrijf Flamant heeft een conceptwinkel geopend in Brugge, de zesde eigen winkel al van de keten. Die nieuwe "Home & Gifts Store" bevindt zich op amper honderd meter van de Brugse Grote Markt.

Leen Bakker krijgt klachten rond misleidende stuntprijs

01/08/2017

De Nederlandse woonketen Leen Bakker heeft heel wat klachten gekregen rond een hoogslaper die het op de webshop voor een bijzonder lage prijs aanbood, maar die het nu weigert te leveren. Het spreekt van een technische fout.

Back to top