RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ingka Group (Ikea) ziet omzet dalen maar e-commerce boomen

icon
Wonen25 november, 2020

De coronapandemie veroorzaakte ook bij Ikea een digitale versnelling. De retailer wist tijdens de lockdowns de meubelen te redden dank zij de uitrol van click & collect diensten.

 

60% online groei

Ingka Group, eigenaar van de meeste Ikea-winkels, maakte zopas de financiële resultaten bekend voor het gebroken boekjaar 2019-2020, dat eindigde op 31 augustus. De retailer zag zijn omzet dalen met 4,8%, tot 37,4 miljard euro. Een logisch gevolg van de coronapandemie: 75% van de winkels was gedurende gemiddeld zeven weken gesloten tijdens lockdowns. Doordat de operationele kosten ook stegen, daalde de nettowinst tot 1,2 miljard euro (tegenover 1,8 miljard het jaar voordien).
 

Corona betekende voor Ikea wel een versnelling van de digitale ontwikkelingen. Het bedrijf vormde z’n winkels om tot distributiecentra en lanceerde click & collect diensten met contactloze afhaalpunten. Dat leidde tot een groei van de online verkopen met wel 60% over het gehele boekjaar. E-commerce is nu goed voor 18% van de totale omzet.
 

De retailer spreekt van een ‘solide prestatie’ gezien de moeilijke omstandigheden en zag een sterk herstel van de verkopen na de heropening van de winkels. Er is bij consumenten een toenemende interesse om het leven thuis te verbeteren. De retailer bevindt zich halverwege een ambitieus transformatieplan om betaalbaarder, toegankelijker en duurzamer te worden. “We willen deel uitmaken van de oplossing voor de klimaatverandering, en daarom zullen we onze toekomstige investeringen blijven richten op een schoner, groener en meer inclusief herstel van Covid-19,” aldus topman Juvencio Maeztu.

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen18 december, 2025
    Swiss Sense koestert Europese ambities met digitaal merk Kameo

    De Nederlandse slaapwinkelketen Swiss Sense mikt op de internationale e-commercemarkt met het nieuwe merk Kameo Sleep. Na een veelbelovende start in Nederland wil de retailer snel uitbreiden naar andere Europese markten.

  • icon
    Wonen16 december, 2025
    Dille & Kamille versnelt het expansieritme

    In de eerste helft van 2026 opent Dille & Kamille zeker vijf nieuwe winkels, zegt directeur Hans Geels: twee in Nederland, twee in Duitsland, en één in België. Daarmee komt de keten op 61 vestigingen.

  • icon
    Wonen15 december, 2025
    Jysk laat meest vervuilende leveranciers beterschap beloven

    Jysk verhoogt de druk op leveranciers om klimaatdoelen te omarmen, met succes: 94% van de grootste uitstoters belooft om tegen 2028 wetenschappelijk goedgekeurde klimaatdoelstellingen vast te leggen.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN