Weggeefbiefstuk wordt vaste waarde bij IKEA | RetailDetail

Weggeefbiefstuk wordt vaste waarde bij IKEA

Weggeefbiefstuk wordt vaste waarde bij IKEA

De controversiële biefstukkenacties van IKEA, waarbij klanten in enkele Belgische vestigingen biefstuk met frietjes kunnen eten voor een luttele 2,50 euro, wordt een blijvende promoactie. Elke koopzondag – dat zijn er zes per jaar – zal de meubelketen de stunt herhalen. Protest van de veetelers en de horeca ten spijt.

Biefstuk en speelgoedmeubelen

Afgelopen zondag was het voor de tweede keer zover: in de IKEA-vestigingen in Gent en Zaventem kon men een bordje bijschuiven voor een steak met friet aan bovengenoemde spotprijs. Gespot werd er zeker, al was het dan eerder door ontevreden boeren en horeca-uitbaters. Nadat de Boerenbond eerder onsuccesvol een rechtszaak probeerde aan te spannen tegen de Zweedse meubelgigant, ging de organisatie nu in zee met Horeca Vlaanderen. Samen deelden ze als protest meubels uit aan de ingang van de IKEA in Zaventem, zij het in miniatuurformaat.

Massale publiekstrekker

IKEA wimpelt echter elke aanklacht af. De prijs die de keten voor de steak betaalt aan de leverancier (9,77 euro/kg)  is naar eigen zeggen marktconform en reglementair. De lage prijs aan de eindconsument  is dan ook perfect haalbaar door een goede samenwerking met de leverancier en door de winstmarges terug te geven aan de klant, aldus de retailer.


De biefstukkenactie is vooral een uitmuntende publiekstrekker, en de ontstane hetze draagt daar alleen toe bij. De tegenactie van de Boerenbond en Horeca Vlaanderen alleen al lokte bijvoorbeeld honderden consumenten naar de parking van de IKEA-vestiging in Zaventem.

De controversiële biefstukkenacties van IKEA, waarbij klanten in enkele Belgische vestigingen biefstuk met frietjes kunnen eten voor een luttele 2,50 euro, wordt een blijvende promoactie. Elke koopzondag – dat zijn er zes per jaar – zal de meubelketen de stunt herhalen. Protest van de veetelers en de horeca ten spijt.

Biefstuk en speelgoedmeubelen

Afgelopen zondag was het voor de tweede keer zover: in de IKEA-vestigingen in Gent en Zaventem kon men een bordje bijschuiven voor een steak met friet aan bovengenoemde spotprijs. Gespot werd er zeker, al was het dan eerder door ontevreden boeren en horeca-uitbaters. Nadat de Boerenbond eerder onsuccesvol een rechtszaak probeerde aan te spannen tegen de Zweedse meubelgigant, ging de organisatie nu in zee met Horeca Vlaanderen. Samen deelden ze als protest meubels uit aan de ingang van de IKEA in Zaventem, zij het in miniatuurformaat.

Massale publiekstrekker

IKEA wimpelt echter elke aanklacht af. De prijs die de keten voor de steak betaalt aan de leverancier (9,77 euro/kg)  is naar eigen zeggen marktconform en reglementair. De lage prijs aan de eindconsument  is dan ook perfect haalbaar door een goede samenwerking met de leverancier en door de winstmarges terug te geven aan de klant, aldus de retailer.


De biefstukkenactie is vooral een uitmuntende publiekstrekker, en de ontstane hetze draagt daar alleen toe bij. De tegenactie van de Boerenbond en Horeca Vlaanderen alleen al lokte bijvoorbeeld honderden consumenten naar de parking van de IKEA-vestiging in Zaventem.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.